Mer enn vuvuzela
Lydverket har sjekket ut hva Sør-Afrika har å by på på musikkfronten.
Flomlysene på Soccer City er slukket, fotballspillere, supportere og tv-team har reist hjem, og den infernalske lyden fra vuvuzuelaene har endelig stilnet. Men om du har interesse for spennende, ny musikk er det ingen grunn til å vende fokus vekk fra Sør-Afrika riktig ennå. To nye samleplater understreker nemlig effektivt at landets borgere kan langt mer enn å blåse i plast-trompeter.
Med sin isolerte beliggenhet på den andre siden av kloden har Sør-Afrika alltid vært avhengig av å fostre sine egne pop-stjerner. Disse gjorde lenge lite annet enn å etterligne forbildene sine fra den vestlige verden. Etter apartheid-regimets fall har landets ulike musikkscener imidlertid vært gjennom en gedigen renessanse. Billig moderne teknologi har gjort det mulig å lage sofistikert musikk hjemme på soverommet, mens internettets demokratisering av tilgangen på musikk har gjort det lettere for sør-afrikansk ungdom å hente inn inntrykk fra hele verden, for deretter å parre dem med egen musikalsk arv, språk og idéer.
Resultatet er musikk med et distinkt afrikansk sound, men med global appell. Med færre pretensjoner og hipsterfakter, konsentrerer de seg i stedet om å lage livsbejaende, leken og lekker musikk som kun har ett mål for øret – at du skal danse, danse, danse.
Blant artistene du finner på Ayobaness! The Sound of South African House, er DJ Mujava sannsynligvis det mest kjente navnet. Den Pretoria-baserte dj’en – hvis egentlig navn, Elvis Maswanganyi, nesten er kulere – fikk en kjempe-hit på vestlige dansegulv da Warp Records ga ut «Township Funk» på tampen av 2008, og har siden blitt remixet av størrelser som Diplo, Boy 8 Bit og Radioclit. Akkurat denne låta er ikke inkludert her, men Mujava leverer en etterlengtet ny låt, og er i meget godt selskap med unge, sulte djs som L’vovo Derrango, Mgo, Aero Manyelo og Pastor Mbhobho, den selvutnevnte «South African President of Youth Culture».
Akkurat hvor stort fenomenet house er i Sør-Afrika kan være vanskelig for oss nordboere å forstå, ettersom det fremdeles er noe av en nisje-genre her hjemme, så jeg tillater meg heller å sitere en av bidragsyterne på plata, DJ Cleo:
«I Sør-Afrika er house både en kultur og en livsstil, som ikke bare høres på fester og på klubber, men gjennomsyrer radio og tv-programmer, spilles i kirker og i brylluper, i valg-kampanjer og i offentlige seremonier, på flyplasser, togstasjoner og på stereoen i de uttallige minibuss-taxiene. Det er nesten umulig å beskrive hvor stort house er i Sør-Afrika.»
I et ferskt intervju med Dazed Magazine utdyper produsenten og dj’en Qness housens betydning for den unge regnbuenasjonen ytterligere:
«Musikken går forbi kultur og på tvers av rase. Det betyr mye at man kan være i en klubb og danse side om side til de samme rytmene, svarte, hvite og fargede. House er en multi-kulturell bevegelse, som har vært et viktig element for å samle nasjonen.»
Ayoba er slum-slang, og er et uttrykk for at noe er spennende. I den forstand er Ayobaness! en dekkende tittel på denne samleren, som gir oss et glimrende innblikk i musikken de danser til på svette klubber fra Cape Town til Durban, på block parties i Soweto, og på pop-up-raves utenfor kjøpesentre i Johannesburg.
Tilsvarende utbredt er neppe shangaan electro, en genre som oppstod i Soweto for rundt fem år siden, men den har til gjengjeld et enda mer distinkt afrikansk preg og stor underholdningsverdi. You Tube-klipp av kostyme-kledte shangaan-dansere får mer enn en halv million klikk, og musikken er nesten like snål å høre på som den er å se folk danse til.
Shangaan-folket holder til i Limpopo-distriktet på grensen til Mozambique, og er kjent for sin særegne musikk og dansekultur. Genren oppstod i det en komponist og plateselskapseier ved navn Nozinja bestemte seg for å bytte ut bass og gitar med orgel og marimba, og øke hastigheten til livsfarlige 184 bpm.
I et intervju med Dazed Digital forsøker å Nozinja selv å redegjøre for dette grepet:
«Shangaan-dansere danser som om de ikke har bein i kroppen, men når de danser sakte er det søvndyssende å se på. Derfor fikk jeg beskjed om at de ville ha noe å danse til som gikk mye, mye fortere.»
Om du ikke ble mye klokere av denne forklaringen er det nesten bedre at du sjekker ut noen klipp selv, noe som nesten er en forutsetning for å kunne forstå denne musikken.
Og om du liker det du ser og hører, kan du altså stifte nærmere bekjentskap med ledende artister som BBC, Tshetsha Boys og Zinja Hlungwani på plata Shangaan Electro: New Wave Dance Music From South Africa.
Ayobaness! The Sound of South African House (Out Here/Tuba)
Shangaan Electro: New Wave Dance Music From South Africa (Honest Jons/Import)
Tags: ayobaness, shangaan electro, Sør-Afrika
Genial morsom Sør-Afrikansk hip hop, Die Antwoord
http://www.youtube.com/watch?v=Q77YBmtd2Rw&feature=related
Helt enig at Sør-Afrikansk musikk e bra. Anbefaler interesserte i å sjekke ut Goldfish. Et elektronika/ afrojazz/ dance band som har ein herlig afrikansk sound.