Likespillingsdebatt

Likespillingsdebatt

Susanne Sundfør satte i gang en het kjønnsdebatt med sin kunngjørelse tidligere i dag. Les hva musikkbransjen og kjentfolk mener om saken.

Skrevet av:
Publisert 16:27 20 januar, 2011

Tidligere i dag kom meldingen om at Susanne Sundfør valgt å trekke seg fra nominasjonen til prisen Årets kvinnelige artist for Spellemann 2010. Nyheten har vekket mange reaksjoner blant folk i musikkbransjen.

Reaksjonene varierer fra svært støttende kommentarer, til ren kritikk og harselering av Sundførs ”takketale” fra 2007 da hun vant denne kategorien. Talen hun holdt, kom etter en humoristisk, og kanskje lite gjennomtenkt introduksjon fra Thomas Felberg og Henning Kvitnes. Talen lød som følger: «Jeg er først og fremst artist, og ikke først og fremst kvinne.»

Her kan du se hele seansen som utspilte seg i Oslo spektrum under Spellemannprisen i 2007

Lydverket har vært i kontakt med Feldberg, som ikke hadde annet å si om saken enn at støtter Sundfør i sitt valg. «Jeg digger artister som går egne veier. Kjør på!» uttalte han. Til spørsmålet om hvor vidt han og Kvitnes tenkte igjennom det provoserende manuset for fire år siden, hadde han ingen kommentar.

Tilbake i kategorien «Årets kvinnelige artist» står Ingrid Olava, Christel Alsos og Ida Maria. Ingrid Olava kom gjennom Universal ut med denne uttalselsen:

«Jeg synes det er synd at Susanne trekker seg fra sin nominasjon som Årets Kvinnelige Artist, The Brothel er et fantastisk album som fortjener heder og ære.
Selv opplever jeg det ikke som problematisk å bli nominert i denne kategorien, snarere som en hyggelig anerkjennelse fra mine kolleger for den musikken jeg har lagd.»

Ida Maria søtter Sundfør, men ønsker ikke å trekke seg selv.

Av andre som stiller seg bak Susanne Sundfør finner vi blant annet Bjørn Eidsvåg som twittret det slik:

Håkon Moslet støtter igjen Eidsvåg i sin ytring: «Vrange kunstnere er bra! RT @eidsvag: full respekt for Susanne Sundfør sin konsekvente holdning til at kunst skal vurderes kjønnsuavhengig»

Som en av de som støtter Susanne finner vi også skuespiller(innen) Henriette Steenstrup:

Lene Alexandra skriver på sin twitter: «Syns det er bra at Susanne Sundfør er seg selv og jobber for det hun tror på..Tøft..Noen synes hun er umoden»

Og denne «noen»,  kan være blogger Ida Wullf, som mener at:
Susanne Sundfør minner meg om jentene på ungdomsskolen som farga håret grønt og hørte på satyricon for likestillingens skyld. LOL!!!!!!!!!!!

Tore Sagen på sin måte sier:
Jeg nekter å godta invitasjonen til Spellemannnachspiel før det skifter navn til Spellepersonprisen.

Og stiller spørsmålet:

Egil Hegeberg fra Bare Egil Band, er selv nominert til Spelemann i kategorien Årets tekstforfatter, og gjør som Sundfør:

Og til slutt har musiker Robert Post selve svaret på kategoridiskusjonen:

Tags: , , , , , , , , , , , , ,

Del "Likespillingsdebatt"
 

21 kommentarer på “Likespillingsdebatt”

  1. Erle sier:

    Støtter Sundfør fullt og helt! Dette er kult.

  2. Martin sier:

    Hmm. Det er merkelig hva man skal klage på i dag. Det er beviselige psykiske og fysiske forskjeller på kjønnene, som KAN påvirke skapelse, utforming og utøvelse av kunst og forøvrig alt annet. Vi har jo som eksempel adskilt herre- og kvinneidrett.
    Ellers vil jeg påstå at kjønn er viktigere enn tittel for å identifisere en person, så jeg ville vel først og fremst kalt meg en mann, deretter dagdriver.

