Kongshavn og The West Wing

West-Wing-the-west-wing-3474866-1400-900

Det er lett å sammenligne Kongshavn med tv, med serien The West Wing, som er en av mine all-time favorittserier

sier teatermelder i Dagsavisen, Anette Therese Pettersen i etterprogrammet etter tredje episode. VGs Yngve Kvistad sier seg enig.

Ingen har vel noe imot å bli sammenlignet med Aaron Sorkins høyt prisbelønte serie som følger den amerikanske presidenten og hans stab gjennom to perioder i Det hvite hus. Og det er riktig – The West Wing har vært en av inspirasjonskildene for Kongshavn. Vi følger ikke dagliglivet på styringstoppen i et land, slik den danske tv-serien Borgen gjør. Det er noe annet vi syns vi lærte av Aaron Sorkin.

Norske dramatikere kan ha en tendens til å skrive seg ned. De skaper ofte roller som er mer tafatte, dummere, mer utsatt og mindre verbale enn de selv er. Man skriver altså ut fra sine lave selvbilder. Da kan det være vanskelig å fa tak på ambisjonene, det konfliktskapende drivet i karakterene. Dramatikken kan bli forsiktig, innestengt og navlebeskuende.

Aaron Sorkin og hans gjeng er ikke skuggredde. De har selvfølelse nok til å skrive replikker for de mest intelligente og verbale menneskene i landet. Skal dramatikerne får til det, må de skrive ut fra sine høye selvbilder. De må strekke seg og virkelig mobilisere. Og framfor alt må de drive research.

Vi la derfor som premiss at Kongshavn skal handle om relativt intelligente mennesker som er raske i hodet og kjappe i kjeften. De skal si og tenke det som vi selv kunne ønske at vi tenkte og sa. De skal ha tydelige ambisjoner. De kan gjerne være larger than life innimellom. Da blir motsetningene og dramatikken skarpere.

Publisert i dramatikk | 1 kommentar

Wikileaks i Afghanistan

Når demokratiene går i krig, er det som oftest ugreit hvem man er nødt til å alliere seg med. I Andre verdenskrig, i Vietnam, under den sovjetisk okkupasjonen av Afghanistan, i krigen mellom Iran og Irak – og nå i Afghanistan.

Wikileaks følger president Hamid Karzais vei fra en

eager leader anointed by the West to an embattled politician who often baffles, disappoints or infuriates his official allies. (NYT, AFP, CNN).

Some members of Karzai’s cabinet and inner circle described him as a «weak man» who does not «listen to facts but was instead easily swayed by anyone who came to report even the most bizarre stories or plots against him» (Guardian, Reuters, AP).

FNs ambassadør i Kabul omtalte Karzai slik sist sommer:

Two contrasting portraits emerge. The first is of a paranoid and weak individual unfamiliar with the basics of nation building and overly self-conscious that his time in the spotlight of glowing reviews from the international community has passed. The other is that of an ever-shrewd politician who sees himself as a nationalist hero who can save the country from being divided» by political rivals, neighboring countries, and the U.S.

Det ville trolig vært litt greiere for oss hvis Karzai hadde lignet mer på Jonas Gahr Støre.

Publisert i krig | Skriv en kommentar

Mye og fort

Anette Therese Pettersen, teatermelder i Dagsavisen, blir intervjuet om de to første Kongshavn-episodene i P2 Scenerom. Det er ikke så greit å få med seg hva hun mener, bortsett fra at episodene rommer mye og at det går fort. Programmet er her. (Sendingen 30.11, siste tredjedel. Det må sies at mine kolleger i NRK ikke gjør det så enkelt å lenke opp til radioprogram, dessverre.)

Publisert i journalistikk | 1 kommentar

Bensin til 30 kr literen

Stortingsrepresentant Elise Ross går inn for en bensinpris på 30 kr literen – og hun sykler til alle møter. Dette er sikkert malt på gata utenfor huset i Kongshavn:

6a00d83451c45669e20134899be5b7970c-550wi

Publisert i politikk | Skriv en kommentar

TV-drama med Eidsvåg og Eggen

Hjelmeland_politi_843942i

Hallo! Er annonsørene klare? (Bjarte Hjelmeland som lensmann Borg)

Det må være en sann glede å lage tv-drama for en kommersiell kanal som TV2. Dramatiker, regissør, klipper – alle jobber for å skape oppbygging, driv, rytme, linjer gjennom episodene. Så nærmer det seg, det store vendepunktet i Hvaler: oppklaringen av bildrapet som har vært drivkraften gjennom sesongen. Da skjer det store. Plutselig dukker Bjørn Eidsvåg opp i dramaet. Han skal selge oss en plate. Så skal noen påføre oss pizza og pinnekjøtt. Piskadausen stiger også Nils Arne Eggen opp på scenen for å få oss til å bruke mer på statens pengespill.

