Erik & Kriss. Foto: NRK

Erik & Kriss. Foto: NRK

Erik & Kriss - Back In Business

Business as usual

Et stort steg for Erik & Kriss, et mikroskopisk steg for norsk rap.

Skrevet av:
Publisert 11:05 20 januar, 2011

Den kjipeste gruppa jeg veit om her til lands er altså tilbake med sin fjerde fullengder på bare fem år. Man kan si hva man vil, men standhaftigheten må man nesten ta av seg hatten for – sjelden synes noen å bli mer motivert av å kontinuerlig bli fortalt at de er talentløse enn disse to.

Ved forrige korsvei, den grusomme Tabu, gikk tekstene og produksjonene opp i en høyere enhet av overtydelige banaliteter. Det er dermed et godt valg å la Big City, Nasty Kutt og danskene Jon & Jules stå for mesteparten av produksjonen på Back In Business. Gitarklimpringa, den tidvis håpløse trommeprogrammeringa og de stusseligste forsøkene på å skape et minimum av feel er erstattet med produksjoner mange hakk fyldigere, mer raffinerte og langt tightere enn sist.

I tillegg er det tydelig at de denne gangen har gått inn for å lage låter, noe som betyr bridges, hooks, pre-choruses og låtskrivergrep – noe Erik & Kriss’ lojale publikum ikke er bortskjemt med fra før. Vi snakker i liten grad revolusjonerende i et perspektiv som strekker seg utover duoens tre forrige skiver, men for gutta selv er dette en milepæl, og de leverer definitivt sitt minst jævlige album hittil. Bedre miksa er den også, gitt. Pluss i boka for det innleide håndverket!

Leser man avsnittet over litt for kjapt, kan det se ut som om Bærumsgutta har banka ut en skive med tolv ålreite låter. Det har de selvsagt ikke. Selvom innpakninga er mer innbydende enn før halter Erik & Kriss fortsatt tekstmessig og teknisk. For å si det pent. Satt opp mot eksempelvis Lars Vaular, A-Lagets Store P eller Chirag fra Karpe Diem høres rappinga rett ut bedriten ut. Både Erik og Kriss klamrer seg fortsatt til ekstremt døve flows, forsøksvis poetiske omskrivninger og oppsiktsvekkende lite elegante fraseringer, og det er nær uutholdelig å høre versene på grusomme «Gutter er gutter» og tafatte «Bytryne».

Tekstmessig greier de seg ikke mye bedre. Hysterisk banale linjer som «Du skremte meg først/men jeg var tørst/men så drakk jeg deg pen/som prinsesse Madeleine» står side om side med desperate forsøk på å fange en idé om hva det vil si å skrive sangtekster med islett av poesi («vi [er] alle laget under tyngdekraftens tak»). Erik & Kriss klarer fantastisk nok å ødelegge hvert eneste tema de tilnærmer seg. «Gutter er gutter», «Bytryne», «Reisebrev» og oppsiktsvekkende enereverende «Ølbriller» er alle basert på overkommuniserende og platte låtideer, spekket med falleferdige metaforer og idiotiske tekstlinjer på et så lavt nivå at en nok en gang må innse at de har et slags merkelig talent for å skrive provoserende dårlig. Det visste vi dog strengt tatt fra før.

Erik & Kriss har altså pakka inn dritten sin på nytt. Med det tar de et lite steg fra et sted mellom forjævlig og elendig til et sted mellom elendig og totalt uinteressant.

Andreas Øverland

Tags: , , , , , ,

Del "Business as usual"
 

32 kommentarer på “Business as usual”

  1. s sier:

    hahaha, kudos!

  2. Myrmon sier:

    Flott skrevet!

  3. Nils Bjørnsen sier:

    Hei NRK. Det er dårlig gjort å henge ut de guttene som var så flotte i Melodi Grand Prix Junior. Dette grenser mot mobbing. Med hilsen Nils Bjørnsen, Elverum

  4. [...] This post was mentioned on Twitter by NRK Lydverket, Line Fauske, gorano, Fredrik AKnagenhjelm, Christine Dancke and others. Christine Dancke said: RT @malinkaos: Dagens helt = @Andreas_Overlan http://www.nrk.no/lydverket/business-as-usual/ [...]

  5. Lise sier:

    Går det an å synke så lavt av en anmelder..

