Neil Young kjemper for lyden
Neil Young mener vi får for dårlig lyd med mp3 og jobber med en ny «dings» som skal gi oss bærbar lyd i høy kvaitet.
Gode, gamle Neil Young, mannen som leverte stort da han var på Norwegian Wood i 2009, skal være i oppstartsfasen på et nytt album med Crazy Horse.
Men «gamlefar» kan mer enn å spille i band og har tydeligvis vært på roterommet sammen med Steve Jobs før Apple-gründeren døde. At båndene mellom de to har vært sterke kom fram gjennom det Young nylig sa på en mediakonferanse.
- Steve Jobs var en digital pioner, men når han kom hjem hørte han på vinylplater, sa Neil Young under et panelintervju på All Things D-konferansen.
- Med den teknologien vi har i dag får vi bare fem prosent av lydkvaliteten gjennom en mp3-fil, sier Young blant annet og sikter mot noe mye bedre. Men han vet ennå ikke hvem som skal produsere den.
- Hvorfor skal vi i 2012 finne oss i bare å ha fem prosent av lydkvaliteten vi hadde i 1978, spør han retorisk.
Ifølge Reuters jobbet han og Jobs sammen om en oppfølger til mp3-spilleren iPod som skulle gi mye bedre lydkvalitet. Den legendariske rockeren jobber faktisk med en egen dings som laster ned hver låt med den høyest mulige oppløsning, eller lydkvalitet, men der det også tar 30 minutter å laste ned hver enkelt låt. Skeptikere vil si det er alt for lang tid, men Neil Young er ikke enig.
- Mens du sover jobber denne dingsen for deg, sier han.
Etter at Steve Jobs døde har det imidlertid vært gjort lite jobb på prosjektet. For å få blest om prosjektet og kanskje få noen pengesterke investorer til å få opp øya, og ikke minst ørene, henvendte han seg derfor til publikum på konferansen, da han snakket om «noen rike folk der ute».
Samtidig kan det virke som Neil Young er langt mer på linje med mange, langt yngre folk, enn mange andre i musikkbransjen. Han har følgende perspektiv på internett og fildeling:
- Internett er den nye radioen og radioen er borte. Piratvirksomhet er den nye radioen, det er sånn musikk blir kjent i dag.
Se utdrag av intervjuet med Neil Young på All things D her:
Tags: apple, Ipod, Neil Young, Steve Jobs
kjøper den jeg, men ikke hvis det er en dings som lenker meg til apple/itunes …
Jammen det er blanke fine designerlenker.
mp3 er ikke en dings.
mp3 er i stand til fantastisk lygjengivelse hvis parametrene er korrekte, og bitrate er den viktigste.
Jeg tipper Neil Young her tenker mest på sin egen lommebok.
/5 prosent?
«Jeg tipper Neil Young her tenker mest på sin egen lommebok.»
Er det mulig å være så flåsete..Hva skulle Neil Young tjene på dette?
enten det, eller så aner han ikke hva han snakker om.
Uansett hvor høy bitrate mp3 filen har så kan det ikke måle seg med cd kvalitet eller 24bit. Selv bestemor kan høre forskjell.
tull og tøys. en høykvalitets 320kbit 48khz mp3 vil være nærmere studioopptaket enn cd-gjengivelsen på 44.1khz.
I mitt Commodore 64 recording project så tok jeg en comparision mellom 16bit wav og 240kbit mp3 og som kjent frekvenser over 18000hz forsvinner/kuttet rett vekk. Deretter lagra jeg selve lydmaterialet som hadde forsvunnet i konverteringen. Denne lyden hører nok hunden din, men ikke en vanlig menneske. Hvis man virkelig ville høre det med øret, måtte jeg booste lyden hinsides ekstremt mye (17db), da hører man ørsmå tsjiosjock lyder.
Men uansett om man gjorde samme boosten (17db) på originallyden hadde man fått så sinnykt høy lyd at det basically bare var komplett støy. Så da kan man lure på disse folka som sier de kan høre at «dette» er MP3. Tror jeg IKKE noe på. Man må rigtignok bruke rett compression verktøy. I mitt tilfelle LAME med CBR 240kbit. Men hovedmengden (i den tiden nå mp3 ble populært og gjort kjent) var det mye dårlig software og mp3 rundt 128kbit som besudlet mange. Derfor sitter de igjen med troen at det bare er «slik.», verden gikk fremover, også i MP3 verden.
Når det er sagt, var 240kbit i overkant, der 192kbit ble oppdaget i MP3 lyttetester til å være sufficient for å være nær-lik originallyden. 320kbit er desidert overkill, men vil man være sikker, why not.
Jeg skrev cd kvalitet eller 24bit. Prøv å last ned albumet jeg linka til over, ingen mp3 jeg har hørt kan sammenlignes med dette. Handler ikke bare om bitrate, men om dynamikk noe 24bit er overlegen på iforhold til16bit.
