Loeb – igjen

Loeb – igjen

Mønsteret fra de siste sesongene gjentar seg – dessverre, må vi nesten si. Sebastien Loeb leder VM og ser ut til å bli vanskelig å slå også i år. Når han i tillegg har fått «hjelp» av en underlig FIA-avgjørelse blir det omtrent umulig.

Det er ingen tvil om at det var uregelmessigheter med Ford-teamets biler under Rally Portugal. Det er heller ingen tvil om at ingen tjener noe som helst på at bakrutene er et par millimeter for tynne. Og det hersker heller ingen tvil om at dette var ukjent for førerne. Men i stedet for å gi Ford-teamet en korreks og en bot (som gjerne kunne vært saftig) velger det internasjonale bilsportforbundet å gi førerne en sportslig straff for en forseelse helt uten sportslig betydning: Marcus Grönholm, Mikko Hirvonen, Jari-Matti Latvala, Henning Solberg og Matthew Wilson – samt privatføreren Gareth MacHale, som også kjørte en ’06 Focus – fikk alle fem minutter tidstillegg i Rally Portugal, noe som førte til at samtlige raste nedover resultatlista.

Det er trist for førerne det gjelder, men det er enda tristere for spenningen i rally-VM.

De tapte poengene gjør at Marcus Grönholm mistet sammenlagtledelsen i VM til Sebastien Loeb. Franskmannen leder dermed VM allerede før sommeren og høstens fire asfaltløp er kjørt, og med tanke på hvor mye bedre Loeb har vært enn Grönholm på det underlaget de siste sesongene er løpet så godt som kjørt med tanke på en ny VM-tittel. Loeb ramler ikke på mountainbike en gang til.

Når det er sagt betyr ikke dette at Loeb ikke vil være en verdig vinner av VM, på ingen måte. Med unntak av blunderen i Rally Norway har Loeb levert en glimrende sesong så langt. Og når han står på startstreken på River Plate stadion torsdag natt er det som vinner av løpet de to siste årene. Men det hadde vært herlig for spenningen i VM om Loeb hadde måttet slite litt når vi går løs på asfaltveiene på Korsika, i Katalonia, i Moseldalen eller på kysten av Irland. Skulle det skjedd, måtte Grönholm hatt en del poeng å gå på før disse løpene. Nå er det han som må ta sjanser.

Kanskje klarer Grönholm å overta ledelsen i løpet av de kommende VM-rundene, i Argentina og på Sardinia. Men ledelsen vil være for knapp. Sebastien Loeb vil ta sin fjerde VM-tittel denne sesongen, og det er helt greit. Likevel forsvinner litt av moroa når det ikke føles som noe sjansespill å slå det fast tidlig i mai.

Hva tror du – tar vi feil, eller er dette avgjort allerede?

Skrevet av: Arild Andersen

* Helgens Rally Argentina har et tynt startfelt: Etter at Gigi Galli dessverre måtte trekke seg på grunn av økonomiske problemer består WRC-feltet av bare 14 biler, tolv gjengangere pluss to privatførere fra henvholdsvis New Zealand og Irland. Til gjengjeld har løpet en stor PWRC-klasse, N4 fyller mesteparten av det 77 biler store startfeltet.

* Petter Solberg må forsøke å bygge videre på andreplassen han ble forfremmet til i Rally Portugal. Men det ser fortsatt ikke ut som om Subaru er tilbake på vinnersporet.
Henning Solberg var en skuffelse for mange både i Portugal og Mexico, men Rally Argentina er et løp hvor han kjørte bra da han debuterte der i fjor, blant annet med bestetid på en fartsprøve.

* Løpet har tre Superspecials, to i Cordoba og en på River Plate stadion i Buenos Aires (åpningen torsdag kveld). Fra Buenos Aires til basen i Villa Carlos Paz er det 700 kilometer! Teamene skal gjennom 22 fartsprøver på til sammen 347 kilometer. Høyeste punkt er 2195 moh!

* Vinnere de ti siste sesongene: Sebastien Loeb (2005, 06), Carlos Sainz (2002, 04), Marcus Grönholm (2003), Colin McRae (2001), Richard Burns (2000), Juha Kankkunen (1999), Tommi Mäkinen (1997, 98).
Loebs gjennomsnittshastighet i 2006 var 85,42 km/t.

*Løpets hjemmeside: www.rallyargentina.com

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *