A-Lee. Her på Raådhusplassen i Oslo under VG-Lista Topp 20 i sommer. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

A-Lee. Her på Raådhusplassen i Oslo under VG-Lista Topp 20 i sommer. Foto: Kim Erlandsen, NRK P3

Det putrer i undergrunnen

Vi har hørt nærmere på fire spirer i den norske hiphop-floraen: A-Lee, Jesse Jones, Raw og Tramas & Nobadi.

Skrevet av:
Publisert 13:50 18 oktober, 2010

Hver måned kommer det en større overflod av utgivelser enn vi i Lydverket har kapasitet til å anmelde.

Derfor vil vi med jevne mellomrom prøve å samle plater, EPer og låter innenfor en gitt sjanger, og slippe våre anmeldere løs over litt mindre boltreplass enn det de er vant med, for slik å gi en pekepinn om tingenes tilstand.

Først ut: Ferskvare fra fire relativt unge skudd i den norske hiphop-underskogen, hørt gjennom ørene til våre anmeldere Marius Asp og Andreas Øverland.

Les også: Asp og Øverland anmelder Kelis på Slottsfjellfestivalen

Les også: Kanye Wests nye albumcover er bannlyst i USA.

A-Lee: Missing

[EE Records/Cosmos Music Group]

Etter en mer eller mindre vellykket viralkampanje i forkant av lanseringen, er den iranskættede Oslo-rapperen A-Lee klar med debutalbumet Missing, som reintroduserer den ene halvdelen av undergrunnsduoen Cam ‘n A-Lee for et større publikum.

Og med en sånn platetittel legger han strengt tatt opp til det: Det er flere ting som mangler på dette første livstegnet som soloartist, men først og fremst personlighet, relevans og glede. Teknisk sett er det lite å utsette på A-Lee, selv om enkelte vel sammenbitte emimenismer blir stående som et symptom på skiva som en helhet – «oppgjørets time» er en tilbakevendende attityd, men gjennomført på såpass grått og uspektaktulært vis at en misfornøyd murring er inntrykket som blir hengende ved produktet etter gjentatt lytting.

Med den smittende hiten «World So Cold» gjemt bort som bonusspor er det åpenbart at A-Lee ikke løfter så mye som en lillefinger i retning publikumsfrieri. Men med få unntak (bouncy «Baby Got Back» og Adam Tensta-gjestede «I Roll (She Rock)») føles Missing først og fremst som en bortkastet mulighet, uansett hvor man som lytter måtte orientere seg i raplandskapet anno 2010.

Marius Asp

Jesse Jones: Drabantmusikk EP

[Tee Productions]

Først og fremst er han Jesse, du veit hva han er best i. Jesse Jones representerer både Haugenstua og TP-familien med sine lett karikerte gangsterismer, og fyrens stakkato, påståelige flow, frimodige syn på hva som rimer og generelle selvforståelse har splittet norske rapentusiaster forholdsvis jevnt mellom pur kjærlighet og dypt hat det siste året eller så. Selv synes jeg han er et friskt pust i norsk rap, tross en smått skuffende konsert på Bylarm tidligere i år.

Debutalbumet Tolv blokker og en vei inn er først klar tidlig på nyåret, og Drabantmusikk-EPen som nå foreligger må kanskje først og fremst anses som et oppsop av begivenhetene så langt, samt en pekepinn på hva vi har i vente. Spennet mellom den oppdaterte Diaz-perlen «For rett pris» (fortsatt Jesses udiskutabelt største øyeblikk som rimsmed og -leverandør), grå og gritty «Først og fremst» og «Drabant» (der selv en svigermorsdrøm som Chirag får anledning til å fremstå som noe som minner om en trussel) skisserer en interessant rekkevidde for hva vi har i vente.

Det eneste nye sporet her er «Blodsprengte øyne», der Jesse riktignok viser tilløp til lyrisk modning og utvikling og lirer av seg et knippe tilfredsstillende linjer («vi rista n’ til han hosta blod»). Men i sum blir låten for grå (og EPen for underveldende) til å sette i gang noe ras av forventninger til Tolv blokker og en vei ut. Med andre ord: Jesse har fortsatt noe å bevise, og det er sjeldent et dårlig utgangspunkt for en fullengder.

