Lil Wayne - Rebirth

Dødfødt horunge

Lil Wayne: Rebirth [Cash Money/Universal] Lil Wayne sin bastard av et rockealbum gir lite annet enn en dørgende kjedelig fødselsdepresjon. “I’m a dopeboy with a guitar”, mener Lil Wayne et par minutter ut i førstesporet ”American Star” og omtrent samtidig blir det pinlig tydelig hvorfor Lil Waynes rockeskive Rebirth har blitt utsatt, utsatt og utsatt. […]

Skrevet av:
Publisert 8:30 3 februar, 2010

Lil Wayne: Rebirth

[Cash Money/Universal]

terning22

Foto: Cash Money/Universal

Foto: Cash Money/Universal

Lil Wayne sin bastard av et rockealbum gir lite annet enn en dørgende kjedelig fødselsdepresjon.

“I’m a dopeboy with a guitar”, mener Lil Wayne et par minutter ut i førstesporet ”American Star” og omtrent samtidig blir det pinlig tydelig hvorfor Lil Waynes rockeskive Rebirth har blitt utsatt, utsatt og utsatt. Og hvorfor dopeboys og gitarer ikke bør settes i samme rom. For selv om Wayne har levd rockestjernelivet etter Tha Carter II og III; står igjen som en av 2000-tallets viktigste rappere, og har gjort seg selv til fenomen vel så mye som artist, skjønner han nemlig ingenting av hva rock er.

Rebirth avslører at Lil Waynes kjennskap til sjangeren ser ut til å være hentet fra Kerrang-covere i 1997 og MTV2-videoer med lyden skrudd av. Kompis skjønner lite, eller ingenting av de tingene som gjør en rockelåt til en låt og imiterer i stedet et lydbilde han knapt kan ha hørt på, eller om, for den saks skyld. Rebirth er blitt en oppvisning i hva Lil Wayne tror rock er og skiva er dermed blitt den musikalske ekvivalenten til New Orleans-rapperen sitt klesskap – dyre, trange bukser med nagler, skull-prints i strass og boxfreshe All-Stars Converse.

Hele albumet er musikalsk referanseløst uten så mye som en eneste ordentlig god låtstruktur i bunn. Fra det tette åpningssporet til singelfloppen ”Prom Queen”, via den overproduserte pianorockereren ”Paradice” til Avril Lavigne-møter-produsent-på-speed-sporet ”The Price is Wrong”  tar skiva begrepet ”ignorant rap” til et nytt nivå.

”On Fire” funker tålelig. Enkelt og greit fordi det er en klassisk rap-låt med et sample i bunn og noe gitar på toppen, snarere enn et forsøk på en rockelåt. Produsentene Cool&Dre redder sånn sett restene, og  på ”Drop The World” leverer Eminem bedre enn på sin egen Relapse og overdøver den delvis jævlige produksjonen. To lyspunkter på tolv spor, der altså. Og ingen av dem er Lil Waynes bedrift. Riktignok skal det sies at man her og der skimter den Lil Wayne som har pulverisert de fleste andre rappere de siste åra, men det er sjeldent, stykkevis og delt.

Det spesielle med Rebirth er dog ikke at den er skikkelig ræva. Det spesielle er at den er så selvhøytidelig og humørløst ræva. Å se Wayne klimpre på en gitar på fantastiske ”Leather So Soft” på Sentrum Scene et par år tilbake hadde i det minste et hysterisk meta-nivå ved seg, all den tid Wayne så ut til å klaske på gitaren med en ”se hva jeg kan slippe unna med, og dere betaler faktisk for dette her”-attitude. Men meta-nivået forsvinner fullstendig på plate, for merkelig nok er skiva i stedet alt annet enn hysterisk festlig – fra cover, til produksjon, tekster og mix er Rebirth i stedet blitt en dørgende kjedelig oppvisning i konsekvensene av å ta seg selv for alvorlig. Det viser seg nemlig at  Wayne ikke tror han kan slippe unna med å spille gitar. Han tror han kan spille gitar.

Andreas Øverland

Tags: , , , , , , , , , , , ,

Del "Dødfødt horunge"
 

27 kommentarer på “Dødfødt horunge”

  1. Sven sier:

    Hvordan teksten til Øverland kan rettferdiggøre en 2 på terningen skjønner jeg lite av. Det fins 1 på terningen også

  2. Snikh sier:

    Hahah, enig med Sven, tenkte på akkurat det samme.