Selv om mp3 kan ha høy bitrate så kan man ikke komprimere lyd uten å fjerne deler av lyden, all mb som blir borte må jo komme fra et sted. Hvis du liker mp3 så er det fint for deg, men jeg hører forskjell og ingen som tror de har peiling kan overbevise meg om noe annet.
tull og tøys. en høykvalitets 320kbit 48khz mp3 vil være nærmere studioopptaket enn cd-gjengivelsen på 44.1khz.
Du kan ikke så mye om Neil Young du kanskje
nei. er det relevant?
Jepp
Tja, jeg kan ikke snakke for alle, men JEG klarer i alle fall å høre forskjell på en 320kb/s MP3-fil og f.eks en FLAC-fil.
Jeg tror ikke man trenger en egen «dings» fra Apple for å oppnå betydelig høyere lydkvalitet, men det er rart ikke flere kanaler for kjøp av musikk og elektronikkprodusenter har satset mer på lossless-formater som FLAC osv.
Tja, jeg kan ikke snakke for alle, men JEG klarer i alle fall å høre forskjell på en 320kb/s MP3-fil og f.eks en FLAC-fil.
Jeg tror ikke man trenger en egen «dings» fra Apple for å oppnå betydelig høyere lydkvalitet, men det er rart ikke flere kanaler for kjøp av musikk og elektronikkprodusenter har satset mer på lossless-formater som FLAC osv.
En mp3 fil er veldigt dårligt det er ikke vanskeligt og høre.
En mp3 fil er veldigt dårligt det er ikke vanskeligt og høre.
En mp3 fil er veldigt dårligt det er ikke vanskeligt og høre.
En mp3 fil er veldigt dårligt det er ikke vanskeligt og høre.
Hensikten med mp3 har aldri vært å gi en perfekt lydopplevelse. Hensikten er å gi en akseptabel nok lyd for folk flest og samtidig komprimere filene slik at man kan ha så mange som mulig på en mp3 avspiller.
Om man vil ha mest mulig optimal lydgengivelse og ikke er bekymret over filstørrelsene på avspilleren så er det flust med andre filformater å velge imellom.
Her har du et poeng, selv med store harddisker på musikk spilleren så får man ikke mange album inn hvis man velger ukomprimert lyd av øverste klasse som dette feks ; http://thepiratebay.se/torrent/6004823/Michael_Jackson_-_HIStory_(1995)_Vinyl_24-Bit_192-kHz 5.42GB for et 2 disk album, da sier det seg selv at det er litt mer detaljert enn et mp3 album.
MP3 er sikkert o.k. i bilen og sykkeltur, hvor man ikke har tid til å lytte på musikk, men bare høre. Og hva man skal med 1000 låter eller mer på tur, har jeg ikke skjønt. I stua er det andre krav til lyd. Skal man absolutt ha det lagret, er det vel bare å bruke «store» hard-disker, lagre i beste kvalitet, så er det ganske nærme gode CDer. Men her igjen er det vel like store forskjeller på hard-disker og DA- convertere som på «vanlige» stereo-anlegg, så det kan jo fort bli en del kr.
Nå har faktisk MP3 tatt igjen alle andre former for lagringsenheter for musikk..
Nå har man MP3 med høyere bitrate enn det er mulig å lagre på en CD, f.eks.
Say what?
Jeg er enig i at mange ikke vil høre forskjell på en 320 kbit/s MP3-komprimert låt og en fra CD, men det du sier her, er nonsens.
MP3 er ikke en lagringsenhet, men et komprmeringsformat. MP3 har en max bitrate på 320 kbit/s, en CD har 1411,2 kbit/s
Det er en myte at MP3 er så dårlig. Hør en nedkomprimert referanseplate på mp3 så skjønner du at det er ikke MP3 formatet som legger begrensing på lydkvaliteten. Det er vanskelig om mulig å høre forskjell, men det er natt og dag forskjell på de best lydende albumene til mye av dagens utgitte album. Forskjellene ligger i opptakene og mastringen, ikke formatet! Og den desidert største gledesdreperen er dynamikkbegrensning som legges på omtrent alt i dag. For å få bedre lyd så er det det første musikkbransjen må endre og det dreier seg bare om vilje! Gi oss tilbake dynamikken! Det er den som gir liv i musikken.
Og forresten: Hør på mp3 med iPod på dyre hodetelefoner (jeg har en til 4k) og de fleste vil bli veldig overrasket over hvor bra lyd det er i en sånn liten dings! Det er hodetelefonene/ørepluggene som begrenser, ikke formatet. Lett å bevise! Med med hodetelefoner er ikke dynamikk begrensningen så ille.
[...] med noe som trolig er noe mer enn disse tjenestene, fra rockens Grand Old Man – Neil Young. Han fortalte at han samarbeidet med Steve Jobbs om en oppfølger til iPod som skulle gi mye bedre [...]