Lady Gaga har tjent store penger gjennom sin tilstedeværelse på det sosiale nettsamfunnet Twitter. Illutrasjon: NRK/Twitter/Promo.

Lady Gaga har tjent store penger gjennom sin tilstedeværelse på det sosiale nettsamfunnet Twitter. Illutrasjon: NRK/Twitter/Promo.

170 millioner på Twitter

Lady Gaga har tjent 170 millioner gjennom sin bruk av Twitter. Hvordan går det an?

Skrevet av:
Publisert 13:33 19 mars, 2012

Vi får stadig vekk oversikter over hvilke artister som tjener mest, og Lady Gaga ligger på toppen av flere slike oversikter. Magasinet Forbes mener at hun i 2011 sopte inn hele 90 millioner dollar, eller drøyt 518 millioner kroner.

Lady Gaga har store inntekter, blant annet som en følge av sin tilstedeværelse i sosiale medier som Twitter. Foto: Scanpix / Eduardo Munoz, Reuters.

Lady Gaga har store inntekter, blant annet som en følge av sin tilstedeværelse i sosiale medier som Twitter. Foto: Scanpix / Eduardo Munoz, Reuters.

At mesteparten av inntektene kommer fra salg av musikk og konsertbilletter er nokså innlysende, men hvor mye tjener artistene egentlig på sin tilstedeværelse i sosiale medier?

Nå hevder The Wall Street Journal at Lady Gaga er den som tjener aller mest også på Twitter. I magasinet Smart Money har de laget en oversikt over de mest lønnsomme meldingene på nettstedet og også de som har tjent mest på bruken av Twitter. Gaga er den artisten med aller flest «followers», med over 20 millioner følgere på Twitter, og ifølge magasinet er omkring en tredjedel av hennes inntekter – 30 millioner dollar – generert fra det sosiale mediet.

Les også:

Markedsføringsekspert John Bonini mener den oppmerksomheten Lady Gaga får, og den direkte kontakten hun har med sine fans, er verdt omkring en tredjedel av de 90 millioner dollarene hun har tjent det siste året.

Øyvind Solstad, tidligere journalist i NRK Beta og nå kommunikasjonsrådgiver i markedsføringsbyrået Carat, er litt skeptisk.

- Det er mye rare beregninger som gjøres. Ikke alt som er like seriøst, sier Solstad og viser til en artikkel han sjøl har skrevet om fenomenet.

Øyvind Solstad, informasjonskonsulent, Carat. Foto: Privat.

Øyvind Solstad, informasjonskonsulent, Carat. Foto: Privat.

Han mener likevel det kan ligge tekniske beregninger bak Wall Street Journal-artikkelen.

- En måte man KAN måle slik ting på, er å «tracke» det. Lady Gaga har for eksempel en bit.ly-lenke på facebooksiden sin. Denne har blitt klikket på over 700.000 ganger. Den lenker videre [til en reklame for hennes siste album] og alt blir «tracket» via Google Analytics, forklarer Solstad.

- Så kan det hende avisen sitter med kunnskap på hvor mange som kjøper vs. hvor mange som klikker for slikt generelt, og dermed kan de beregne direkte salg via Facebook og Twitter-kontoen, mener han.

- Hun kan for eksempel også «twitre» om konsertbilletter osv. Vi har verktøy som viser «reach» på en tweet, altså hvor mange som potensielt så den på det tidspunktet. Ut fra slike data kan de beregne hvor mange som ser hver eneste tweet, og derfra beregne antall visninger og prise disse ut fra hva en tilsvarende visning ville kostet i andre medier.

Selv om Solstad ser at man kan beregne hvor mye en artist tjener ut fra sin tilstedeværelse i et sosialt medium, mener han det ikke alltid skaper det «sanne» bildet.

- Det blir et omfattende regnestykke og etter min mening ikke alltid like presist. Men om man runder opp og ned og ser på ytterpunktene så får man en indikasjon på hva verdien er, noe som er nyttig for både Lady Gaga og andre som vil tjene penger via sosiale medier.

Dette er de ti mest populære artistene på Twitter:

  1. Lady Gaga (21,067,597)
  2. Justin Bieber (18,582,545)
  3. Katy Perry (16,252,644)
  4. Rihanna (15,148,934)
  5. Shakira (14,925,046)
  6. Britney Spears (14,266,955)
  7. Taylor Swift (11,742,889)
  8. Selena Gomez (10,974,711)
  9. Nicki Minaj (10,278,586)
  10. Eminem (9,748,389)

Tags: , , ,

Del "170 millioner på Twitter"
 

11 kommentarer på “170 millioner på Twitter”

  1. Kåre Garnes sier:

    lister over mest streama og mest populær på twitter er det mest depressive en musikkelsker kan lese.

    Setter stor pris på at Lydverket bruker terminologien «artister» og ikke «musikere»!

  2. Kåre Garnes sier:

    lister over mest streama og mest populær på twitter er det mest depressive en musikkelsker kan lese.

    Setter stor pris på at Lydverket bruker terminologien «artister» og ikke «musikere»!

  3. [...] verden over Kampanje, april 2012: – Kan bli en sterkere annonsekanal NRK Lydverket, mars 2012: Lady Gaga – 170 millioner på Twitter Kampanje, mars 2012: – Facebook blir like vanlig som mail NA24, mars 2012: Stadig flere gjemmer seg [...]

Legg igjen en kommentar