Britney Spears - Femme Fatale
Gi mor noe bass
Britneys Femme Fatale høres ut som sin egen klubbsmarte remiks, men tidvis glipper hovedpersonen unna i all vellyden.
«Oi! Det høres ut som Robyn, jo!»
Min kollegas begeistrede utrop omtrent halvveis i første gjennomlytting av Britney Spears´sjuende album, Femme Fatale, er ikke bare til å forstå, men i tillegg fristende å hive seg med på. Etter to plater der den forhenværende tenåringsfantasien med varierende hell har prøvd å stampe et trøblete privatliv inn i kunstnerisk valuta, er det mye som klaffer i denne omgangen. Det gjelder ikke minst balansegangen mellom kommersielle og subkulturelle elementer, som gjennomgående kombineres på en særs utvungen måte.
Britney og det ikke ubetydelige apparatet rundt henne, med blant andre …Baby, One More Time-arkitekt Max Martin tilbake bak spakene, har unektelig et fininnstilt øre for hva som foregår i samtida. Det er mye grisete bass ute og lusker i lydbildet her, men dryppene av dubstep og kald, hard og kantete klubbmusikk går aldri på bekostning av det soleklare hitpotensialet heftende ved store deler av låtmaterialet, som allerede er blitt bekreftet av de to brukbare singlene så langt, «Hold It Against Me» og «Till The World Ends».
Best fungererer likevel albumets midtparti, fra den nærmest hikkende elektropopsjarmøren «How I Roll» via den selvforklarende, Will.I.Am-produserte råtassen «Big Fat Bass» til den nærmest sakrale «Trip Your Heart», der det intense klubbgiret roes ned og den konseptuelle bærebjelken – stikke ut på en klubb, ordne seg et knull – får hvile i tre og et halvt minutt. Til sammenligning fremstår avslutningssporene «Gasoline» og «Criminal» underutviklede og dvaske.
En mer generell svakhet ved Femme Fatale er imidlertid vanskeligere å ignorere, og det er hovedpersonens ofte skrikende manko på personlighet og tilstedeværelse, som noe annet og mer enn et tungt prosessert vokalavtrykk. Spørsmålet er ikke lenger hvem Britney Spears er, eller hva hun egentlig vil – dette er informasjon jeg med enkelhet kan nyte musikken hennes uten å måtte tilegne meg – men mer fundamentalt: Hvor blir du av i alt mylderet, Britney?
Likevel: Dette er Spears´ mest helstøpte utgivelse så langt, på godt og vondt impregnert med et rungende her og nå! og helt sikkert et bærekraftig alternativ når lydsporet til vårens jentevorspiel skal spikres. Så får det heller være at damens store femme fatale-øyeblikk ér og blir «Toxic», også etter dette.
Marius Asp
Tags: anmeldelse, Britney spears, femme fatale, Lydverket, marius asp, plate
Greit nok, jeg er et godt stykke unna målgruppen for Britney Spears og hennes musikk, men jeg begynner å bli så trøtt av å se bilder av henne og liknende syngedamer i bare BH-en. Vil jeg se undertøysreklame, så kan jeg grave fram en Ellos-katalog. Kan ikke noen be disse folka å få på seg en genser og lære seg å synge ordentlig?
Så veldig lei kan du ikke være i og med at du klikket deg inn, leste, så på bildet, vurderte, og tok deg tid til å poste;)
Selv liker jeg både pupper og auto-tune:)
http://bit.ly/gUMQ4D
Faktisk ikke. Skummet gjennom NRK-forsiden (som begynner å bli temmelig tabloid nå) som jeg pleier, så bildet av BS (bullshit) og tenkte dette må jeg kommentere.
Liker også pupper, men jeg bygger for pokker ikke opp CD-samlingen basert på det. Tør ikke tenke på hva CD-samlingen, sorry, mp3-samlingen din består av hvis pupper og autotune står i høysetet.
nå er jeg over aldersgruppen for «dette», og jeg er også musikkprodusent. Nå må folk / journalister slutte å gi oppmerksomhet til slik søppel som dette. Hva er det B S vil ?? De som lager lydene og setter sammen en slik smørje er forsåvidt dyktige mennesker som behersker Sequensere og synther. Men altså, dette er fjern fra musikk! Dette er noe sammensurium som er klippet og limt av studiofolk, også skal man legge på noe som høres ut som ei livsfjern småjente som skal stønne og lage kåt-lyder og «ta meg nå» invitter for liksom å gjøre d til musikk??
Heldigvis er denne driten på vei ut, nå etter internett har gjort flike band og musikere mer tilgjengelige. Få dette tullet av veien!Man sammenligner da ikke halvdumme glamorjenter med dyktige skuespillere heller?eller hva?