Marius  Asp

Raw: Born 2 Inspire

[Selassie Records]

Oslogutten Raw har, som de overnevnte, surra en stund i undergrunnen, og tar jeg ikke helt feil vant han tidlig på 2000-tallet et uhøytidelig NM i freestyling et år F’em One ikke var med.  Debuten Born 2 Inspire kommer neppe til å ta ham til listetoppene, for å si det pent, uten at det på noen måte er diskrediterende i seg selv.

De tolv sporene på debuten inneholder forholdsvis revolusjonært orientert rap med fokus på black power og bevissthet rundt svartes marginaliserte situasjon verden over. Men revolusjonært innhold gir som kjent ikke automatisk revolusjonære musikalske kvaliteter. Dessverre.

Raw når i liten grad ut med budskapet, delvis fordi viljen er langt større enn evnene, men også fordi de rent musikalske sidene av det musikalske produktet varierer mellom labert og virkelig dårlig. Produksjonen som lener seg i overkant på 90-tallet er stort sett statisk og kjedelig, det finnes knapt et refreng som sitter, en bridge eller et pre-chorus å ta av, og de få gangene andre enn Raw slipper til (amerikanske A-Alikes/Outlawz) er det en påtakelig kvalitetsforskjell også på rap-skillsa, og det uten at gjestene er veldig interessante de heller.

Det mest påfallende er allikevel hvor humørløst agiterende samfunnskritikken fremstår. Alt i alt høres rett og slett Born 2 Inspire ut som en svakere, utdatert versjon av en del av den amerikanske (og afrikanske, for den saks skyld) rap-scena som effektivt ble parodiert i de tredve artigste sekundene av den legendariske filmen CB4.

Andreas Øverland

Tramas & Nobadi: Stereotypes

[ABC Tunes/Musikkoperatørene]

Tramas & Nobadi fra Haugesund forsøker på sin side definitivt å lage låter, og har blant annet fått med seg bluesgitarist Bjørn Berge på sin første fullengder, Stereotypes. Uten at de lykkes særlig bedre av den grunn. Tvert imot.

Det aller største ankepunktet er at Nobadis rapping, samt begges tekster, i beste fall kan karakteriseres som langt, langt under akseptabelt. «I wanna be good/but I guess I turned bad/Sorry mom and dad/I know it makes you sad/ I know if I could change it would make you glad», melder gutta på sporet «Fight», uten at eksempelet stikker seg ut som enestående banalt blant de 12 sporene skiva består av.

Tramas er neppe noen coming man innen sjangeren, men blir faktisk et pusterom satt opp mot off-beat-rappinga, den virkelig haltende engelsken og de pompøse og uinteressante tekstene til makkeren. Produksjonsmessig snakker vi et helt streit produkt – organisk, klimprende og stort sett spiselig motstandsløst, ute av stand til å redde noe som helst. Hvor enn kjipt det er å si det om et debutantprosjekt; skiva er enkelt og greit virkelig, virkelig dårlig.

Andreas Øverland

Tags: , , , , , , , , , , ,

Del "Det putrer i undergrunnen"
 

9 kommentarer på “Det putrer i undergrunnen”

  1. Johninge Tveiten sier:

    Vil bare si at du som annmelder dette, burde få deg en ny jobb! :) tramas & nobadi leverer et bra produkt av en førsteskive!!
    om du lytter til teksten istede for å henge deg opp i små detaljer, og lytter til beaten ikke minst! så ser du kvaliteten skinner lett igjennom «rusten» engelsk! gutta rapper på norsk, engelsk og spansk , bedre enn de fleste pop komersielle sellout horene som er å finne i norge idag!

    Skjerp deg eller finn deg en mer passende jobb, engelsk lærer eller septikk tømmer! :)

  2. [...] Lydverkets anmeldere er ikke spesielt imponert over det som skjer i ny, norsk hiphop om dagen. Terningen viste både enere og toere da Andreas Øverland og Marius Asp gikk gjennom de nyeste utgivelsene fra blant andre Jesse Jones og A-Lee. Les anmeldelsene her. [...]

