NB! blogg.nrk.no er nedlagt. Dette er en arkivert kopi Sesjoner | Fagdagen 2013

Sesjoner



Valget mellom to skjermer!

Blir 2013 den siste Stortingsvalgkampen der TV er det viktigste mediet? Vil Twitter og Facebook være politikernes og velgernes foretrukne medier i 2017? Vil politikerne foretrekke å kommunisere direkte med velgerne? Og vil de unge forlate TV-skjermen til fordel for … Les videre

Har vi egentlig bruk for journalister i vår digitale tidsalder?

Richard Sambrook vil i dette foredraget vil se nærmere på det presset journalistikk og journalister lever under i den digitale tidsalder og spørre hvordan de kan gjenvinne tillitt og verdi i en tid med raske og nedbrytende forandringer. Hva er … Les videre

Hvordan lager man en digital nyhetsredaksjon hos Newsweek & The Daily Beast

Det tradisjonsrike magasinet Newsweek sa i 2012 farvel til papirutgaven og er på full fart over i en heldigital magasinutgave. Hvordan starter så en tradisjonell nyhetsredaksjon å produsere digital journalistikk? Senior Data Reporter Michael Keller vil fortelle hvordan redaksjonen hans … Les videre

Møt rockestjernen og skuespilleren Steven Van Zandt

TV-serien Lilyhammer er den største internasjonale suksessen NRK har hatt. Serien er solgt til over 150 land. Nå spilles sesong 2 inn og du kan få møte hovedrolleinnnehaveren Steven Van Zandt i denne sesjonen. Hør han fortelle om serien og … Les videre

How to be funny even if you`re not!

Hvordan være morsom når  du egentlig ikke er det. John Vorhaus er en kjent amerikansk komedieforfatter, humorist og konsulent på temaet «humor i sitcom og sketsjer». John Vorhaus vil snakke om hvordan man lager morsomme situasjoner og fortellinger,  og hvordan … Les videre

What’s Hot in Social TV?

Helen Cooper er Director of Operations i K7 Media, som er et konsulentselskap som gir råd til produsenter og kringkastere om hvilke TV-program de bør skaffe seg rettighetene til eller kjøpe. De finner også ut hvilke trender som dukker opp … Les videre

What`s hot on TV?

Helen Cooper er Director of Operations i K7 Media, som er et konsulentselskap som gir råd til produsenter og kringkastere om hvilke TV-program de bør skaffe seg rettighetene til eller kjøpe. De finner også ut hvilke trender som dukker opp … Les videre

Tv for blinde – radio for døve!

Begrepet «universell utforming» brer om seg, og myndighetene har bestemt at Norge skal være universelt utformet innen 2025. Regjeringens handlingsplan for universell utforming og økt tilgjengelighet signaliserer en intensivert satsning på universell utforming av uteområder/planlegging, bygninger, transport og IKT. Det … Les videre

NRK i en ny medievirkelighet

Hva lærte NRK-ledelsen i møte med NetFlix, HBO, Google, Twitter m.fl. på sin New York-tur i april?  At vi går fra TTT til TGRF, skrev Thor Gjermund Eriksen i sin oppsummering på Torget.  Og når Ting Går Rasende Fort, betyr … Les videre

VICE: Global mediekanal med oppskriften som får unge til å sluke seriøst innhold.

Verdensnyheter, narkotika, reiser, sex, politikk, kunst, sport, mote, og supersøte små dyr. VICE er en global mediekanal som fokuserer på undersøkende journalistikk og opplysende videoer om ALT. Målet: Å bli verdens største nettsted for unge mennesker. VICE ble grunnlagt i … Les videre

YouTube – utfordrer eller alliert for NRK?

Wigs er nå den mest sette TV-seriekanalen i USA med 33 millioner seere i året.  Den vises kun på YouTube.  Sammen med nettvideotjenester som NetFlix og HBO er YouTube i ferd med å bli en alvorlig utfordrer for tradisjonelle tv-kringkastere … Les videre

Visuelle effekter som et kreativt virkemiddel i TV.

VFX, Visuelle effekter forbindes gjerne med store filmer som f.eks Matrix, eller Harry Potter, men brukes nå i stadig større grad i TV sammenheng. De beste eksemplene er gjerne så virkelighetstro at du ikke tenker på det, men bak dem står … Les videre

Hva kommer på NRK framover?

Hva skjer i Dramaredaksjonen og hva er under produksjon i NRK og hos eksterne dramaprodusenter. Med kulturredaktør Hege Duckert, fungerende dramasjef Vegard Stenberg Eriksen og Tone Rønning som er ansvarlig for eksterne dramaproduksjoner i NRK. På slutten av dagen blir det … Les videre

Nye redigeringsverktøy – nye muligheter

Benytt anledningen til å få en sniktitt på NRK’s fremtidige redigeringsverktøy for TV og se hvilke muligheter som ligger å venter. Helge Løken og Hans Terje Flatlandsmo fra prosjektgruppen og Jon Krosby fra Superteknikk vil bl.a demonstrere hvor raskt man … Les videre

BERYL & BETTY – RISIKOPROSJEKTET SOM BLE STORMSUKSESS

Hvordan kan du starte med to pensjonister uten radioerfaring og skape Storbritannias mest underholdende radioshow?  Produsent David Reeves og distriktsredaktør Simon Pattern avslører hvordan BBC Radio Humber-side vågde og klarte det. I 2006 utfordret Simon Pattern produsenten David Reeves til … Les videre

Raushetens tid

Vi er i ferd med å gå inn i en ny tid. Vi beveger oss inn i menneskesamfunnet, der åpenhet, troverdighet og vennlighet er den nye kapitalen. Hjerneforskningen og adferdsforskningen er den nye matematikken og omtanken er den nye effektiviteten. … Les videre

Memo – lærer deg teknikker for å huske bedre!

God hukommelse handler mye om gode teknikker. Du kommer langt ved å kjenne til gode teknikker. Memo er en kombinasjon av husketeknikker fra antikken, og teknikker Oddbjørn By og hans bror Håkon har lært av konkurrenter i VM i hukommelse … Les videre

Almennkringkastere i etisk uvær

NRK har hatt sin romkvinne-sak og fått merkelappen etikkverstingen i medie-Norge, BBC er rystet i grunnvollene etter Jimmy Savile-skandalen og i Danmark er nyhetsjournalister i DR tatt for journalistisk juks to ganger i vinter. Hva er det egentlig som har … Les videre

TV-grafikken som forteller – møt et av verdens ledende selskaper på TV-grafikk

TV-grafikken som forteller Hva skjer med TV-grafikken de nærmeste årene? Hva er trenden og hva er det neste på TV som blir fortalt med grafikk? Et av verdens ledende selskap innen TV-grafikk er norsk. Utviklingssjef i «Vizrt», Petter Ole Jakobsen‚ … Les videre

Vi digger Paradise Hotel

Paradise Hotell er en kjempesuksess for tv3, og treffer målgruppen presist. Hvorfor? Hvordan? P3morgens Silje og Ronny finner svarene i dialog med paradiseprodusent Arne Thoresen.

Hva skjer når du får vite hvem du er?

Utfordringer for programskapere og deltakere i Nrk-serien «Hvem tror du at du er?» I Hvem tror du at du er? finner kjente mennesker ut hvem forfedrene deres var og hvilke liv de levde. Regissør Sandra Hafsahl og redaktør Birgitte Solberg … Les videre