Hehe…så godt å høre at flere tenker sånn…har lurt flere ganger på hvordan i granskauen at så mye usjarmerende og simpel musikk skal få et så stort publikum. Det er så mye bra musikk der ute av stor kunstnerisk kvalitet som dessverre mange ikke får med seg på grunn av disse oppkonstruerte såkalte superstjernene som tar bildet. Dessverre lærer unger dette gamet igjennom Disney Channel allerede i tidlig alder, og kan gå helt inn i en loop drevet av markeds interesser. Hele industrien virker veldig manipulerende og spekulativ. Når det er sagt så er det helt legitimt å lytte til denne musikken, men har en vond bismak.
Du er musikkprodusent? Som lager «skikkelig» musikk? Kan du ikke legge ut en link til noe du har produsert slik at vi andre kan lære hva som er skikkelig musikk?
Jeg er også over aldersgruppen.
Etter musikkprodusent leste jeg bare blablabla, smaken er som rævva, delt.
Har likt BS’s stil siden Toxic, type guilty pleasure!
Guilty pleasure er ordet (ref. gårsdagen på barne- og bohemkanalen).
Selv savner jeg -stemmen- til a’ Britney. Har hun vokst fra den, eller er det bevisst utvanning i produksjonen?
Spørs om det er Britney Spears som faktisk synger selv, da.
Så en svensk dokumentarfilm for et par år siden hvor det kom frem at Britney slettes ikke synger alle førstestemmer selv.
Hvorfor skal noen bestemme hva som er bra of hva som er dårlig. Jeg er 42 år gammel og liker det jeg liker. Dvs. er det en god melodi gir jeg blaffen i om det er vikingarna eller metallica eller britney spears som synger. Det er jo ikke vesentlig. ME LIKE! = viktig for meg.
Er også lei av alle som skal bestemme hva som er bra og dårlig musikk. Det er den enkelte lytter som bestemmer det for egen del. Noen bruker musikk til løping, noen til dans, noen til humør/stemningskontroll andre til å sitte i godstolen og lytte.
Du som er musikkprodusent: Er rimelig sikker på at plata til Britney begeistrer langt fler enn du klarer å begeistre med din musikk. Det blir håpløst å sitte som produsent å si at flertallet av befolkningen har dårlig musikksmak. De har annerledes musikksmak enn deg.
Canadern Billboard som produserte en rekke med låtene på denne plata her, har også jobba og produsert låter for Robyn.
Når Britney og hennes producer-team er på sitt beste, er det få som klarer å lage like bra pop musikk som henne/dem, og det skal det stå respekt av. Dessverre syntes jeg dog bare How I Roll og Trip To Your Heart holdt standarden denne gangen, men til gjengjeld er disse to utrolig morsomme og fengende låter. Når man ser tilbake på samarbeidet mellom Britney og Bloodshy & Avant må man jo nesten bare begynne å lure på hvorfor hun ikke er blitt medlem av Miike Snow enda
Realiteten er at det alltid har fantes – og fortsatt finnes – en stor ungdomskultur hvor en samles til fest, dans og musikk. Det er helt rått å være på dansegulvet til slike pop låter som dette med noen strofer tekst som alle kan lære seg. Det betyr ikke at de som liker slik musikk, ikke hører på Melissa Horn når de har en rolig kveld hjemme.
DET ER GØY! og det er det viktige. Vi er forskjellige og musikk er forskjellig. Dere fremstiller dere som så himla politisk korrekte og saklige her, men jeg syns dere fremstår som lite nyanserte.
om de som selger musikken er blonde og viser kropp er vel uvesentlig, er det ikke??
De selger et produkt det er et marked for. Det skjer ca. overalt i absolutt alle bransjer.
hun prøvde å bryte illuminatis mind control, derfor barberte hun seg på hodet.nå har illuminati tatt tilbake kontrollen over henne desverre.
Hadde musikk vært anonymt og ingen visste hvordan musikere så ut, hadde musikkverden kanskje sluppet unna mye talentløst vrøvl. B.S. har noen bra sanger som viser at hun har et talent, men hun har 40 ganger fler sanger som er dårlig. Vektbalanse i popverden:
Debutanter: 10% talent, 90% utseende
Etablerte: 10% talent , 40% utseende, 50% navn/varemerke (utseende faller pga alder)
Veteraner: i popverden? riiiight, de er bare såå 2010 lissom……
Popindustrien, jeg bare rister på hodet.. Blir ikke sint heller vettu, bare veldig skuffet/likegyldig.
Alt høres likt ut. Bra det finnes andre sjangere enn pop/utseende/fjortis/m.m.
[...] Les også: Anmeldelsen av Britney Spears, Femme Fatale. [...]
[...] Lydverkets anmelder Marius Asp skulle felle dom over Femme Fatale, tok han blant annet seg selv i å lure på hvor det ble av Britney Spears selv i [...]
[...] å ha det mer moro enn på lenge i den nye videoen til “I Wanna Go” fra årets album Femme Fatale. Under en kjip pressekonferanse drømmer hun om å være superhelt i eget univers, banker opp [...]