    Dette er jo ren mobbing, det er rett og slett flaut å se.. Heia Erik og Kriss:-)

  6. Tneb sier:

    Det eneste som er flaut her er erik og kriss, fin anmeldelse.. mer slakt av udugeligheter. Gi disse gutta en leksjon i hip hop, de har tydeligvis ikke skjønt det.

  7. petter sier:

    Lett å være standhaftig når man er et av norges mest populære og mest spilte band.
    De spilles vel mer på you tube på et par mnd. enn enkelte av dine favoritter på 3 år?
    Hva med å gjengi facts fremfor mindretallsmeninger?
    Utfordrer deg til å sette opp og gjengi en komplett spilleliste over norske hip hoperes antall spillinger på you tube. Av norske sanger. Hvordan kan Nrk angripe folks smak på denne måten iht. denne listen? For tallene kan ikke diskueteres.

    • Jonas sier:

      Populæritet er ikke ensbetydende med kvalitet. Hvordan du har fått for deg at NRK angriper folks musikksmak, begriper jeg ikke. Anmeldelsen er rettferdig, om enn noe farget av Øverlands forutinntatte meninger om duoen. Mener du at anmelderen skal ta hensyn til den store tilhengerskaren? Dog tror jeg ikke at disse guttene har en fanbase hvis du ekskluderer de under 16 år. Dessuten vil jeg gjerne se tallene som underbygger dine argumenter.

    • Tneb sier:

      Petter, popularitet og god musikk har ikke alltid så mye med hverandre å gjøre. Om en sang blir spilt mye på youtube eller radio har det mye mer med hard markedsføring fra store plateselskaper å gjøre. En slik anmeldelse som dette er jo ikke noe nytt, det jo som oftest slik at de artistene som faktisk blir pumpet mest ut på radio får 1,2,3 karakterer i avisene, mens artister som nesten ikke selger en døyt får 5 og 6′ere. Erik & Kriss appelerer ikke til Andreas Øverland, kanskje fordi god musikk for han er noe som krever litt mer, noe som ikke blir spilt ørten ganger på radio 1 hver dag og som er lagd for folk som ikke vanligvis utforsker musikk eller intereserer seg i særlig stor grad. Det er også slik at Andreas Øverland ikke representerer NRK, som en hver redaksjon så er det kun i «leder spalten» som er representativ.

    • Trond sier:

      Skal artister anmeldes etter hvor mange visninger de har på youtube? Denne anmeldelsen er helt på sin plass. At folk (under 16) liker det betyr ikke at det er bra. Hip-hop er det heller ikke.

  8. Lars sier:

    Hr. Øverland, synes du det vitner om habilitet og integritet når du åpner anmeldelsen med «det jævligste bandet jeg vet…»

    Burde kanskje finne deg andre band å anmelde?

  9. Petter sier:

    Folk flest spiller vel det de synes er god musikk.
    E&K var antagelig blant de som fikk mest jubel under VG liste turnéen 2009, stod det i vg ihvertfall, flere observerte det på Rådhusplassen i Oslo. De fylte Rockefeller m/18 årsgrense. Og opptrer nok hovedsaklig for voksne.
    Musikksmaken bestemmes ofte i ungdomsårene og blir der gjerne livet ut.
    Bedre å inkludere enn ekskludere. Det var neppe de voksne som satte igang Beatles hysteriet.
    De fleste som vil klarer å trykke på you tube.
    Facts er facts. Men det er lov å mene, også for de få.
    Men kanskje det skulle stilles noen minimumskrav til anstendighet.

    • Tneb sier:

      Du kan ikke ha skjønt det jeg skrev siden du bare repiterer deg selv og forsterker poenget mitt. Minimumskrac til anstendighet er bull, det er no mercy ;) Noen mennesker har utforsker trang, andre har ikke.. som oftest så gjelder det ikke kun en arena, men gjerne de fleste aspekter av livet.

    • bruce leet sier:

      Faen så dust du er Petter, ingen her sier at fanbasen til Erik og Kriss er dårlig. Erik og Kriss er forferdelig, jeg som trodde russerap måtte ty til nødrim, går disse i en helt annen klasse

  10. åsmund sier:

    erik og kriss får fler fans av typen jenter i alderen 7-14, bruker enda flittigere autotune og blir om mulig kjipere og kjipere.