  3. Moosa sier:

    Hvorfor noen noensinne har brydd seg om denne fyren på noe nivå forstår jeg rett og slett ikke. En av 2000-tallets viktigste rappere? Virkelig? Det er ingen liten bragd. Jeg forstår at det var veldig viktig for folk å kunne si at de var først ute med å digge denne fyren, men er det ikke blitt helt åpenbart for alle at det bare var hype hele veien? Han er rappens svar på Foxnews. Hvis noe sies mange nok ganger, så er det sant. Første gang jeg hørte navnet til Lil Wayne ble det sagt at han kanskje er verdens beste rapper. Hva i huleste betyr det? Og hvem bestemte at det var tilfelle? Havner Tha Carter på noens liste over tidenes beste rap-album om et par år når folk faktisk er litt flaue over å ha kjøpt hypen rundt denne fyren? Mitt tips er nei. Og da er det jo egentlig bare bra at han prøver seg på noe så tafatt som denne skiva. Da eskalerer nedturen og hans «storhetstid» blir enda kortere. Good riddance.

  4. Moosa sier:

    Nå fikk jeg sett vedlagte videoer også. Hva er dette for noe meningsløst ræl? La oss kalle en spade en spade og Lil Wayne for dritt. Han fortjener ikke et mer kreativt ord for hvor ræva han er enn det.

  5. EHK sier:

    Jeg vil tro 2eren kommer av «On Fire» som nevnes her og et og annet ikke håpløst øyeblikk på plata. Det er forsåvidt ok. Men når Hot Chip får en 3er…

    Er Hot Chips nye virkelig bare litt bedre enn dette? Da må jeg være musikalsk døv på alle måter…

  6. Daniel sier:

    Wayne var helt klart en av de beste rapperene på 2000 tallet og hvis noen av dere hadde hatt vett nok til å høre gjennom noen av albumene hans. Ikke bare de kommersielle låtene hans men de ekte låtene rett fra hjertet så hadde dere nok fått en annen oppfatning. Dette er en gutt som fikk platekontrakt ved å ringe inn å rappe freestyle på telefonsvareren til Birdman da han var 11 år så skjønner godt at han kanskje føler at han trenger å utvikle seg som musiker å prøve en annen sjanger selvom det nødvendigvis ikke funker så bra akkurat med dette albumet

  7. Moosa sier:

    Når man dukker opp i dette

    http://www.youtube.com/watch?v=oUbpGmR1-QM

    har det vel ikke noe så si hva du har gjort noensinne. Da er du ubrukelig. En av de beste eksemplene på at det går an å gjøre noe så dårlig at absolutt alt man har gjort før blir fullstendig irrelevant. Også kjent som Black Eyed Peas-syndromet.

  8. torjus sier:

    at wayne prøver å utvikle rappen på lik linje som pink floyd gjorde med rocken er flott. man kan jo ikke for alltid rappe over trommemaskiner og sampels. hhvis man påstår at wayne er talentløs bør man først sjekke ut the carter serien, mixtapes før tc3 og den seneste no ceilings, ( alt uten hostesaft rus er krutt!) så gjøre seg opp en mening.

  9. Moosa sier:

    at wayne prøver å utvikle rappen på lik linje som pink floyd gjorde med rocken er flott.

    Jeg skjønner ikke hva dette betyr engang jeg. Prøver du å si at Lil Wayne er det nye Pink Floyd fordi han velger å mumle med autotune over gitarer istedenfor samples? Det er i så fall en av de rareste påstandene jeg noensinne har hørt. Med risiko for å høres gamlis ut, så er det litt i overkant å sammenligne en griseheldig fyr som har gitt ut et par plater og noen mixtapes med en av rockehistoriens mest innflytelsesrike grupper. Direkte historieløst vil jeg faktisk kalle det.

  10. kimbo slice sier:

    Å lese kommentarene folk lirer av seg over nett er like trist hver gang. Ignorante tosker uttaler seg om hvor dårlig Lil Wayne er. OK! Foruten meg selv,, hvem bryr seg om hva dere idioter synes ? Fyren har solgt millioner av skiver og drevet med musikk hele livet. Jeg velger å tro at han skjønner at det å tilfredstille alle musikalsk er helt umulig. Personlig så vil jeg si at jeg LIKTE en go del av de låtene ( Spesielt paradice ). Den dagen en av dere som så ivrig kommenterer og kritiserer wayne, selger millioner av skiver, blir en av *verdens største rappere* ( er ikke noe vits å diskutere om han er det eller ikke.. for i mine øyne er han det ), og skaffer dere tiår med erfaring fra musikkindustrien, så skal jeg kanskje velge å ta kritikken deres seriøs :) til da, hasta luego

  11. sverre sier:

    når jeg hører dette albumet blir jeg flau på litt samme måte som når jeg ser petter stordalen knuse gitarer

