Apple med tilpasningsdyktig format?
Lager Apple formatet som lar deg motta musikken i den kvaliteten du har båndbredde til å takle?
Apple hadde lenge et stort forsprang som premissleverandør for digital distribusjon av musikk gjennom sine i-tjenester – iTunes, iPod og iPhone. Men den siste tiden har de fått en stadig sterkere konkurranse fra streamingtjenester som Spotify og WiMP.
Da Apple for en tid tilbake lanserte sin iCloud-tjeneste var det mange som trodde at den digitale giganten ville komme opp med et konkurransedyktig alternativ, som var noe mer enn iCloud og iTunes Match.
For noen uker siden fikk vi et hint om at Apple jobber med noe som trolig er noe mer enn disse tjenestene, fra rockens Grand Old Man – Neil Young. Han fortalte at han samarbeidet med Steve Jobbs om en oppfølger til iPod som skulle gi mye bedre lydkvalitet.
Nå ser det ut til at Apple i hvert fall er i gang med å lage et helt nytt filformat. Ifølge The Guardian skal det snart komme et format som streamer musikk i beste tilgjengelig kvalitet, sett i forhold til den båndbredden du har tilgjengelig.
Dette betyr i praksis at du en gang i framtida trolig kan streame musikken på anlegget ditt hjemme med den feteste lydkvaliteten du kan tenke deg – den samme som før plata eventuelt blei spilt inn på en CD-plate. Mens du vil få en tilpassa kvalitet i forhold til det mobile bredbåndet når du hører den samme musikken på telefonen din – for ikke å fullstendig sprenge mobilregninga.
Kilder avisa har vært i kontakt med hevder at musikken du har lagra i Apple-«skya» iCloud en vakker dag vil ha en høyere lydkvalitet, uten at du har løfta en finger. Men om det fører til at du må betale mer vet ingen ennå.
- Plutselig er lydfilene fra iTunes i formatet HD istedenfor i AAC. Brukerne vil ikke trenge å gjøre noen ting – biblioteket deres vil forbedre seg på et øyeblikk, sier den anonyme kilden til avisa.
Hva er så HD-formatet? Dette skal være det formatet profesjonelle musikkstudioer bruker når de spiller inn musikk – før de mikses og mastres ned til kvaliteten vi får på en CD. Musikken du kjøper fra butikker på nettet, som iTunes kommer som regel i AAC- eller Mp3-format, der mye av lydkvaliteten gjerne må ofres for å få plass på lagringsenheten de skal spilles av fra.
Nå ser det imidlertid ut til at man, avhengig av båndbredde og lagringskapasitet, skal få et format som tilpasser seg. At man altså til en hver tid vil få den beste kvaliteten man kan klare å ta imot. Skulle dette vise seg å stemme vil kvalifiserte lydteknikere kunne se en lukrativ framtid i møte, når tusener av album skal mikses på nytt og mastres for det ny kvalitet.
Tags: apple, spotify, streaming, wimp
Da må jo plateselskapene ha lasta opp i 24 bit. Tror ikke det er vanlig. Det går ikke an å ta et format oppover fra 16 bit (cd kvalitet) til 24 bit (innspillingskvalitet) for har du først miksa ned fra 24 bit fra 16 bit, kan du ikke «ta det tilbake» til samme lydkvalitet du hadde før du miksa det ned til 16 bit med å kjøre det opp igjen til 24 bit, for du mister noe når det mikses ned fra 24 første gangen. Men det kan nok gå at selskaper laster opp i 24 bit om de får formatet fra studio. Det går heilt fint. De burde forska på hvor mye øret klarer å skille etter 24 bit.
Tror du bør lese deg opp på «iTtunes Match» så forstår du hvordan dette henger sammen. Men du har et poeng mht 16 kontra 24bit. Tross alt snakker vi om grader av lydkompresjon.
Tror du bør lese deg opp på «iTtunes Match» så forstår du hvordan dette henger sammen. Men du har et poeng mht 16 kontra 24bit. Tross alt snakker vi om grader av lydkompresjon.
Her skriver jeg om 24.
Det ser ut til at barnet ble hetende «Mastered for iTunes»;
http://www.apple.com/itunes/mastered-for-itunes/
Takk. Skal leses!
Her skriver jeg om 24.
Her skriver jeg om 24.
Her skriver jeg om 24.
Tror du bør lese deg opp på «iTtunes Match» så forstår du hvordan dette henger sammen. Men du har et poeng mht 16 kontra 24bit. Tross alt snakker vi om grader av lydkompresjon.
Tror du bør lese deg opp på «iTtunes Match» så forstår du hvordan dette henger sammen. Men du har et poeng mht 16 kontra 24bit. Tross alt snakker vi om grader av lydkompresjon.
Tror du bør lese deg opp på «iTtunes Match» så forstår du hvordan dette henger sammen. Men du har et poeng mht 16 kontra 24bit. Tross alt snakker vi om grader av lydkompresjon.
Tror du bør lese deg opp på «iTtunes Match» så forstår du hvordan dette henger sammen. Men du har et poeng mht 16 kontra 24bit. Tross alt snakker vi om grader av lydkompresjon.
Tror du bør lese deg opp på «iTtunes Match» så forstår du hvordan dette henger sammen. Men du har et poeng mht 16 kontra 24bit. Tross alt snakker vi om grader av lydkompresjon.