Reklamepause, med andre ord. Det er sånn det skal være. Da kan vi kanskje lufte bikkja, gå på do eller i kjøleskapet før dramaet drar seg igang igjen. Men først og fremst forteller disse salgsframstøtene midt inne i dramaturgien hvem vi er som seere. Alle som skaper denne serien, har som oppdrag å samle flest mulig av oss foran skjermen – slik at tv-kanalen kan selge oss til annonsørene. Det grunnleggende kvalitetskriteriet for dramaet er å bekrefte vår verdi som forbrukere. Hvaler har lyktes dersom Eidsvåg selger flere plater, Orkla flere pizzaer og omsetningen for Norsk Tipping går opp.

Alt dette er verdige formål. Forbruk holder samfunnet i gang. Men også midt inne i episodene?

Forakten for det kunstneriske prosjektet er fullkommen når rulletekstene etter episoden vendes bort fra seerne og blir uleselige.

Det forbausende er at mange fortsatt ikke skjønner poenget med NRK.

Publisert i dramatikk | 5 kommentarer

Operaen om Siv Jensen?

1290526816-billyblythewwt

Mor og den unge Clinton synger duett. Foto: Brian Chilson

Politisk dramaserie? Javel. Hva med politisk opera framført på pøbber og andre utesteder der ungt folk ferdes? Opera om en kjent politiker?

Det skjer nå i USA. Bill Clinton har inspirert en roman, en film med John Tavolta i hovedrollen og mye annet. Nå har operaen om ham nettopp hatt premiere, Bill Blythe. Ikke sjalusidrama i Det hvite hus, men om oppveksten i Arkansas. USAs 42. president het Blythe til han var seksten og tok stefarens etternavn. Handlingen foregår i løpet av ett døgn. Her det undertøysromantikk mellom mor og stefar og litt skuddveksling i hjemmet. Her er det mishandling fra en rusa stefar og en meget fargerik mor. Alt det som formet en president. Handlingen har altså hentet mer fra Tennessee Williams enn fra «The West Wing.»

Komponisten Bonnie Montgomerey og librettisten Britt Barber har brukt fire år på å lage en opera tilgjenglig for ungdom som aldri oppsøker operaen. En kritiker fant det hele

promising. Montgomery successfully managed to weave ragtime and folk traditions into opera structure. Her rollicking opening instrumental theme, which she played on the keyboard herself, especially evoked the era.

Hvem tar utfordringen? Operaen om Siv Jensen framført på Valkyrien på Majorstua?
oppdatering: Synne Skouen Vi var vel en fire-fem komponister som laget hver vår akt til valgkampoperaen «Siv» ifjor, i forbindelse med stortingsvalget, og den ble framført på kaféer rundt omkring. Torgeir Rebolledo Pedersen hadde skrevet ypperlig libretto :0)

Publisert i politikk | Skriv en kommentar

81 000 på premieren!

untitled

Didrik Ross (Espen Skjønberg), Elise Ross (Minken Fosheim) og Clas Molin (Kåre Conradi) utfolder seg i Solør i 7. episode.

Er det mange? All time high for P2-teatret en søndag ettermiddag. Kongshavn-premieren hadde en markedsandel på 9,3%. Det betyr at nesten hver tiende radiolyttende nordmann valgte familien Ross på dette tidspunktet. P2 totalt hadde en markedsandel på 7,4 og Petre 5,4 denne uka.

TV-serier som NRKs Himmelblå hadde seeroppslutning på over en million. 81 000 kan virke beskjedent. Men radio er et annet medium og P2 en annen målgruppe. Oppslutningen om første episode Kongshavn tilsvarer halvparten av det totale publikumsbesøk på  Oslo Nye Teater i hele 2009. Nationaltheatret og Det norske teatret hadde i overkant av 180 000 publikummere i fjor.

Sammenligner vi første episode Kongshavn med norsk film, når vi langt ut. Hjem til jul er så langt sett av 35 870. Sykt lykkelig av 22 844. De best besøkte norske voksenfilmene i år er NOKAS med 246 470 og Trolljegeren med 233 238 så langt.

I tillegg kommer alle dem som har lyttet på nett. Velkommen til å bli med videre!