  12. Marcus sier:

    Dette albumet er faktisk ikke så verst. Det er ikke særlig mange geniale spor som er perfekt utført (On fire, Drop the World nærmer seg), er det veldig mange gode spor. Ground Zero har en god tekst og god flyt. Paradice, Die for you, Runnin’ er alle gode sanger. American Star og Prom Queen er fengende. Det er en del rock gjemt der også, det er ikke bare autotune. Dette er også et eksperiment, og Lil Wayne har aldri nevnt dette som et mesterverk. Det skal Carter IV bli. Synes albumet er bra. Hvor mange ganger har dere hørt gjennom albumet egentlig? Jeg har hørt igjennom det ca 20 ganger. Det blir bedre med tid. Fengende musikk med geniale streker innimellom. Fortjener 4/6. Å gi 2-er på terningen blir usaklig. Bare for å illustrere et poeng, at Lil Wayne ikke har laget et album like bra som Carter III. Riktig som kimbo slice sier også, dere må hørte på Carter-serien og mixtapene. Har svært liten tro på at anmelderen har hørt særlig mye på annet enn «hitene» til Wayne. De er faktisk ikke det beste han har laget, men sanger som selger. Og ang. Down, den sangen er håpløs. Men Wayne rapper faktisk ikke så verst på den. Og vet du hvor mange den har solgt?! Den holder liv i navnet hans og bringer inn penger som han kan røyke opp.. Don’t hate the player, hate the game.

  13. Nikolai sier:

    Tingen er jo også at han ikke prøvde å lage et Rock album i seg selv. Han har laget et Raprock album, på en måte en mye lettere version av Hollywood Undead. Men som gammel Lil Wayne fan må jeg si at jeg ikke er så veldig begeistret over dette albumet. Selv om noen av sangene er litt gode.

  14. Folkeaksjonen mot Peter Vollseth sier:

    Marcus sa: «Har svært liten tro på at anmelderen har hørt særlig mye på annet enn “hitene” til Wayne.» Det tror jeg også. Bra, Marcus – fight the power, som han negern sa.

  15. Aleksander B sier:

    dette her syntest eg er berre drit og lese, terning kast 2.
    den som har skreve dette veit ikkje kva han snakkar om ein gong,
    og kven er det dei i NRK lydverket trur er som skriver at han er ein dødfødt horeunge? kva veit no dei?
    det er det verste eg har lest at ein kan skrive om ein person, ikkje gløym at han er eit menneske, akkurat som meg og alle andre her i verden. vi er kansje ikkje like men vi er mennesker og det har vi til felles.
    han lager musikk på sin måte, og det syntest eg dåke burde respektere, og ikkje gå rundt og kalle han for ditt og datt, det syntest eg er dårlegt, eg rapper sjølv og lager sanger, og eg driter i kva andre syntest. men dette syntest eg har gått over streken, men kva kan eg gjere med dette lydverket får sei si meining, men eg er ueinig med dei, og det tipper at det er fleire som meiner og.

    PS: eg skal bli reppar/sangar, så skal vi sjå kven som snakker drit av kven!
    NRK lydverket får terningkast 1. for ein tåpelig anmelding av lil wayne sitt nye album! og får og slenge drit om andre!

  16. Mariel S sier:

    Det er bare så utrolig trist og lese kommentarene. Det er greit at alle ikke blir tilfredstillt av Lil Wayne, men å skrive slik dritt om han som dette, det er jo å gå litt for langt vel?
    etter min mening, synes jeg at dette albumet var knallbra, og jeg er veldig stor fan av Weezy, han klare vertfall og tilfredstille meg ganske bra! I mitt hjerte kommer han alltid til å vere den beste. folk kan ikke alltid falle for det samme, men man trenger ikke å gå så langt for det. Wayne har sin egen måte og lage musikk på, greit, dere for like det dere vil. men terningkast 2? litt for lavt synes jeg, NRK får vertfall terningskast 1 fra meg for dårlig anmeldelse! det skal vere sant. Lil wayne skriver sine sanger fra hjertet, og det rører meg ! Han topper dagen min, og jeg vet at det er mage andre i verden som han topper dagene til og. albumet burde fått en 4 minst. verdens beste rapper, live for ever! M.O.B

  17. Aleksander B sier:

    Eg er heilt einig med Mariel S
    endelig nokon som er komt fram til det eg vil ha folk til og sei!
    han vil alltid vere mitt idol for resten av livet, Weezy you are the best!
    LIL WAYNE FOR EVER!

    M.O.B

    LISTEN TO WAYNE BEST RAPPER ALIVE!
    seriøst eg meiner det!

  18. Aleksander B sier:

    http://www.youtube.com/watch?v=2kBOMbXPRvo

    Høyr dinna så skjønner du kva eg meiner! les dei kommentarane som alle på Youtube har lagt ut så får dåke sjå at han fortjener meir en terningkast 2.

  19. Aleksander B sier:

    Han er den beste rapparen som lever og eg vil at folk skal høyre dinna og få eit inntrykk om at han er den beste! eg bryr meg ikkje om at dinna ikkje har noko med det nye albumet og gjere, eg vil berre vise at ingen skal snakke dritt om han, for han er den best selgande repparen som lever!

