Vi følger Jesus gjennom påsken. I dag: Donkeyboy

Vi pløyer oss gjennom Påskeevangeliet på ungdoms-rockeprest-måten. I dag: Donkeyboy, The Strokes og Jesu ankomst i Jerusalem. I dag er det altså Palmesøndag. Den teologisk skolerte vet at dagen i dag er starten på uka som kulminerer i Jesu oppstandelse, via et berømt måltid, sellout i praksis og korsfestelse. Andre, som halvsov i kristendomstimene og […]

Skrevet av:
Publisert 14:30 28 mars, 2010

palm-sunday

Vi pløyer oss gjennom Påskeevangeliet på ungdoms-rockeprest-måten. I dag: Donkeyboy, The Strokes og Jesu ankomst i Jerusalem.


I dag er det altså Palmesøndag. Den teologisk skolerte vet at dagen i dag er starten på uka som kulminerer i Jesu oppstandelse, via et berømt måltid, sellout i praksis og korsfestelse. Andre, som halvsov i kristendomstimene og ikke er så bevandret i de røde dagene, trenger kanskje visse knagger å hekte den ca 1980 år gamle historien på. Så la oss forsøke på ungdomsrockeprest-måten å fortelle deg hvorfor dagen i dag er viktig.

Hvorfor The Strokes er greit i dag
Den musikalske knaggen å hekte dette på? Vel. Husker du tilbake til rundt år 2000 da et hvert musikkblad med respekt for seg selv bygde opp The Strokes til å bli «det nye Beatles» og «det nye Stones» og «det nye sex» før noen hadde hørt noe som helst? Radioprogamleder Ruben Gran fortalte meg en gang at første gang han hørte The Strokes tenkte han «dette må være de The Strokes», rett og slett fordi alle musikkbladene hadde brukt så enormt med tid på å beskrive hva bandet var, hvorfor de skulle redde verden og hvordan de skulle forandre musikk for alltid. Nå er ikke the Strokes rockens Jesus. Men i 2000 virket det som om de skulle bli det. Så derfor: Palmesøndag er dagen du kan pumpe The Strokes med god samvittighet og et teologisk tilsnitt i bunn.

«Den nye David», healing og hype
Det er altså år 35, sånn mer eller mindre. Ikke at noen vet at det er år 35, men uansett. Israel har i en årrekke vært okkupert av en haug med land, og akkurat nå er det romerne som styrer landet. Israelerne drømmer om en ny Kong David (som beseiret Goliat og senere bygget opp Israel til å bli en storstat) som kan befri Israel og få landet på fote igjen. Ryktene hadde versert en stund om at Jesus fra Nasaret var «den nye David», og hypen ble ikke mindre av at Jesus dagen før hadde vekket en død mann, Lasarus fra Bethany, til live etter at sistnevnte hadde vært død i fire dager.

If somebody is going to make it…
Kvelden før palmesøndag hadde Jesus fått to disipler til å stjele et esel og et eselføll, som han red inn på. Hvorfor et esel? De fleste ville umiddelbart se for seg at en mulig ny konge red inn på en hest.  Men hesten er sett på som et krigersk dyr som brukes i kamp. Eselet derimot, gjør ingen fortred og er regnet som et fredelig, jovialt dyr i bibelhistorien. Og i og med at Jesus skulle vise seg å være lite krigersk og i svært liten grad levde opp til «det nye Kong David»-stempelet rent bokstavelig, valgte han seg altså et esel. Vi som kjenner gangen i historien, vet at dette kun er oppspillet til et par dager hvor Jesus hadde store ambisjoner på vegne av menneskeheten og dermed blir også valget av dagens soundtrack enkelt:

Og det kan tenkes at dersom Jesus hadde ridd inn i akkurat din by i dag (for et fantastisk premiss), hadde du gira deg opp på forhånd med denne:

Tags: , , , , , ,

Del "Vi følger Jesus gjennom påsken. I dag: Donkeyboy"
 

2 kommentarer på “Vi følger Jesus gjennom påsken. I dag: Donkeyboy”

  1. [...] Her kan du lese vår oppsummering av Palmesøndag. [...]

  2. [...] Her kan du lese vår oppsummering av Palmesøndag og Skjærtorsdag. [...]

Legg igjen en kommentar