  3. Henning Kristoffer sier:

    Det er virkelig trist at en side som kaller seg for lydverket er så uerfarene og fordommsfulle. Virker mer som om dette er en side for selvgode talentløse idioter enn en side for ekte musikk elskere.
    Jeg vil dedikere en spesiell hilsen til Andreas Øverland. Skaff deg en ny jobb!
    Anmeldere som deg trengs ikke i bransjen. Det er rett å slett umulig å kunne si at en anmelder som deg veit hva han snakker om.
    For det første så dreier RAP seg om undertrykkelse av mennesker som lever i slaveriet av dagens samfunn, for folk som ikke skjønner dette skjønner ikke RAP. 90% av de artistene som lager «RAP» idag veit ikke hva de snakker om. Så det er vel ikke lett for Andreas å sammenligne hva som er bra eller ikke.. Jesse Jones sitt album er full av løgner, likevel fikk det 4. Det sier litt om anmelderne.. Bare fordi en kar leker «gæren». Hvis du lager en cd full av jug kommer du lengre enn om du snakker fakta.. rett å slett fordi folk idag ikke veit hva RAP er.. Hvor RAP kommer fra eller hvordan den oppsto er ikke en interesse dere vil lære, idag dreier «Rap» seg om penger, status, mordmordmord, damer, biler og alt som dras mot det negative. RAP representere Rightous African Pride, RAP kommer fra Jamaica å det ville ALLTID være dens hjemland. RAW deler denne stoltheten, med oss som faktisk elsker ekte RAP, hva som blir sagt i tekstene blir ikke lagt vekt i. At albumet er rettet mot systemet politisk har ikke stakkars Andreas fått med seg engang, han var for opptatt med å dømme, pluss at han skulle anmelde en metal cd etter han var ferdig. Du veit ikke hva Rap er Andreas, legg opp karrieren du;) Eller bare hold deg til pop å annen søppel musikk.
    Born to Inspire er ikke bare et album med budskap til Afrikanere men til menneske!
    Når er det folk skal våkne opp å skjønne at vi må jobbe sammen for å få forandring, hjelper ikke at anmeldere skal dra ned på HARD working people, som om de kan gjøre bedre..
    Da jeg hørte på RAW sitt album BORN TO INSPIRE, tenkte jeg tilbake til 90 talls RAP. Da RAP var på sitt beste, Jeg tenker på 2Pac. Det er fordi budskapet til RAW er ekte på lik måte som 2Pac vil han gjøre en forskjell. RAW har en glød ingen annen raper i Norge har, alle vil bli hørt, men hvis folk er like dumme som stakkars Andreas er det nesten umulig. Legg heller vekt på hva som blir sagt å gjort enn hva du selv liker å høre. Til alle rapere der ute, BE STRONG.
    Stå på RAW, når revolusjonen kommer skal vi rive ned veggene til det stakkars systemet, HELT ned til grunnmuren.. BIG UP EVERY Souljah

    • Kliffie sier:

      Om din eneste referanse til annen rap du liker er 2pac, så bør du vel oppdatere deg litt. At du kjenner Raw, gjør ikke albumet hans bra for det brede publikum. Jeg hører heller på Jesse enn en eller annen liksomrevolusjonær type som klandrer «systemet» for alt mulig. Øverland skriver generelt bra anmeldelser, synes nå jeg.

  4. Marius Sandvik sier:

    Latterlig anmeldelse av Tramas & Nobadi. Skribent viser åpenlyst at han ikke har hørt skikkelig gjennom plata. Han tar utgangspunktet i Nobadi’s singel «Fight» som i grunn er en veldig simpel sang, men det er også poenget! sangen kan vekke veldig sterke følelser på en enkel å simpel måte.

    Folk som ikke skjønner hip hop burde ikke få anmelde dem, spessielt undergrunns hip hop.

  5. Nils for faen! sier:

    Tramas & Nobadi gjør at eg skamme meg for å verr assosiert med Haugesund! Det versta eg har hørt i heila mitt liv… Kor hardt kan live i Haugesund verr? Haarregud så ille, ille, ille…

    Pluss Henning Kristoffersen, ka faen har det å sei at noen lyge i tekstane? Å du hørre barra på rap som handle om slaveri? (Hilsen fan av; Rick Ross(!), Lil Wayne, Kanye West, Lupe Fiasco, Tech N9ne, Atmosphere og alle andre som lyge og ikkje rappe om slaveri.)

  6. [...] Det står nokså labert til med ny, norsk hiphop for tida; men Dreamon ser ut til å kunne gjøre noe med dét. Han har jobbet med en lang rekke etablerte produsenter og artister, og bra flow, en kul stemme og en sterk og variert mixtape sluppet på nett i høst legger lista høyt for hva vi kan forvente når  Oslo-guttens oppfølger til The Dreamix slippes rundt årsskiftet. [...]

  7. [...] – Feelgood feat. Elisabeth Carew Det putra i undergrunnen Dragonforce – Cry Thunder Nas – Daughters Da Nas var Jesus Honningbarna – Den [...]

Legg igjen en kommentar