Neseblod i bunkeren
Vil videreføre arven fra Bergen – i Oslo.
I august 2012 får Oslo en ny festival – Bunker 2012. Hole in the Sky i Bergen ble sist helg arrangert for siste gang. Det syntes enkelte var så synd at de vil videreføre ideen og få den til hovedstaden.
Les også: Siste hull i himmelen
Da spiller det liten rolle at man fra før har godt etablerte Inferno i påska.
- Tanken var litt at siden Hole in the Sky gir seg, så kan vi ta den plassen og det tidspunktet og få det til Oslo. Så i forhold til Inferno er det på helt annet tidspunkt, og ikke noe problem, sier initiativtaker Kenneth Anker Nilsen.
Til daglig driver han platebutikken og labelen Neseblod og spiller i thrash/punk-bandet Vaklevören. Han mener behovet for metalfestivaler er sterkt undervurdert. I sitt daglige virke ser han blant annet hvor mange utlendinger som valfarter til Norge på grunn av musikken.
- Det er kjempemye folk som kommer til Norge på grunn av metal. Tidligere var det kanskje en del folk fra Tyskland og Italia – men nå kommer de gjerne langveis fra land som Australia, Japan og Kina. Det er mye større enn det vi som bor her skjønner. I utlandet er dette så stort at vi ikke kan forestille oss det, mener Nilsen
Som med Inferno er det snakk om metal, men gjerne i litt flere fasetter og litt mer sjangerblandende enn for påskefestivalen.
- Dette går mye gjennom bekjente og band, så profilen blir litt annerledes og litt mer prega av undergrunnen. Vi skal ta med band som kanskje ikke er så mye ute på turné. Inferno booker jo gjerne band som er mye på veien, og da har folk i utlandet allerede sett dem på scenen.
Fire band er allerede på plass; norske Carpathian Forest, Taake og Virus, samt italienske Bunker 66, som har gitt festivalen navn.
- Vi måtte finne på et navn på festivalen som folk kan huske og samtidig gjøre det litt sært. Jeg fikk et tips Fenriz i Darkthrone – om det italienske bandet Bunker 66. De er ikke veldig store, men har veldig kul musikk. Så da fant vi ut at det passa bra at de åpner hele festivalen, så derfra kommer navnet, forklarer Nilsen.
Les også: Gylves gammelmodige Rilleristing
Fenriz blir forøvrig DJ på festivalen også, som trolig vil bestå av åtte band – fire for hver dag, på Parkteatret i Oslo 24. og 25. august neste år. Billettsalget starter 1. november.
jaggu min hatt er jaggu neseblod kommersialister dem med, jaggu godt å vite, at «bunker» skal
opprettes i ånden av de valfartende turistene og ikke behovet for nok en festival, som vi har nok av, i tillegg til den andre og enda bedre grunnen – HITS er borte, «…da kan jo vi ta den plassen og få det til Oslo…», det er ikke bare å ta den plassen, HITS var i mange år ganske nyskapende i sitt artistvalg og skal bunkergjengen samle seg rundt fenriz vil plassen bli «overtatt» av retro-retro-retro-metal til vi antageligvis ikke tror det finnes annet en retro-retro og skitten retro vi voks opp med og ikke trenger i hauger og dynger via retro-onanister.
La heller HITS hvile i fred til metalscenen igjen finner seg fullblodig verdig – i ånden av det nyskapende
Er ikke Virus litt nyskapende? Dessuten tror jeg «litt flere fasetter» og «litt mer sjangerblandende» ble nevnt. Dersom du vil savne litt teknisk metalcore f.eks., så kan man kanskje lage en egen festival for det, men det er noe av feilen med Inferno, at de har booket litt for mange band som «kræsjer» med hverandre, sånn at det blir mye headbange ekstatisk til et band og stikke fingeren i halsen på det neste. Bunker 66 er forøvrig fantastisk! Det er faktisk ikke mye festivaler for sånn «retro nekro» som noen sa, og tror ikke denne blir utelukkende det heller, selv om det gjerne kunne kommet en slik for min del. Hvilke band tenker du på når du sier nyskapende?
Er det et problem at det er for mye metal i Oslo?? Synes ikke det! Hvis man ikke liker retro-nekro, kan man jo bare gå på Inferno og Øya og kose seg med det, og så kan vi andre ty til Bunkeren, i stedet eller i tillegg. Takk til HITS, velkommen Bunker!
