Ny melding fra Arild Andersen

Ny sesong

I dag er vi i gang igjen! Rally Monte Carlo starter rally-VM 2007. Og dette er en sesong som blir herlig spennende sett med norske øyne.

Jeg bare minner om:
– en tent Petter Solberg får ny bil i mars, og skal revansjere fjorårets fiasko!
– for første gang skal Henning Solberg kjøre samtlige 16 VM-runder, i det som var den beste bilen i fjor!
– Mads Østberg, Thomas Schie og Andreas Mikkelsen skal alle kjøre minst fem VM-runder!
– vi skal få oppleve en VM-runde på norsk jord, Rally Norway om bare en snau måned!

Men først er det altså Rally Monte Carlo. Klassikeren arrangeres for 75. gang – løpet ble faktisk kjørt så tidlig som i 1911, og i 1955 var det til og med norske vinnere, da Per Malling og Gunnar Fadum gikk til topps med sin Sunbeam Talbot.
Ellers har det vært lite å se til de norske fargene i dette løpet. Petter Solbergs beste prestasjon på de franske fjellveiene er stadig sjetteplassen fra 2002. Henning Solberg debuterte med 16. plass i fjor. Rally Monte Carlo er et vrient, uforutsigbart og ikke helt ufarlig løp på smale veier som klemmer seg fast til bratte fjellskrenter. Underlaget kan variere mellom tørr asfalt, våt asfalt, snø og is på en og samme fartsprøve, noe som gjør dekkvalget til like deler vitenskap og gambling. Værgudene slår gjerne til med noen innslag av både tåke og nedbør underveis.
I år åpner dessuten rallyet med to fartsprøver allerede torsdag kveld, og det er ikke snakk om noen stadionprøver: Vi snakker om god, gammeldags kveldskjøring på fjellveiene noen timer nord for fyrstedømmet, rundt byen Valence. Basen har blitt flyttet dit i år, noe som betyr gjensyn med flere klassiske fartsprøver og forhåpentligvis mindre av trafikk-kaoset som har skjemmet de siste utgavene av Rally Monte Carlo. Til gjengjeld avsluttes hele løpet på glamorøst vis nede i havna i Monte Carlo, på boulevard John F. Kennedy og flere av de samme veiene som brukes i Monaco Grand Prix. Men det er i fjellene løpet avgjøres, og det er den smarteste som vinner; de skiftende forholdene gjør at det ikke er mulig å kjøre for fullt hele tiden.

Men hvem vinner?
Verdensmester Sebastien Loeb blir naturlig favoritt. Han har en imponerende merittliste fra Monte Carlo: 2-1-1-1-2 de siste fem sesongene. Og i fjor tapte han fem minutter etter avkjøring første dag, men hentet inn fire av dem på Grönholm de to neste. Sannsynligvis blir han ikke altfor hemmet av skulderskaden som satte ham utenfor de fire siste VM-rundene i fjor, sjøl om han sier at han fortsatt har litt problemer ved veldig brå bevegelser. Den største spenningen knytter seg til Citroen-teamet og deres nye C4 WRC, som får sin debut i Monte Carlo. Er den like god som seiersmaskinen Xsara WRC?

Hva med nordmennene?
Petter Solberg har aldri fått til dette løpet, og taktikken burde være å kjøre på det sikre og se hvor langt det holder. Poengene (dvs en plass blant de åtte beste) Solberg tar med seg herfra vil uansett være en bonus, sesongen starter for alvor i mars når Subaru har den nye Impreza-oppgraderingen på plass. Men om Solberg holder seg unna trøbbel vil det nesten automatisk bli et godt resultat.
Henning Solberg deltar bare for andre gang, og målsettingen med løpet bør være å gjøre seg sjøl best mulig rustet for de to neste VM-rundene i Sverige og Norge, to løp hvor han skal kjempe om pallplasser. Med andre ord: Henning skal komme seg i mål og få så mange mil som mulig i en for ham ny Ford, så kan han bare registrere hva plasseringen blir.

Og resten?
Marcus Grönholm kjørte safe da han vant i fjor – og finnen har sagt at det er samme oppskrift som gjelder også denne sesongen. Ford har antagelig den beste bilen fortsatt, og spesielt Grönholm, men også teamkollega Mikko Hirvonen skal kjempe om pallplasseringer. Og hvis Hirvonen gjør det, må også Citroens andremann Dani Sordo bør være med blant de beste. Duellen mellom Sordo og Hirvonen kan være med å avgjøre lagmesterskapet.
Manfred Stohl hadde en fantastisk sesong i fjor – østerrikeren endte faktisk helt oppe på fjerdeplass i VM. Nå har han tatt med seg privatteamet sitt fra Bozian og Peugeot 307 til Kronos og Citroen Xsara, og har dermed en enda bedre bil enn tidligere. Spørsmålet er om Stohl venner seg til den nye bilen umiddelbart, eller om han trenger litt mer tid.
Peugeot har ikke noe eget lag, men en rekke franske privatførere er påmeldt, og kjenner disse veiene godt. Vi skal ikke se bort fra at f.eks Jean-Marie Cuoq eller Philippe Roux kan blande seg inn i kampen om poeng.
Finnen Toni Gardemeister imponerte med tredjeplass i fjor – i år stiller han i en halvoffisiell Mitsubishi-satsing sammen med Xavier Pons, som ikke fikk fornyet tillit av Citroen etter fjoråret. Spesielt Gardemeister er rask nok til å kunne kapre en plass på pallen, men spørsmålet er om bilen er det. I et så uforutsigbart løp er det slett ikke umulig.
Også Skoda stiller med en bil, og Jan Kopecky leverte flere gode løp på asfalt i fjor. I tillegg har Henning Solbergs unge teamkollega Jari-Matti Latvala et udiskutabelt potensiale, han har kjørt løpet tidligere og han kjenner allerede bilen.

Korte fakta om Rally Monte Carlo:
*Base i Valence
*15 fartsprøver, inkludert to i mørket torsdag kveld og en superspesial søndag.
*Lengste fartsprøve: St. Pierreville – Antraguies (kjøres som SS3 og SS6 fredag), 46 km
*Høyeste punkt: 1450 m.o.h (SS1)
*Vinner 2006: Marcus Grönholm (gjennomsnittshastighet 77,3 km/t)
*Flest seiere: Tommi Mäkinen, Finland 4 (1999-2002), Walter Röhrl, Tyskland (1980, 1982-84), Sandro Munari, Italia 4(1972, 1975-77). Av dagens aktive har Sebastien Loeb, Frankrike flest med tre (2003-05).

NRKs tips:
Pallen: 1. Loeb, 2. Grönholm, 3. Hirvonen.
Outsidere: Stohl, Gardemeister, Kopecky, Sordo, Latvala.
Nordmennene: Petter Solberg 6.-9. plass, Henning Solberg 10.-12. plass.

Hva tror dere?

Avsender: Arild Andersen

Dette innlegget ble publisert i epost. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *