Derfor endrer vi på Lydverket
Denne TV-sesongen av Lydverket blir annerledes. Her forteller vi hva som skjer, og hvorfor.
Onsdag kl 20:45 er det premiere på ny TV-sesong av Lydverket, på NRK2. Vi endrer altså dag og klokkeslett, men i tillegg blir det også endringer på innholdet.
Det har seg nemlig slik at NRK og de internasjonale plateselskapenes organisasjon IFPI har brutt forhandlingene om en avtale om bruk av musikk. Det betyr at vi inntil videre ikke kan bruke såkalt innkopiert musikk fra IFPI-artister, det betyr lyden fra CD, musikkvideoer eller live-DVD-er.
Når man skal lage musikk-TV som oss, betyr det at vi får helt andre spilleregler enn tidligere. All musikk som skal være i programmet vårt, må ha blitt innspilt av oss, slik har vi har rettighetene på vår side.
Så vi gikk tilbake til tegnebordet, og laget et nytt TV-program med kortene vi ble utdelt. Det betyr at sesongens Lydverket blir flere liveartister i alle mulige settinger, flere gjester i studio, mer ut på tur med norske artister, og i bunn og grunn mer musikk. Da vi stakk hodet opp fra idémyldringen, innså vi rett og slett at vi er veldig fornøyd med programmet vi nå skrur sammen.
Om du lurer på hvordan en sending blir: I første program har vi besøk av Urørt-vinner Mikhael Paskalev, Spellemannpris-vinner Jonas Alaska og Thom Hell, som toppet fjoråret med vakre «Tonight». De spiller litt alene, gjør en Neil Young-cover sammen, og vi drar på besøk til kollektivet Mikhael og Jonas deler. Der spiller de live for oss rundt kjøkkenbordet. Vi er også på tur til Bergen for å prate med bergens mest breiale jente, og det som kan blir neste års Urørt-vinner, Anja Elena Viken.
På onsdag på NRK2, kl 20:45 altså. Sees der.
Vi håper dere seere liker Lydverket slik det nå fremstår i ny drakt. Dersom du lurer på noe, er det bare å spørre i vei i kommentarfeltet, så skal vi prøve å svare.
Hilsen Asbjørn, på vegne av hele Lydverket-redaksjonen.
Tags: endringer, Lydverket, sesong
Så i andre ord. Mer fokus på norske artister? Greit, men kommer til savne Lydverket på TV som ga oss anbefalinger og slikt. Men greit, dere er jo på dot nett også.
Så i andre ord. Mer fokus på norske artister? Greit, men kommer til savne Lydverket på TV som ga oss anbefalinger og slikt. Men greit, dere er jo på dot nett også.
Yes, vi mister blant annet Lydverket Elsker-spalten, men følg med på nett og ikke minst radio, hvor det pøses på med anbefalinger fra alle kroker av musikkscenen. Pluss p3.no/pyro for hardere tips, selvsagt.
Så i andre ord. Mer fokus på norske artister? Greit, men kommer til savne Lydverket på TV som ga oss anbefalinger og slikt. Men greit, dere er jo på dot nett også.
Hvordan har det seg at nrk.no kan ha f.eks Tungrockens Historie liggende ute på nett-tv, og dere ikke kan bruke noe musikk av IFPI-artister?
Jeg vil jo tro at Sabbath, Zeppelin og Purple er underlagt IFPI?
Uansett; Kanskje like greit å få mer fokus på norsk musikk i Lydverket?
Hei Anders. Kanskje ikke så ltt å forstå alle sider ved dette. Men program som er innkjøpt, som f.eks. Tungrockens historie, er allerede klarert fra produsentens side. Når vi lager egne program som f.eks. Lydverket, må vi unngå IFPI-utgivelser, siden vi ikke har avtale md dem nå.
Jeg tror at når man kjøper et program som «tungrockens historie» er det de som har produsert programmet som har sørget for rettighetene og betalt avgiftene.
Jeg tror at når man kjøper et program som «tungrockens historie» er det de som har produsert programmet som har sørget for rettighetene og betalt avgiftene.
Takk til NRK som står i mot de siste krampetrekningene til en koloss på leirføtter. Den såkalte platebransjen har i altfor mange år styrt med pusher metoder mot den delen av befolkningen som de er mest avhengig av, nemlig platekjøperne. Som ved hjelp av ublu priser og arrogante holdninger nå får smake sin egen medisin. Nå er det vi forbrukerne som i mye større grad bestemmer prisene, nå nytter det ikke å pøse ut CD plater med en ”hit” og resten ”dritt” til 200 spenn, nå kjøper vi hitten på iTunes, Wimp e.l. for en tier og driter i dritten. Hurra for den forskjellen!
Lydverket ruler nok allikevel.
