Wiz Khalifa - Engascenen, Øyafestivalen
Variabel Wiz
Wiz Khalifa-konserten bød på ventetid, ignoranse, hitparade, høye kneløft og Afrojack.
Unggutten som skulle følge opp monsterkonserten til Kanye West på Øyafestivalens største scene, begynte skuffende da han lot DJen varme opp publikum i nesten en halvtime før han selv inntok scenen med åpningssporet på Rolling Papers, «When I’m Gone». Fra mykt piano og cheesy refreng ble det kjapt hardere med mixtape-tunesa «Cabin Fever» og «Bang Gang», og Wiz viste at han helt klart er best når han danser den tynne, tattoverte kroppen sin rundt som et ekte OFWGKTA-medlem på hissige beats. Dessverre rakk han ikke mange av disse godbitene på de 35 minuttene han gadd å stå på scenen.
Like gøy er det ikke når Wiz finner fram Bruno Mars’en i seg og omfavner mikrofonstativet mens han synger «Fly Solo» akkopagnert av armbevegelser verdig en MGP-deltakelse. Det er heller ikke spesielt festlig når DJen avfyrer tidenes magasin med gunshots foran et måpende (og buende) publikum. Og på Øya, som på skive, er det tydelig at det dessverre ikke er så mye mer der «Black & Yellow» kommer fra.
Selv om Wiz Khalifa virker som et av tidens mest ignorante mennesker, skal han ha for å gi av sitt ignorante jeg. For til tross for at alle henvendelser til publikum utelukkende dreier seg om weed og crewet hans, Tylor Gang, samt pinlig sexsimulering med tunge og mikronfonstativ, er det en våken og karismatisk Pittsburgh-gutt som gjester Øyafestivalens andre dag. Stemningen løsner med «I’m On My level», og eksploderer når «Roll Up» og «Black & Yellow» følger etter.
Så kommer konsertens merkeligste øyeblikk: I stedet for å gå av når stemningen er på topp, snurrer DJen i gang en låt Wiz har gjort på Afrojacks «Replica» og bruker noen minutter av den allerede altfor korte konserten på å henge på scenekanten og høste applaus. Wiz, DJen og sidekicken forsvinner stille av scenen, mens et hundretalls kids sultfora på skikkelig partymusikk blir stående og steke til Afrojack.
Christine Dancke
Tags: Christine Dancke, Terningkast 3, Wiz Khalifa, øya, øyafestivalen 2011
[...] Khalifa – Fly Solo Wiz på Øya! Sharon Jones & The Dap Kings – Bettter Things (live fra Øya) Iben Mathea – Black [...]
Hva prøver du å si her? «Det er heller ikke spesielt festlig når DJen avfyrer tidenes magasin med gunshots foran et måpende (og buende) publikum. » De fleste som leser dette har vel få forutsetninger til å forstå hva du sikter til? Jeg regner med at han spilte av lydfiler med lydeffekter fra pistolskudd over musikken, men jeg er jo ikke sikker…
I det hele tatt er dette en anmeldelse som ikke er så veldig forståelig for mere enn noen ytterst få, de som var tilstede for eks.
Det referes også til «OFWGKTA», det er selvfølgelig enkelt å google forkortelsen og se at det er snakk om et hip hop kollektiv fra California som sannsynligvis er ganske hipt i ditt miljø. Men hva med å utdype mere? Informere oss litt fremfor å kun fremheve din egen kunnskap uten å vise vilje til å dele den?
Fader så stek når Afrojack ble fyrt i gang, hvor er party-djsene på denna festivalen?
[...] Wiz Khalifa – Engascenen, Øyafestivalen Wiz Khalifa – Foto: Kim Erlandsen, NRK P3 [...]
[...] Les også: Anmeldelse av Wiz Khalifa-konserten [...]
Annmeldelsen, verre enn konserten. Hva har Wiz med Odd Future å gjøre? Holdt på lenger enn de gutta der. Wiz var heller ikke ignorant, smilte og virket koste seg. Vanskelig å leve opp til Kanye sitt show, når han blir signa som en av de første artistene på øya og i ettertid får en av de dårligste tidene å spille på…
[...] Les også: Lydverket anmelder Tinie Tempahs debutalbum. Les også: Lydverket anmelder Tinie på Hove. Les også: Lydverket anmelder Wiz Khalifa på Øya. [...]
Tror at de skal vite hva crewet og movementen til Wiz heter før de skal anmelde noe som helst her. Det er Taylor Gang, ikke Tylor Gang. Wiz er helt vill live, så lenge du like musikken. Tydeligvis gjør ikke Danke dette. Men det skal han ha, han har gjort sitt for å skille seg ut i det siste. TGOD