WIMP frykter ikke Spotify-tilstander
Platekompaniet er sikre på at WIMP ikke ender opp i samme krise som Spotify.
De siste ukene har artister og plateselskap gått hardt ut mot Spotify fordi de mener de sitter igjen med for lite penger. Platekompaniets Espen Lauritzen frykter allikevel ikke at deres storsatsning WIMP skal havne i samme pengeknipe.
Da nettstreamertjenesten Spotify ble lansert for et snaut år siden ble den raskt en publikumsfavoritt, og mange lanserte nettstreamer-tjenester som en mulig løsning på nedlastningsdebatten som har pågått i åresvis. Omtrent samtidig ble det kjent at Platekomaniet utviklet en liknende streamertjeneste for norske brukere, hvor streaming av låter blir linket opp mot Platekompaniets nettbutikk. Men de siste ukene har det ulmet. Spotify betaler med «knapper og glansbilder» for musikken hevdet norske artister og managerne deres, skrev Dagens Næringsliv på Torsdag, og et par uker før ble det kjent at plateselskapet Racing Junior kun tjente 19 kronene på 55 100 avspillinger.
Frykter ikke for fremtiden
Sjef for Platekompaniets nettavdeling, Espen Lauritzen, frykter ikke for at det skal gå samme veien med WIMP som det har gjort med Spotify.
- Vi frykter ikke for framtiden. Den store forskjellen er nemlig at Spotify er basert på reklame. Når reklameinntektene svikter, blir inntektene lave og det blir mindre penger til artistene, sier Lauritzen til NRK Lydverket.
- Siden Spotify åpnet i oktober 2008 har flesteparten av brukerne benyttet seg av gratisversjonen som baserer seg på reklame. Selv om Spotify har også har åpnet for abonnement har ikke tjenesten anslått hvor mange betalende brukere de faktisk har, og ei heller ikke hvor mye de omsetter for, utdyper han.
– Vi tror vi får betalt
Espen Lauritzen tror allikevel WIMP kommer til å bli en kommersiell suksess
- Vi tror jo vi får betalt. Det er tydelig at interessen er stor, og vi tror det er stor betalingsvilje for et slikt produkt. Problemet til Spotify er at annonsemodellen ikke viser seg levedyktig over tid. Noe må gjøres med at artistene ikke tjener penger på dette, mener han.
Hvor mye vil Marit Larsen eller Enslaved tjene på avspillinger hos dere i forhold til hos Spotify?
- Det vil være rene spekulasjoner i og med at avtalene ikke er satt, men som i all varehandel vil leverandørene få betalt. Vi ser for oss at hver enkelt kunde betaler ett beløp som deles mellom oss og selskapene og så fordeles på artistene. Det viktige er at fordelingsnøkkelen er rettferdig, og antall spilte låter viktigere komponent i en sånn modell, sier Lauritzen.
Litt skremmende, men ikke noe nytt
Claes Olsen hos plateselskapet Racing Junior påpeker at Spotify sliter med å ta betalt for musikken sin, men håper allikevel på å tjene mer penger på WIMP enn selskapet hittil har gjort på Spotify.
- Det er tydelig er at publikum er lite interessert til å betale for musikk. kun 0,7 av brukerne har valgt abonnementsløsningen. Det er litt skremmende, men ikke noe nytt, sier han til Lydverket.
- Det er umulig å si om vi kommer til tjene mer penger på Wimp enn Spotify, men vi håper nå det i hvertfall. Vi håper og tror at streaming modellen vil bli fruktbar på sikt, da det er veldig brukervennlig.
Håper bransjen har litt is i magen nå, og ikke trekker seg ut av løsninger som vil være med å gjøre ulovlig nedlastning helt uinteressant. Selv om jeg jobber til daglig med internetthandel og nye løsninger, fant jeg ikke ut av hvor fortreffelig Spotify er før nå nylig. Når lyset gikk opp for meg, var jeg ikke i tvil om at jeg skulle ha betaltversjonen av Spotify.
