Artister + sko = elsk eller hat?

Bør artister selge sko?

Skrevet av:
Publisert 12:14 20 april, 2010

Hardrockerne i AC/DC har sine egne Converse (Foto: highsnobiety.com/PROMO)

Run-D.M.C sang om «My Adidas» på 80-tallet, Pharrell laget låt til Converse-jubileum og Datarock får sine egne Vans. Elsker eller hater du at artister selger sko?

På 70-tallet var skomerkene Converse og Doc Martens sterkt knyttet til moten innen punkemiljøet. Senere ble Nike og Adidas populære joggeskomerker, spesielt innenfor hiphop, mens Vans var store blant skaterne. Nå er det nesten få av de store banda og artistene som ikke har en egen skokolleksjon.

Jay-Z og 50 Cent har egne Reeboks, Kanye West og Dinosaur Jr har Nikes, Kiss og Pixies har egne Vans og Blondie, Metallica og Kurt Cobain har kolleksjoner med Converse.

Men det er også noen artister som ikke samarbeider med allerede etablerte skomerker. Eddie Van Halen har sitt eget skomerke, det har også Fergie fra Black Eyed Peas, og latinogitaristen Carlos Santana selger kvinnesko under merkenavnet Carlos by Carlos Santana.

Det sterke båndet mellom artister og sko synes spesielt godt rundt tidene hvor skomerkene har jubileum. I 2005 fylte Adidas 35 år og feiret med eksklusive kolleksjoner med Run D.M.C-, Ian Brown- og Red Hot Chilli Peppers-sko. Tre år etter hadde Converse 100 års jubileum og i den anledning laget Pharrell, Santigold og Julian Casablancas egen bursdagslåt. I år er det Doc Martens sin tur, de feirer med å gi ut 10 låter covret av 10 artister med tilhørende 10 musikkvideoer.  Først ute var The Noisettes som covret Buzzcocks:

Men er det promotering, misjonering, forbrukertips eller noe midt i mellom? MTV valgte å sensurere låta »Vans» av hiphop-gruppa The Pack fordi de mente det var rein reklame. Men Run-D.M.C lagde «My Adidas» fordi de digga skoa, selv om det da endte med at de fikk en sponsoravtale på 1,5 millioner dollar.

Elsker eller hater du at artister selger sko?

Vær med å bestem ved å klikke din mening i feltet til høyre! De to andre stemmene får du høre i kveldens sending når Lydverkets Elsk eller hat-panel skal uttrykke sin kjærlighet eller sitt hat, sammen med ukas orakel: artist og butikkinnehaver Miss Harmonica. La stemmingen begynne!

Om Elsk eller Hat:
I over fire år har Lydverkets Elsk eller Hat-panel spredd heder og galle om populærkulturelle fenomener, personer og trender fra musikkens verden.
Oppe til høyre på denne siden finner du en poll. Der er det to alternativer; Elsk og Hat. Det eneste du trenger å gjøre er at bestemme deg for om ditt hjerte er isende kaldt eller glødende varmt i forhold til ukens tema.
Elsk- eller Hat-panelet går av stabelen i Lydverket på tirsdager. De faste medlemmene er Lydverkets webredaktør, hiphop-fantast og jordnært følelsemenneske Andreas Øverland, og Lydverkets egen stjernereporter og blogdronning Kristin Winsents. Når dommens tid kommer har de som vanlig hver sin stemme, mens folket – altså deg – har én: Pollen er folkets røst! I tillegg henter vi hver uke inn et orakel, som kan gi oss ekstra innsikt i det aktuelle temaet.
Lydverkets redaksjon kommer dessuten følge med nøye på hva du skriver på denne siden – kanskje plukker vi ut ditt tema og tar det opp til debatt?

Bonus: Se hvor mange artister du kan spotte i denne reklamen:

SKO

Tags: , , , , , , , ,

Del "Artister + sko = elsk eller hat?"
 

6 kommentarer på “Artister + sko = elsk eller hat?”

  1. [...] tirsdag denne uka måtte du og panelet ta stilling til at artister selger sko. Les mer om det akkurat her. Artist og klesdesigner Miss Harmonica var på plass som ukas orakel, Kristin Winsents og Jonas [...]

  2. [...] artister selger sko er ikke noe nytt. Les hva Lydverket skrev om fenomenet i forbindelse med Elsk eller hat-diskusjon på temaet i [...]

Legg igjen en kommentar