Takk til NRK som står i mot de siste krampetrekningene til en koloss på leirføtter. Den såkalte platebransjen har i altfor mange år styrt med pusher metoder mot den delen av befolkningen som de er mest avhengig av, nemlig platekjøperne. Som ved hjelp av ublu priser og arrogante holdninger nå får smake sin egen medisin. Nå er det vi forbrukerne som i mye større grad bestemmer prisene, nå nytter det ikke å pøse ut CD plater med en ”hit” og resten ”dritt” til 200 spenn, nå kjøper vi hitten på iTunes, Wimp e.l. for en tier og driter i dritten. Hurra for den forskjellen!
Lydverket ruler nok allikevel.
Flott ! Platebransjen overvurderer sin egen verdi og er grenseløst arrogante. Det er viktig at NRK sier NEI til IFPI selskapene. Ha istedet fokus på Live – musikk og uavhengige/mindre selskap. Uendelig mye bra musikk der ute. NRK må ikke finne på å bruke masse penger på en ny IFPI avtale. Bruk istedet pengene på en annen måte.
Som musikkjournalister vil vi gjerne ha tilgang på absolutt alt av musikk, enten det er lite/obskurt eller stort/mainstream. Så vi håper dette ordner seg.
Flott ! Platebransjen overvurderer sin egen verdi og er grenseløst arrogante. Det er viktig at NRK sier NEI til IFPI selskapene. Ha istedet fokus på Live – musikk og uavhengige/mindre selskap. Uendelig mye bra musikk der ute. NRK må ikke finne på å bruke masse penger på en ny IFPI avtale. Bruk istedet pengene på en annen måte.
Hurra!
Dette er jo bra! Innspilt musikk er uansett tilgjengelig over alt. Når dere først gidder å lage et TV-program skulle det bare mangle at dere finner på noe bedre enn å spille «CD’er» – det gjøres kjapt og greit med link til wimp/spotify.
Flere burde bevege seg i denne retningen! Det er nesten så jeg får litt lyst til å se på TV igjen … Det er leeenge siden sist…
Hva går den brutte avtalen ut på egentlig?
Løsningen dere har kommet frem til høres uansett veldig bra ut.
Gleder meg masse til onsdag!
Se svaret mitt til Andyben over. Og takk! Gleder oss selv.
Nye Lydverket blir sikkert bra, masse herlig og deilig livemusikk!
Nye Lydverket blir sikkert bra, masse herlig og deilig livemusikk!
@siggmunn:disqus - Avtalen vi hadde med IFPI ga oss rett til å bruke deres selskaps innspillinger og musikkvideoer i fjernsynsproduksjoner. Den ga oss også rett til å sende radio og TV on demand, det vi også kaller ikke-lineære rettigheter. Når vi nå ikke har denne avtalen, må vi velge musikk fra andre kilder, som FONOs selskaps utgivelser, urørt, nye komposisjoner, såkalte produksjonsmusikkbibliotek, eller – som Lydverket gjør – mer livemusikk.
Blir det rom for mer upcoming, independent artister/band på Lydverket da?
Da kunne dere bruke tiden til å lage en norsk utgave av «tung»rockens historie.
Det er akkurat slike saker vi nå ikke kan lage.
Tungrockens Historie er kjøpt inn før forhandlingene brøt sammen, og det er også mulig at det ikke er NRK som må klarere rettighetene der.
IFPI graver sin egen grav. Absurd.
Jeg vet ikke hvor jeg skal begynne jeg, IFPI. Kanskje begynne med å
be Dem stikke fingeren i jorda og kjenne terrenget. Hvor kaldt det er
der nede. Kjenner du?
Det er oss. Og oss er vi som vender deg en kald skulder.
Hvem er vi?
Vi er de forbrukerne som etterlyser å kunne gå og handle musikken et
annet sted enn til ei skrulle eller en annen tulling med piercing i
ansiktet og født etter 1985 og som ikke vet hvem The Smiths, er, The
Who eller Jane Birkin og Co. Sergei Geinsbourg. Eller en tidlig
utgivelse av Leonard Cohen. Vi ønsker en individuell og enkeltstående
platesjappe nede på hjørnet som er uavhengig.
Vi ønsker å komme til en platebutikk for å kunne få kjøpt ei plate vi
vil ha, og ikke få svar om at nei.. ehhh øhh.. du skjønner den har vi
ikke.. nei den kan vi ikke bestille, det er «hovedkontoret» i oslo som
bestemmer at den skal vi ikke ha. Det er de som bestemmer…
Jane Birkin, hvem er’ a ?
Du skjønner kjære IFPI, Vi ønsker å finne ei annen platesjappe enn
Free Record shop eller platekompaniet. Hvilke andre kjeder er det
igjen forresten?
Vi har heller ikke sjanse til å lenger orientere oss om hva som finnes
på markedet. Annet enn VG lista, P4 og kanal 24, samt hva Håkon Moslet
hos P3 bestemmer hva jeg til og med skal høre der.
Og da blir det litt trist. Og for litt siden kjøpte jeg musikk ved
hjelp av datafiler inne hos Musikkonline.no. Men litt opprydding inne
i harddisken, så forsvant jo lisensene på låtene. Nå er låtene
ubrukbare. musikk som jeg har betalt for, og lisensene får jeg ikke
tilbake. Det ligger det klar beskjed om på de nevnte nettsidene.
Så da strømmer det inn en eller annen pakke i posten fra fetteren i
England som handler musikk for meg, kjøper litt online, hardware på
Virginrecords.com som kommer i posten. Blitt nesten som den gamle
følelsen som å handle gnistrende fersk vinyl før i tiden, og forte seg
hjem for spille den. Og de platene jeg kjøper i england, de får ikke
du registrert vettu.. Og spørsmålet er; er jeg den eneste?
Så synes jeg NRK er feig i denne forindelse. Hva med å stoppe all musikkspilling i form av streik. Da får ikke IFPI solgt musikken.
Dette handler ikke om hvordan plateselskapene selger musikken sin, det er en helt annen diskusjon. Det handler om at artister skal ha betalt, og NRK vil betale for å bruke musikken.
De to partene er uenige om hvor mye som skal betales. Det er helt fair ståsteder fra begge parter å si nei i en forhandling. Personlig ønsker jeg selvsagt at partene skal bli enige så fort som mulig.
Brillefin avklaring. Men, får artisten honorar for å fremføre egen låt live i studio, eller må de se på dette som promotering av seg selv? Er det kun hvis dere spiller en snutt av en låt/video i en bulletin-sak det må betales0 honorar, og er det størrelsen på dette honoraret forhandlingene dreier seg om?
Brillefin avklaring. Men, får artisten honorar for å fremføre egen låt live i studio, eller må de se på dette som promotering av seg selv? Er det kun hvis dere spiller en snutt av en låt/video i en bulletin-sak det må betales0 honorar, og er det størrelsen på dette honoraret forhandlingene dreier seg om?
Brillefin avklaring. Men, får artisten honorar for å fremføre egen låt live i studio, eller må de se på dette som promotering av seg selv? Er det kun hvis dere spiller en snutt av en låt/video i en bulletin-sak det må betales0 honorar, og er det størrelsen på dette honoraret forhandlingene dreier seg om?
Høres ganske flott ut. Jeg er glad.
Sopa/PIPA er en kamp Plateselskapene startet på 80 Tallet. Vi unge satt klistret til radioen på Torsdager å lyttet til » 10 i skuddet » Vi tok opp musikken på kasetter – noe som fikk plateselskapene til å få panikk! Tapt salg.
TONO/IFPI er kun underavdelinger av dette, avdelinger som ikke ønsker å være i den tiden vi faktisk er inne i.
Ett lite eksempel på hva dette er:
1. Du kjøper deg en cd. Denne kan du legge inn digitalt på din pc, du kan også Selge denne lovlig på FINN.no.
2. Du har tatt EX-phil på Bali, og laget en dritkul film – på denne filmen legger du på musikken fra den cd plata du har kjøpt – Ulovlig.
Dette er en bransje som sopte inn milliarder av $ i tre tiår, nå ønsker de oss tilbake til 70 tallet der de kan tvinge oss til å måtte kjøpe et produkt som kun virker slik de ønsker at det skal virke..
De kommer ALDRI til å gi seg, og de har nok moment i seg i form av senatorer som har mottatt valgkamp midler fra dem til at dette blir gjennomført i USA.
Og, hvis du tror at det ikke får innvirkning på deg, tar du feil! Blir dette gjennomført dør internett…
En god gjennomgang på dette finner du her:http://www.ted.com/talks/lang/en/defend_our_freedom_to_share_or_why_sopa_is_a_bad_idea.html
La oss bruke det vi har kjøpt på den måten vi selv ønsker!! Har kjøpt det!!
Blir som gode gamle radio niterocket!
Hahahahaha, den hadde jeg helt glemt. Litt av en radio.
kjekt å høre at lydverket fortsetter! ett av de få programmene jeg liker å få med meg
Random idé for hvordan man kan boykotte musikkindustrien uten at det går ut over artisten: «få tak i» musikk – uten å betale, men å på en eller annen måte sende penger direkte til artisten. vi får musikk, artisten får penger og plateselskapet ingenting. Tanker?
[...] Den viktigste endringen ved Lydverkets TV-sendinger dette året har vært at vi har hatt flere gjester i studio, en større andel norske artister og flere livelåter i løpet av vår tilmålte sendetid. Et godt grep, skal vi tro responsen fra dere som ser på. [...]