  3. Marius sier:

    Det blir litt overdrevet å skulle skille på mann og kvinne på den måten. Det egentlige problemet her er jo at Thomas Felberg og Henning Kvitnes gikk over streken. Forståelig at Susanne blir sur når de får lov til å komme sånt dritprat.

    Enig med Tore Sagen. Ikke samle prisene i til en Spellepersonspris. Da får vi akkurat samme problemstilling hvis menn vinner prisen 3-4 år på rad. Da kommer Susanne igjen til å boikotte prisen på grunn av favorisering av menn.

    • kreaturen sier:

      Jeg synes det hadde vært bedre å samle prisene i en. Hadde så menn vunnet år etter år og Sundfør fortsatt blitt sur, hadde folk i alle fall hatt grunn til å kalle henne ei sur megge som ikke takler fair play. Jeg trur hun hadde hatt stor sjans til å vinne en felles årets artist i år. Orkestreringen hennes kan riktignok bli litt vel utbrodert og plagsom til det kjedsommelige, og vokalen til tider litt vel salmetung og dau (synes jeg personlig etter å ha slitt i stykker albumet…) Men Ingrid Olava og dissa andre jentene har i alle fall ingen ting å stille opp mot i forhold til hva hun leverte i år.

  4. [...] This post was mentioned on Twitter by NRK Lydverket, NRK.no. NRK.no said: …og slik reagerer resten av røkla http://bit.ly/hwDrMN [...]

  5. Starman sier:

    Susanne Sundfør lager flott musikk og har et poeng. Men det virker kanskje litt brutalt å trekke seg. Dersom de nå gir prisen til en annen blir dette litt merkelig siden hun jo også nødvendigvis er en kvinnelig artist…

  6. kreaturen sier:

    Synes det er helt kurrant av henne å poengtere dette jeg. Kjønn burde jo ikke å ha noe med tittelen årets artist å gjøre. Greit nok at vi statistisk sett er noe forskjellige, men synes ikke det er spesielt relevant i denne sammenhengen.

  7. MH sier:

    Det er nåda ingen som diskturer sin favorittmusikk langs linjer av kjønn. Når Rolling Stone setter opp liste over tidenes 100 beste album lager de ikke en liste av kvinnelige artister og en av mannlige artister. Når du setter på musikk for et vorspiel spør du ikke om gjestene foretrekker en kvinnelig eller mannlig musiker. Til og med Grammy som hører hjemme i Sarah-Palin land har ikke kvinnelige kategorier for musikere. Grunner for dette er at det er usakelig om personen som har lagd musikken er mann eller kvinne, på samme linje som det kjønn er uproblematisk for kassapersonen på Rema, drosjesjåføren hjem fra byen eller tannlegen din.

  8. Only me sier:

    Er det riktig at hun først og fremst er med i en sirkusforestilling, og har nord-europas lengste klitoris?

  9. ola sola sier:

    Jeg er forvirret! Når skal man kjønnskvotere og når skal man det ikke???

    • Aksel sier:

      Jeg forstår din forvirring, men det er liten tvil om at detter et område hvor forholdene har forbedret seg, og en slikt kvoteringssystem ikke har livets rett.

      Kvotering innføres i situasjoner hvor fraværet ville ført til skjev fordeling, og en ikke ser en bedre kortsiktig måte å få bukt på dette på dette problemet. I tilfellet tildeling av priser for kunstneriske meritter er det liten tvil om at begge kjønn fint klarer å stå på sine egne ben.
      Bare gå i platebutikken, elle iTunes og se. Har kvinnelige artister problemer med å få frem sitt uttrykk her?

  10. Kjell sier:

    Er det og vente at NORSK MENN reiser til asiatiske land for å finne seg en DAME. Slik jeg har GJORT. Dette er noe av det verste VRØVEL jeg har hørt i mitt 56 årige liv. sus maria conosept. lord have mursy on the Nowegian women. God bless. Er det helt slutt på og være DAME OG LITT SEXY i dette landet.

    Hilsen en som elsker mjuke pusete damer fra asia.

  11. Torgeir sier:

    Jeg skjønner ikke problemet. Hun har trukket seg og får derfor ingen pris hverken som kvinne, mann eller person. Hennes valg.