  11. mor di sier:

    Bravo! Virkelig norges mest ræva gruppe.

  12. ppp sier:

    Nok en gang kliner Lydverket til med å anmelde en plate de allerede hater før de har hørt på den, og er heller ikke redd for å si det. Hva gir det oss lesere annet enn sure oppgulp. Gidd å ta dere bryet til å hjelpe leserne finne skjulte skatter i steden for å knive om hvem av dere som kan skrive de «feteste» anmeldelsene… Dere har fallt i fellen og kommer dere for pokker ikke opp igjen. Slitsomt å lese er det blitt.

  13. hagz sier:

    Flott anmeldelse! Denne dritten fortjener å bli slaktet

    • bruce leet sier:

      jeg har backtracet url-en din som kommer fra selskapet verizon i Whistler. Erik og Kriss er informert og sitter på 1.klasse med Bono og Elton John på vei for å banke deg

  14. Reynolds420 sier:

    Godt skrevet! Disse låtidèene/tekstene er parodisk dårlige, gutta må steppe det opp teknisk eller step the fuck off

  15. Marte sier:

    Jeg likte sangene som «Dra tilbake». En sang med mening. Det har de begynt å gå bort ifra. Nå handler det mest om hvor fin hun dama var osv. Jeg likte de bedre når de var litt mer seriøse og mindre blærete. Men «Etter regnet» er ei så dum, nei!

  16. Lolquiz sier:

    Flaut å se en anmeldelse såpass full av forutinntatthet. Å starte med «Den kjipeste gruppa jeg vet om …..» gjør så anmelder mister all troverdighet hos meg iallefall. Selv om jeg motvillig skulle gitt tilbakemelding på en Lasse Stefanz plate, ville jeg iallefall forsøkt å legge fra meg mine fordommer. Psykologi 101.

  17. Turnuslegen sier:

    En ærlig anmeldelse av en anmelder som tørr å være ærlig…
    Er fra før så jævlig lei av alt som er norskt får 5 eller 6. erik og kriss sine nye sanger består av sursildsanger. Det er ingenting i dems tekster som viser en utvikling fra dems liv, sangene består av ren «Aqua-Barbie Girl» kvalitet, rett og slett non-sense. Sammenlikner du dem med Karpe Diem så ser du stor forskjell, Karpe Diem vise stor kvalitetutvikling med alderen, mens disse to gutta bare synker i kvaliteten med alderen. Kanskje på tide å legge opp??

  18. energizer sier:

    enig i at det er lite passelig med en «rød løper kommentar» som «det kjipeste bandet jeg vet om». Når det er sagt er jeg helt enig i at DETTE er et forferdelig album og har ingenting med hip hop/rap å gjøre. Enda værre er det å se folk som mener at facts er facts og dette er liksom et 5er album.
    Det er en anmeldelse av 2 artister som gjør sitt for å ødelegge det som har blitt laget/lagt opp til dem. Hvis noen skal skrytes av når det gjelder den store jentefanskaren fra 7-14 er det vel teamet bak. Det er jo der de kommersielle tonene kommer fra..du vet de tonene som henger seg fast som lim hos folk. Ikke nødvendigvis veldig kreativt, men en slags nese for hva ungdommen skrur på har de ihvertfall…Er her hele poenget ligger.. Det kunne blitt satt 2 «hvemsomhelstgutter» på scenen, med en viss interesse for scenen og PR uten at det nødvendigvis hadde gjort noen forskjell på fanskaren.. Det ville isåfall vært på grunn av den synsmessige forskjellen på individene.. Her er det markedsføringen, et enkelt og klingende gruppenavn, kommersielle toner, som allerede har blitt utforsket hos andre hvor det er blitt påbevist(er jo derfor det også blir så godt tatt imot,fordi det er kjente toner) at det funker i nuet og scenetekke som teller.. Ikke musikalsk/inovativ/god kvalitet på artistene..De «rir andres bølger», de er bare ekstremt dårlig til å surfe…

  19. [...] Les: Lydverkets anmeldelser av Tabu og Back In Business [...]

  20. [...] Les: Lydverkets anmeldelser av Tabu og Back In Business [...]

  21. [...] Les hele anmeldelsen her: Business as usual [...]

  22. [...] Les resten av anmeldelsen! [...]

Legg igjen en kommentar