NB! blogg.nrk.no er nedlagt. Dette er en arkivert kopi Medieframtida som vokser fram omkring oss | Fagdagen 2013

Medieframtida som vokser fram omkring oss

Årets Fagdag griper fatt i noe som er aktuelt og viktig for oss som NRK-medarbeidere i dag.  Vi tar tak i den medieframtida som nå vokser fram, rett foran øynene på oss.

Skal NRK holde seg ajour og utvikle seg i takt med særlig våre yngre brukere, så er dette en utvikling det er viktig at flest mulig i NRK både er kjent med og kan bidra til at vi kan forholde oss aktivt til.

500b-programkomiteen

Her er Programgruppa for Fagdagen – fra v. Natasha Sayer, Vincent Reilly, Sigrun Giil Fugleberg, Signe Karin Hotvedt, Rolf Brandrud og Lena Saugen.  Idag har vi gleden av å presentere programmet vi har diskutert oss fram til gjennom adskillige møter denne våren.  De ulike programpostene omtales nedover denne web-siden.

200h-Michael-med-GoogleAv programmet vil vi særlig framheve det virkelig store scoopet – at vi har fått oppfinneren av Google Earth og nå hovedtalsmann for Google utad, Michael T. Jones til å tenke høyt om framtidas utfordringer for mediebransjen og diskutere det med sjefene for nye medier i NRK og VG.  Det blir attraktive sesjoner som vi åpner også for eksterne deltakere.  Se omtalen.

Når vi ellers ser på helheten i programmet, så viser det seg at det er fire temaer som går igjen:  De nye brukerverktøyene, de nye dialogene, de nye idéene og den nye bedriftskulturen.

–  De nye brukerverktøyene. Google er en viktig aktør.  De er i ferd med å gjøre – ikke bare internettet, men hele verden søkbar.  Det åpner for helt nye brukertjenester som vil utfordre NRK mer og mer.  Hva er Google’s vyer og hvor våkne er NRKs og VGs sjefer for nye medier for det som skjer?  Og i en tid med dramatiske hendelser (9/11, tsunami og vulkanaske, finanskrise og global oppvarming) som endrer verden radikalt, er det nyttig for dagens planlegging å ha en bevissthet om et knippe mulige framtidsscenarier for NRK anno 2025.

–  De nye dialogene.  ”Det siste ordet i denne debatten er ennå ikke sagt”, rundes det ofte av med i Dagsnytt Atten.  Og den tid er forbi da NRK eller andre kunne avslutte debatter.  Via internett vil det alltid dukke opp nye motforestillinger, nye avvikende meninger.  Gamle autoritetsposisjoner smuldrer opp.  Hva kan skape grunnlag for nye?  spør David Weinberger og deler overraskende perspektiver på dette med oss.
Vi kan i alle fall ikke lenger bare snakke til publikum, vi må snakke med brukerne – og vi må gjøre det der de befinner seg: Også Facebook og Twitter.  Men hvem er NRK-medarbeideren i de sosiale mediene – NRK-representant eller privatperson? Eller noe midt i mellom?  Debatten om det er viktig for NRKs evne til å fornye seg i møte med en ny medievirkelighet.

–   De nye idéene. Som Hans-Tore Bjerkaas forkynte på Torget nylig: NRK lever av gode idéer.  Jo flere som kommer opp med ideer og klarer å vekke interesse og engasjement for dem, jo bedre er det.  Fagdagen gir hjelp med på veien.  Merete Morken Andersen byr på ”startkabler for idéfan-gere” i både foredrag og workshop.  Nils Petter Nordskar gir oss grepene som gjør at vi også kan bli bedre til å selge inn de gode ideene våre.  Og det blir inspirasjon å hente i å høre på finalistene i Fagdagens idépitchekonkurranse og juryens umiddelbare kommentarer til den enkelte.

–  Den nye bedriftskulturen. Folk trives i NRK.  Men det kan bli bedre.  Hvor gode er dialogene innad – mellom kolleger, i avdelingen og mellom ulike deler av huset?  Morten Teien har metoder til hjelp for å holde fast på motivasjon og engasjement også når det røyner på med stress, kjede-lige oppgaver og vanskelige kolleger.  Trenger vi rusen? er også en diskusjon som tas opp.  Hvilken plass har den – og hvilken ønsker vi at den skal ha – i arbeidsfellesskapet?

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.