    Heretter får hun stille i kjønnsløse klær kun i radio for å ikke være hyklersk!

  12. kmhob sier:

    Jeg er både enig og uenig med Sundfør. Deling av prisen beste artist i to grupper, basert på kjønn har sine logiske brister, men bidrar samtidig til å fremme mangfoldet i musikklivet, bestående av ulike typer personligheter. Musikk/kunst må ikke oppfattes og skilles på samme måte som man innedeler idrettsfolk i kvinne og mannsklasser. Jeg tenker at kunsten har mer som forener enn som skiller menn og kvinner. I idretten er det på en måte logisk, da det er opplagte ulikheter i de fysiske forutsetningene mellom deltagerne. Disse forutsetningene er ikke tilstede innen kunsten, det er kunsten i seg selv som skal være det essensielle ikke hvilket kjønn som utøver den. Når man annerkjennes som utøver er det i kraft av å være kunstner ikke i kraft av å være mann eller kvinne.
    Samtidig hindrer oppdelingen av kategorien «beste artist» i to ulike kjønn, til at man kan trekke en slutning om hvem som er «best» av kvinnelige og mannlige artister. Dersom menn plutselig skulle vinne prisen 3 år på rad, kunne det føre til en dårligere stemning, og større uenighet. Det samme ville trolig skjedd i motsatt fall. Det er ikke utenkelig at dagens ordning er bra, fordi den gjør at man verdsetter både mannlige og kvinnelige artister og vurderer dem etter like betingelser, nemlig de kunstneriske/musikalske. De to prisene er i bunn og grunn likeverdige og setter ikke den ene parten foran den andre. Konklusjon: Jeg tror ikke at man med utgangspunkt i dagens ordning trenger å tenke at det er et kjønnsperspektiv på musikk. Det man vurderer er i basis det samme, musikk er musikk, men at man på samme tid annerkjenner at begge kjønn, kvinner og menn, driver innenfor denne kunstformen.

  13. Mikael sier:

    Vi trenger kategoriene beste kvinnelige/beste mannlige på samme måte som vi trenger underkategoriene beste homofile kvinnelige/beste homofile mannlige. Kjønn sier ikke alt om hva slags preg vi setter på musikken vi lager, om det sier noe i det hele tatt. Her har hva slags oppvekst vi har hatt, hvilke venner vi har, daglige impulser og sosial situasjon også mye å si.

    Hva med to nye kategorer? «Beste artist fra møblert hjem» og «Beste artist fra vond oppvekst»? Disse faktorene sier kanskje mer om musikken enn kjønn, eller?

  14. NI sier:

    @MH: Grammy har kategoriene «beste kvinnlege» og «beste mannlege». I fjor vann Beyoncé Knowles «Best Female Pop Vocal Performance», mens Jason Mraz vann «Best Male Pop Vocal Performance» (sjå http://www2.grammy.com/GRAMMY_Awards/Winners/Results.aspx)

  15. Atle sier:

    Vi bør vel begynne med å få endret navnet Spellemann til Spelleindivid eller Spelleperson. At en kvinne skal få spelleMANN-pris er uhørt.

  16. [...] ettertid har det florert med både støtteerklæringer, motinnlegg og vitser. Egil Hegerberg trakk seg fra nominasjonen som beste tekstforfatter (hvor for øvrig også Sundfør [...]

  17. [...] minnar mistenkeleg om ein PR-jippo a là Egil Hegerbergs tilbakevising av sin Spellemannsnominasjon, og gitarist Jengt Castral kan stadfeste at det heile i stor grad dreier seg om eit ynskje om [...]

  18. [...] av årets Spellemannprisutdeling – nettopp fordi hun var i mot kjønnskillet i musikk. Hun ble da møtte med både massiv støtte og latterliggjørende kritikk. Blant Sundførs artistkollegaer som støttet hennes markering for en kjønnsløs Spellemann, [...]

  19. [...] til ”Årets kvinnelige artist”, fordi hun var i mot kjønnskillet i musikk. Noe hun både fikk støtte og kritikk [...]

Legg igjen en kommentar