Det er jo helt genialt. Musikkfilene har høy kvalitet og utvalget er enormt. Man finner noe nytt hver dag. Når folk virkelig skjønner hva tjenester som Spotify er, så tror jeg at virusbefengte, dårlige og ulovlige lydfiler som man må lete etter på diverse lugubre sider og lagre på maskinen blir uinteressant. Med Spotify’s nye app til Iphone, som visstnok nå skal være godkjent av Apple, så tror jeg denne snøballen snart begynner å rulle seg stor.
Jeg ønsker både musikkbransjen, Wimp, Spotify og lignende tjenester masse lykke til!
Den dagen Spotify senker prisen til omtrent halvparten av hva de skal ha betalt for tjenesten sin i dag, går jeg over til å bli betalkunde. Jeg synes absolutt at artistene fortjener å få betalt for den jobben de gjør, jeg synes også at Spotify fortjener lønn, men jeg er ikke enig i at det skal koste meg kr 1200 i året for å høre på musikk. Musikk som jeg gjerne allerede har betalt for gjennom å kjøpe CDen. Jeg er videre usikker på hvordan fordelingen fungerer, er det virkelig de artistene jeg hører på som får pengene jeg eventuelt ville betale inn? Det ville kanskje fungere dersom alle brukere betalte for Spotify, men hvis jeg begynner å betale nå, så går jo 99 % av pengene mine til alskens ubrukelige pop-musikk eid av mastodontene innen platebransjen. Det er ikke rett og rimelig når jeg stort sett avskyr den slags musikk!
Man må altså få en større andel betalende inn i systemet. Det leder meg tilbake til begynnelsen, altså at jeg er uenig i prisnivået på tjenesten. Antall salg handler selvfølgelig av om potensielle kunder føler at det er samsvar mellom den faktiske prisen og den opplevde verdien av produktet. Jeg kan ihvertfall konstatere at jeg ikke synes det!
Kva med eit system der dei pengane ein betalar inn blir fordelt på dei artistane ein høyrer på, sett i høve til kor mykje ein høyrer på kvar artist? Dette kan då ikkje være så vanskeleg å automatisere?
Eg kvir meg iallefall ikkje for å betale 1200 kr i året, når eg kan synce Ipoden min med spotify, slik at eg har musikk med meg også når eg ikkje har tilgang til nett., i bilen og liknande I stova har eg ein pc kobla opp mot tv og lydanlegg (noko som blir meir og meir vanleg), så eg kan også nyte godt av det Spotify har å tilby andre plassar enn ved pc, utan å måtte bruke Ipod.
Spotify koster 99kr pr måned. Det er like mye som en CD koster .. Men det man får igjen er bare 100ganger mer. Man har alltid tilgang til (i praksis i hvertfall) alt som er av interesse og man har alltid den siste musikken. Det finer er jo også hvor sinnsykt ENKELT det er. F.eks dersom man kun kjenner artisten , og vil høre på det BESTE av denne er det kun ett klikk, og det er riktig..Det er det beste man får..
Nå kommer det også mulighet til å spille det på mobil.. Den delen er jo fin, men tror det fort kan bli dyrt ..? men dersom man hovedsaklig spiller vi Pc’en hjemme, og elsker musikk… Hallo Hvis man ikke er villig til å gi en hundrelapp for det da er man rimelig tjip.. Det er vel greit at noe penger går tilbake til artistene.. ? Nå er det nestenn bare gratispassasjerer.. Dårlig.. Gå opp til premium… JA, jeg er HELFRELST:…!
Jeg er veldig klar for å betale for Spotify.Men er viktig at de støtter Windwos Mobile først!
Men når blir WIMP lansert? Er veldig klar for det snart . Noen som sitter på info?
[...] Spotify har fått mye tyn for at de ikke gir nok kickback til den enkelte artist, og flere av de store selskapene har truet med å trekke sine artister fra tjenesten. Når det nå blir mulig å importere sin egen musikk inn i Spotify, blir plutselig disse truslene mindre effektive. Spotify tar sikte på å være det stedet hvor du faktisk opplever musikk. Uavhengig av om du har kjøpt den lovlig, lastet den ned ulovlig eller ønsker å streame den direkte mot reklame eller en hundrelapp i måneden. d5 – Hovefestivalen 2009 – Foto: Kim Erlandsen, NRK P3 (CC) [...]