Publisert i dramatikk | Skriv en kommentar

Å komme hjem fra krig

thepasific

Handler virkelig om å komme hjem fra krig. TV-serien The Pacific

Martin Ross i Kongshavn prøver seg på den norske hverdagen etter å ha tjenestegjort seks måneder i Afghanistan. Her kan du høre intervju med en soldat som har samme erfaring. For fire uker siden arrangerte Radioteatret debatt om «Å komme hjem fra krig.» Høydepunkter her.

Noen hevder at de norske FN-soldatene i Libanon fra 1978 hadde vanskeligere erfaringer. Riktignok fikk FNs fredsbevarende styrker Nobels fredspris i 1988, og  styrkene i Libanon (UNIFIL) var på det tidspunktet eneste operative FN-styrker. Men fredsbevaring kan åpenbart være vel så traumatisk som krig, for du kan ikke skyte igjen. Du er maktesløs og må nøye deg se på henrettelsene , og at israelske stridvogner raser gjennom stillingene. Og framfor alt kan man vanskelig finne støtte i at oppdraget hadde en hensikt, at det skapte fred i området.

De norske soldatene i Afghanistan kan agere, som det heter på fagspråket. De kan skyte, de kan føre krig. Om oppdraget blir historisk mer vellykket enn fredsbevaringen i Libanon, er kanskje mer tvilsomt.

Men hva det virkelig innebærer å komme hjem fra krig, viser den store tv-serien The Pacific, vist på NRK tidligere i år. Det var også litt av en krigføring de kom hjem fra.

Publisert i krig | Skriv en kommentar

Klart for toern

Andre episode sendes søndag kl 1500 og mandag kl 2100 på NRK P2. Vil du høre episodene på nettet, behøver du ikke sitte ved læpptåppen. Skaff deg et trådløst headset, så kan du vandre omkring, kose deg i sofaen eller lytte i bilen.

Foreløbig kan du ikke spille av på iPhone eller iPad. Man jobber med saken.

Minner om at vi har lovet ut cd- med alle Kongshavn-episodene til den som skriver en fresk og grundig  omtale her på bloggen eller en lenke.

Publisert i dramatikk | Skriv en kommentar

Kanon! Mye ros til serien

theis

Brødrene Theis og Martin, Thomas Bye og Axel Aubert. Theis har fått sin første fan.

Stortingsrepresentant Elise Ross har satt seg inn i bilen og kjørt inn i hyttegarasjen på Kvitfjell etter skandaleråkjør fra pressen. Der forlot vi henne i første episode. Søndag hører vi hvordan det gikk.

Men mange har åpenbart utløst spenningen ved å lytte videre på nettet. Og det er selvfølgelig alt for fristende å hente fram disse reaksjonen fra Kongshavntavla:

Jacob:

O, dette var en fryd. NRK gikk høyt ut på forhånd og kunne falt dypt. Her er nok mye inspirasjon fra store TV-produksjoner , men likevel unikt radioteater. Minken var bare fantastisk. Jeg vil helt klart følge dynastiet Ross søndagene framover.

June:

 STORkoser meg med Kongshavn hjemme på kjøkkenet !

Palla:

Kanon!

Kari Berge:

Dette var kjempe! Har hørt radioteater siden 50-tallet, særlig krim. Også noen samtidsdramaer i nyere tid. Jeg synes at dette uttrykker hva jeg opplever. Har hørt nesten 4 episoder og skulle gjerne tatt alle i ett. Dette er spennende og jeg tror, rett inn i hjertet av tida, selv om jeg ikke er i senrum av det som skjer og egentlig ikke vet. Ser ut som det er flere som opplever det slik. Nydelig.

 Mari Kaasa Eliassen:

Dette er så bra ! Gratulerer med en flott start ! Gleder meg til neste episode !!
Helt klart at dette har vært og er en storsatsing av Nrk Drama, er stolt over at vi har så gode folk både foran og bak mikrofonene, og ellers alle som trengs for å få til denne serien! Hjertelig til lykke – dette blir moro fremover !!

Dr. Jonas Fjeld:

Dette er knallbra! Har kost meg med alle episodene. Der er jo så man ikke har lyst til å sette på pause. Selv når man er kommet hjem etter jobben. Kjempesatsning fra Radioteateret! Fortsett med slikt!

Og fra Facebook-siden:

Kreativ student, Bergen.

Jeg vil takke NRK Radioteatret for en spennende og drivende dramaserie. Jeg så alltid for meg miljøene, et godt lyddesign og gode karakterer. Jeg likte trekkene hos Theis, Otto og Gudny. Har anbefalt alle kjente til å lytte.

Takk for så trivelige reaksjoner! Gjerne flere – av alle slag.

Publisert i dramatikk | Skriv en kommentar