Eneste arrangementet som er/var verdt å støtte opp om i Norge, er dessverre allerede et avsluttet kapittel. Det var NBM i Trondheim. Dette ser ut til å bare ende opp som en fjolsefestival, hvor målet er å samle mest mulig tungt sminkede japser og italienere for å høre på de evindelige nedslitte banda man har hatt på Inferno og HITS i alle år.
Det Norge trenger, i kraft av å være nasjonen hvor den antikristelige og hatefulle svartmetallen ble skapt, er et undergrunnsritual med dedikerte BM-band. Et arrangement hvor det ikke finnes kommersielle interesser, men hvor intensjonen er å støtte opp om undergrunnen, den bandpulsen og den mørke og hatefulle energien som kreeres derfra.
> Det Norge trenger er et undergrunnsritual med dedikerte black metal band, hvor det ikke finnes kommersielle interesser, men hvor intensjonen er å støtte opp om undergrunnen, den bandpulsen og den mørke og hatefulle energien som kreeres derfra.
Tror undergrunns-plateselskaper med lite penger kan være et svært effektivt hvirkemiddel for å gjennskape det som en gang var. Men så kan man si at dette vil igjen bare skape korte epoker, slik som tidlig 90-tallet, ettersom suksessfulle band vil få mere penger mellom henda, og desverre innse at de kan tjene penger på musikken sin; da er det over og ut med kvaliteten.
Ideen er jo ikke helt borte vekk, men men det er jo mye fetere å rusle rundt i Bergen enn her i Oslo.
HITS er (var) jo også mye kulere enn Inferno.
Allmenningen VS Karl Johan, Garage VS Rock In, Bryggen VS Aker Brygge. Bergen Oslo 3-0.
(Nei, jeg er ikke utflytta Bergenser i Oslo. Ikke har jeg bodd i Bergen heller.)
NEKRO!
Gledær mæ te detta ass!
Bra at oppegående krefter i norsk mettal står sammen mot de med blå striper i håret og emo-cut.
Diggær Neseblod, hørte´rem ska starte musseum å, blir sikkert fetere enn Rockheim for å si´re sånn!
Det fleste utgivelsene av Norsk Black Metal er ganske store i utlandet og med voksende interesse. I norge har denne musikkegenren fått være litt i fred, noe som sikkert skyldes den store andelen nordmenn som fremdeles har solide kristne verdier. I forrige uke gikk Aftenposten ut og erklærte BM som stuerent, noe som kanskje medfører mer aksept og som bidrar til at unndergrunns ritualene blir litt vannskelige. Vi ser jo hvordan «alle» søker seg mot undergrunnen innefor kunst og musikk, og da tror jeg bare at lukkede foreninger evt vil beskytte. Norsk Black Metal burde forlengst erklæres som kommersiell!
Bunker tar «plassen» til HITS i form av tidspunkt og kanskje en viss andel av HITS- publikumet vil dra på Bunker men jeg tror neppe at det er ment at HITSfestivalens plass i noens hjerte vil bli truet av Bunker.
Metal er jo en sjanger og et helt avantgardistisk utvalg på en metalfestival vil vel være litt utenfor, eller hva menes med nyskapende metal? Uten referanser i det hele tatt? Folk har jo et egne perspekiv på hva som er bra og dårlig innen musikk, så uansett er det sikkert noen som ikke liker Bunkers konsept eller musikkutvalg. Gleder meg til Bunker, og venter i spenning på hvilke flere band som kommer dit for å spille, arrangørene kan neppe ha kommersialisering på agendaen da det er plass til 400 publikumere på Parkteateret. Synes det er kult av Bunkerfolka som satser egne penger på at folk som selv har lyst kan gå på eksetrem metal- konserter neste år!
Flotte greier!
Men godt poeng! For på den annen side: I hvilken grad det kan kalles et «undergrunns-rituale» etter at det har stått om det på Nrks hjemmesider god tid i forveien, er noe som kan diskuteres.
Det er vanskelig å oppnå den samme mystikken i undergrunnen generellt etter internett. Alt er jo tilgjengelig for alle!
Men takk for et veldig fint intiativ uansett! Gleder meg!