Artister vil selge litt til deg
Det kan være is, sko, kvisekrem, brus eller potetgull. Elsker eller hater du artister som reklamerer?
I kveldens elsk eller hat-panel skal det diskuteres hvorvidt det er elskverdig eller forkastelig at artister stiller opp i reklamer.
TA STILLING SELV I FELTET TIL HØYRE – STEM PÅ ELSK ELLER HAT.
Debatten hører du på Lydverket, P3, ikveld mellom 20.00 og 21.00, men først: en liten innføring i temaet som skal tas opp.
For båndene mellom musikere og kommersielle produkter har alltid vært tette. Så lenge de gjør musikken sin tilgjengelig for salg, er det jo kommersiell virksomhet de driver med. I tillegg til berikelse av verdens kunst og kultur, selvfølgelig.
Og blir de kjente nok som musikere utvider de gjerne sin kommersielle virksomhet utover musikken også. Flere og flere artister har egne kleskolleksjoner, parfyme, alkohol og så videre.
Les også: Send over champagnen og Folket hater at band selger sko
En annen og mer uglesett side av dette er artister som bruker musikken sin til å selge andres produkter. I tillegg til å få musikken sin spilt i tv-serier, har nemlig tv-reklamemarkedet blitt en attraktiv inntektskilde for band som har sett CD-salget i frittfall de siste årene.
Les også: Hvem er mest sellout?
Og der noen kanskje lukker øynene og sender avgårde en mp3, er det noen som også stiller opp med «hud og hår» gjennom selv å delta i reklamekampanjene.
Eksemplene på dette er mange. Den siste tiden har det vært spesielt mye oppmerksomhet rundt rapduoen Madcon og deres allianse med isprodusenten Diplom-Is.
Samarbeidet har ikke bare resultert i fiffige ordspill som «Madcon tar det IS-Y», «fra hiphop til lollipop», og «…står på (is)pinne for Diplom-Is», det har også skapt noen negative reaksjoner.
En melding på twitter fra Morten Andreassen i managementselskapet Unit, ble fulgt opp i et oppslag på VG Nett, hvor P3s Håkon Moslet ble sitert på følgende:
- De fremstår som idioter i de kostymene.
Men etter twitter-kritikken kom twitter-støtten:
Og Chirag selv tok jo over pantestafettpinnen fra Ravi og Odd Børretzen for en stund siden, da han og Karpe Diem-makker Magdi hogde ved og rodde kano i reklamefilmen til Norsk Resirk:
Adidas er pop
Madcon er ikke de eneste norske rapperne som er aktuelle med reklamekampanjer nå for tiden.
Bergens store sønn, Lars Vaular, har reklamert for Bybanen ved en tidligere anledning, og han fortsetter å vise frem hjembyen sin. Denne gangen som en del av en ny og meget påkostet serie reklamefilmer laget for adidas.
Det gjør forøvrig også de norske jentene Stella Mwangi og Linnea Dale.
Og i den internasjonale varianten av Adidas-kampanjen stiller stjerner som Katy Perry og B.o.B villig opp for å fronte stripene:
Adidas har blitt et populært produkt for artister. Det er ikke lenge siden vi så en annen stjernespekket reklamefilm fra den kanten – den gang med blant andre Katy Perry, Estelle, Young Jeezy, the Ting Tings, Daryl «D.M.C» McDaniels, Method Man, Redman, Russell Simmons og Missy Elliott.
Potetgull, kvisekrem, og øl
Vi er vant til å se Missy fronte adidas-stripene i sine egne musikkvideoer også, men vi har kanskje ikke sett henne like ofte med en pose Doritos i hånden? Hun har nemlig spilt i reklamefilm for verdens største potetgullprodusent:
Kvisekremen ProActive har også tiltrukket seg artister. Kelly Clarkson og Jessica Simpson har vært med, og nylig kunne vi også se popstjerne og tenåringsidol, Justin Bieber, smøre seg inn:
Et produkt det kanskje er litt mer rock and roll å reklamere for er alkohol. Og det er ikke lenge siden vi så Lemmy fra Motörhead spille «Ace of Spades» inne på en bar hvor det var mistenkelig mange som drakk ølet Kronenbourg 1664 rundt han:
Ikke fullt så rock and roll igjen var det da Rolling Stones slo seg sammen med den norske kleskjeden Dressmann, eller da Kiss reklamerte for Dr Pepper.
Men artister og leskedrikker har en lang tradisjon. Spesielt mye penger har brusprodusenten Pepsi brukt på sine reklamekampanjer. Og spesielt mange popstjerner er med i denne:
Og apropos penger. Ekstra viktig er det for kommersielle aktører å få sine produkter plassert i pausene til en av USAs mest sette tv-sendinger: Super Bowl. Og det betyr at de gjerne spytter mye penger inn i disse sekundene og hyrer inn verdens største superstjerner for å fronte sitt varemerke.
Les også: Super Bowl? Super musikk.
I år, for eksempel, fikk bilprodusenten Chrysler med seg Detroit-rapperen Eminem:
Men nå er det din tur til å bestemme: Elsker eller hater du at artister stiller opp i reklamer?
Avgi din stemme i feltet lenger oppe til høyre.
I tillegg til din stemme, består elsk eller hat-panelet av to spisskompetente deltakere som i kveldens sending deler sin kunnskap og sine meninger, og så til slutt velger side. Kveldens debattanter er Popsalongen-kaptein og Lydverket-anmelder Andreas Øverland, og journalist og popkulturkjenner Anne Gunn Halvorsen. Så gjenstår det å se: Elsker eller hater de?
Hør debatten i Lydverket, P3, mellom 20.00 og 21.00 ikveld.
Tags: Adidas, artister i reklame, diplom-is, Elsk eller hat, Eminem, Justin Bieber, Lars Vaular, Lemmy, madcon, Missy Elliott, Pepsi, reklame, reklamekampanje, TV-reklame
Fyyyyytti, den Pepsireklama er flau.
Greit nok for up and coming artister som ikke tjener penger andre steder, men MadCon, Eminem og disse trenger ikke mer penger. Det er bare horeri.
Hahaha! Så VELDIG «påkostet» er jo ikke den videoen til Lars Vaular da, unnskyld meg.. Bra naivt å tro at Adidas ville være villige til å bla opp store summer for 2 minutters reklame med henholdsvis Vaular, Mwangi og Dale fra lille Norge.
Ikke for det; bildene ser snasne ut de.. Men det får en fotostudent fra Lillehammer fint til på et standard Speilreflekskamera som f.eks Canon 5d ( http://nrkbeta.no/2008/11/24/canon-5d-videotest/ )
Her oser det LAVbusjett lang vei.. Stikkord: kvantitet.
Da jeg skrev «påkostet» så var det et ord som skulle dekke hele adidas-kampanjen adidas is all in, ikke bare i Norge, men hele verden. Det skal visstnok være den største merkevarekampanjen i adidas sin historie ifølge den norske markedssjefen. Han nevner ikke tall, men sier «det er en betydelig investering i merkevaren». Noe som jeg har tolket dithen at det er en svært påkostet kampanje:-) (http://mobil.kampanje.com/markedsforing/article5527059.ece)