    M.O.B

  20. Miguel A sier:

    Aleksander B: Er du helt skutt? Den sangen du posta har da faen meg ingen virkning på hvor bra eller dårlig det nye albumet hans er? Han fortjener jo ikke bedre terningkast på det nye albumet sitt fordi han lagde en bra sang for 2 år siden…

  21. [...] Det foreløpig siste albumet fra Lil Wayne ble gitt ut i vinter. Rapperen prøvde å lefle med rock, uten hell.”Lil Wayne sin bastard av et rockealbum gir lite annet enn en dørgende kjedelig fødselsdepresjon”, skrev Andreas Øverland i sin dom. [...]

  22. Pia sier:

    Lil Wayne er en utrolig flink rapper. Det er faktisk en grunn for at han har fått tittelen «Best Rapper Alive». Rock passer godt for Wayne. Det viser også at han kan noe annet en rap. Og dessuten, viss folk ikke liker det: For i helvette gjør noe annet da enn å sitte å høre på han?! Dere hører på det, 2 sekunder etterpå skriver dere om hvor dårlig albumet var? Drit langt faen i å sitte å skrive at det er et dårlig album, når det selger bra, og drit i å snakk som om dere har peiling på Lil Wayne, og i det hele tatt rap, rock, musikk. Okei, ta en Chill-pill når det gjelder noen av sangene hans. Drit i å si at han stjeler sanger fra folk. Om dere ikke visste det, er Lil Wayne en «narkoman» han jobber og jobber, og er kjent for å ikke bruke penn eller papir, bare hodet til å lage sine egne sanger.
    Dere gjør ikke bare meg forbanna, men mange andre Lil Wayne fans å. Han jobbet hardt med både the’ Carter||| og med Rebirth som I am not A human begin. Gleder meg til The Carter4, jeg. Så stopp å snakk dritt om en god artist. Lil’ Wayne er kjent for hardt arbeid, om du liker det eller ikke. Jeg sier ikke at folk trenger å like han, men seriøst, slutt å snakk dritt om han, dere vet ingenting om han, og kan ikke da sitte der å si «nei, jeg hater Lil Wayne fordi han ikke kan rappe, og fordi han bare rapper om pussy, money, weed» Han er en millioner, og pengene kommer fra hardt arbeid. Få det i hodet. Å snakke dritt om han bare fordi han ikke klager om livet sitt i rap-tekster gjør han ikke til en bad- rapper. Rap handler ikke om å rappe om et hardt liv, man kan lage en god rap av å rappe om penger eller hva faen annet en sutring om livet ditt i teksten. Det er det jeg liker med Lil Wayne, musikken hans, og at han klarer å rappe om noe annet en et hardt liv.
    LYDVERKET, DERE SUGER, FÅ FAEN MEG ET LIV. DERE HAR IKKE EN DRITT PEILING PÅ LIL’ WAYNE ELLER MUSIKK, STOPP Å LEK DET!

  23. Marcus sier:

    Enig med Pia. Jeg er ikke en så stor fan av Lil’ Wayne, men han jobber hardt, og har vunnet mange priser for «Best Rapper Alive». Det sier vel alt? Han er en bra rapper.

  24. Mariel sier:

    GO PIA !!

  25. dans sier:

    Noe unyansert anmeldelse og tråd.
    Når man i 2011 har tre valg: Syng indie som Florence and the machine, syng med autotune som kanye på en post-usher-måte eller som en atonal electroartist for å bli akseptert, så er disse skivene her et herlig pust mot hypen.
    Lil Wayne har en særegen måte å uttryke seg på til tross for at han autotuner som alle andre. Og det er lenge siden en rapper har gitt rap-rocken et så bra produkt. Det er en kjennsgjerning at rappere ikke kan rocke og at rockere ikke kan rappe. Men så lenge Linkin Park selger og blir headliner på Hove så viser det seg at massene gir f.
    Og produksjonen er ikke dårlig, den er kanskje ikke 2011, kanyeish og jay-zish, men den er tight og balansert. Kanskje udynamisk, få pusterom i låtene og få brekk for å sprite opp; men det er vel sånn all pop egentlig er.

  26. [...] “How To Love” er ærlig talt så pinlig at det gjør vondt. For i serien av alle ting Dwayne Carter ikke kan, så er det å gjøre såre R&B-låter inkludert. Mer givende er det derimot når et av de [...]

  27. [...] dårlige anmeldelser – blant andre av Andreas Øverland i Lydverket, som kalte prosjektet “selvhøytidelig og humørløst ræva”.– Jeg har en kjærlighet for Lil Wayne som aldri svinner helt hen, men det er først og fremst [...]

Legg igjen en kommentar