NB! blogg.nrk.no er nedlagt. Dette er en arkivert kopi Kan det utvikles troverdig autoritet i internettets verden av mangfold? Eller må vi leve med evig uavsluttede diskusjoner? | Fagdagen 2013

Kan det utvikles troverdig autoritet i internettets verden av mangfold? Eller må vi leve med evig uavsluttede diskusjoner?

300h-davidface2006_fullface_trees_big”Norge er den siste sovjet-staten”, mumlet i sin tid den svenske næringsministeren Bjørn Rosengren og høstet mediestorm.  Den amerikanske internettguruen David Weinberger har en variant av det samme.  Det finnes to jerntepper, har han skrevet.  Ett mellom øst og vest – og ett mellom intranett og internett.  Det siste kommer også til å måtte falle.

Det var i The Cluetrain Manifesto David Weinberger skrev dette – ei bok fra 2000 som raskt fikk kultstatus blant internettidealister og ble en bestselger.  På utsiden av det andre jernteppet kunne forbrukere dele sine erfaringer med produkter de hadde kjøpt med langt større troverdighet enn reklamen fra produsentenes markedsavdelinger.  På innsiden kunne ansatte dele erfaringer med ulike deler av virksomheten – også de med større troverdighet enn selskapenes kommunikasjonsavdelinger.  Men selskapene tviholdt fortsatt på at kommunikasjonen mellom internt og eksternt skulle sluses via disse avdelingene – i stedet for å se utviklingspotensialet som lå i en friere flyt av informasjon inn og ut av selskapene.

I dag er David Weinberger opptatt av hva internettet gjør med kunnskap og autoritet.  Tradisjonell hierarkisk autoritet undergraves av at et mangfold av alternative og motstridende perspektiver alltid finnes bare noen tasteklikk unna.  I stedet finner likesinnede hverandre i nettverk via sosiale medier og viser hverandre vei til det spennende og interessante – helt utenom de vanlige kanalene.  Blir det til meningsghettoer som gjør oss dummere?  Og må vi forsone oss med at alle endegyldige sannheter er sprengt – og vi må leve med evig uavsluttede uenigheter på sentrale livsområder?

David Weinberger er seniorforsker ved Harvard’s Berkman Center for Internet & Society.  Han er også en Franklin Fellow ved USAs utenriksdepartement og seniorrådgiver ved Harvards juridiske bibliotek.  Han har vært markedsdirektør for flere høyteknologiselskaper, rådgiver i presidentkampanjer og blitt omtalt som ”marketing guru” av Wall Street Journal.  Han er medforfatter til bestselgeren og kultboka The Cluetrain Manifesto, og forfatter av bøkene Small Pieces Loosely Joined og Everything is Miscellaneous: The Power of the New Digital Disorder.  Han har hatt artikler i Wired, NY Times, Harvard Business Review og mange andre publikasjoner.  Han er en tidligere filosofiprofessor, kommentator på National Public Radio, teknologispaltist, bloggepionér og dotcom gründer.  Han har en Ph.D i filosofi og bor i Boston, USA.  Han har også en fortid som tekstforfatter for tegneserien «Inside Woody Allen».

500b-Woody-Allen-strip

Dette innlegget ble publisert i Ukategorisert. Bokmerk permalenken.