Don`t judge the album!

Tidligere denne uken kunne vi lese at platebutikksjefer i Storbritannia nektet å selge Manic Street Preachers nye album, grunnet et provoserende albumcover. Tro det eller ei, det er ikke første gang dette skjer. Vi presenterer herved album som kom i trøbbel på grunn av coverkunsten: The Beatles Yesterday and Today – 1966. Beatles lagde dette […]

Skrevet av:
Publisert 12:02 23 mai, 2009


Tidligere denne uken kunne vi lese at platebutikksjefer i Storbritannia nektet å selge Manic Street Preachers nye album, grunnet et provoserende albumcover. Tro det eller ei, det er ikke første gang dette skjer. Vi presenterer herved album som kom i trøbbel på grunn av coverkunsten:

The Beatles Yesterday and Today – 1966.
Beatles lagde dette albumet som en reaksjon mot Plateselskapet Capitol som ikke ga ut The Beatles med de fullengderne de hadde produsert, men plukket litt her og der og helt ukritisk satte nye album sammen. Den siste dråpen for Beatles ble denne utgivelsen som blandet tre spor fra Revolver, tre spor Rubber Soul, to fra help! og et par fra singler. Beatles satte dermed dette bildet på coveret som en reaksjon mot at kunsten deres var «slaktet». På bildet sitter de i slakterforklær med dukkekadavre i fanget.
Capitol var såpass blaserte av beatlemaniaen at de ga ut albumet likevel, men måtte snart trekke det tilbake etter at distrubutørene hadde fått se coverne og nektet å føre plata videre.
Da trykket de opp nye album med dette bildet i stedet:

The Five Keys – On Stage! – 1957.
Det vanket en reutgivelse for The Five Keys etter at Capitol fikk reaksjoner på at fingeren til do-wooperen lengst til venstre lignet en penis.

The Sex PistolsNever Mind The Bollocks -1977

Sex pistols benyttet et røft slanguttrykk for «rubbish», da de satte «bollocks» på debutplata si Never Mind the Bollocks fra 1977. Dette førte til at en butikkeier i London ble dratt inn i retten, anklaget for «uanstendig bruk av reklame».

Crass – Penis Envy
Denne plata fra 1982 førte til at det britiske pønkbandet Crass ble tiltalt for å drive med obskøn kunst.
Kanskje var det like mye protestene mot Falklandskrigen og Margareth Thatcher ( med låter som «How Does it Feel To Be Mother of Thousand Dead») som provoserte regjeringen. Uansett, så hjalp det nok
ingenting med portettet av  oppblåsbare barbara på coveret. Albumet kom til slutt ut av retten, dømt som obskjønt.

Guns N’ RosesAppetite For Destruction – 1987
Guns N`Roses er godt kjent for de konservative. De har fått uttallige protester for tekster og oppførsel som fansen gjerne har hermet.
Da de trykket et bilde av en robot-voldektsscene på albumet Appetite For Destruction fra 1987, rant likevel begeret over for de observante kritikerne.
Etter store protester bestemte Geffen Records seg for å trekke plata og byttet ut coverkunsten med bilde av et kors pyntet med hodeskaller.

Ice Cube – Death Certificate
Da Ice Cube brøt med N.W.A og gikk Solo fikk han stor PR-suksess med hans kontroversielle albumkunst på plata Death Certificate fra 1991.
Coveret viser Uncle Sam på likhuset (en metafor den amerikanske drømmens død).
Det endte med store debatter, boikotter og protester og en offentlig, statlig utstengelse fra staten Oregon.

Tags: , , , , , , ,

Del "Don`t judge the album!"
 

1 kommentar på “Don`t judge the album!”

  1. hmmm sier:

    Det var absolut ikke pga coveret at Ice Cube ble «bannlyst i Oregon». Men på grunn av det rasistiske innholdet i tekstene (spesielt «Black Korea», men også de antisemittiske linjene i «No Vaseline»)

Legg igjen en kommentar