Uutgitt Dilla-materiale funnet
En platebutikkeier snublet nylig over en eske stappfull av bortkomne J. Dilla-produksjoner. Snart kan de bli tilgjengeliggjort for offentligheten.
- Det var ganske sjokkerende. Jeg bare «er det sant?» – Jeff Bubeck, platebutikkeier
Slum Village, Busta Rhymes, A Tribe Called Quest, Erykah Badu, Common, Raekwon. Og listen fortsetter – avdøde James Dewitt Yancey fra Detroit, bedre kjent som J. Dilla, er mannen det oftest refereres til når den mest sjelfulle hip hop-produsenten skal nevnes.
I tillegg til å forme store mengder av katalogen til de nevnte tungvekterne, slapp Yancey ut soloalbum med følsom tilnærming – soulsamples ble pertentlig satt sammen samtidig som Dilla var leverandør av bangere. Yancey gikk bort i en alder av 32 grunnet lupus, i følge Maureen Yancey, Dillas mor.
Hundrevis av kassetter
- Det var ganske sjokkerende. Jeg bare «er det sant?». Jeff Bubeck, eieren av platebutikken UHF i Michigan, fant nylig overkant i av sju tusen album som produsenten og rapperen eide, håndskrevne notater og ikke minst hundrevis av kassetter som besto av uutgitt materiale fra Detroit-produsenten, melder Detroit News og Allhiphop.
Da Bubeck gravde i kassene, blant haugevis av Earth, Wind & Fire-LPer, kom han over en boks fylt med kassetter, merket i svart markør med «Jaydee Beats». I stedet for å legge ut kassettene til salgs, kom Bubeck i kontakt med Maureen Yancey, moren til J. Dilla, som nå innehar kassettene.
Jonathan Taylor, forretningssjefen for J. Dilla Foundation, står sannsynligvis ansvarlig for videredistribusjonen av det uutgitte materialet.
Stor påvirkning
Welcome 2 Detroit (2001), Dillas debut, Champion Sound som Yancey slapp med Madlib – den soppglade, men geniale romkadetten fra California i 2003 – og Donuts (2006) som ble sluppet tre dager før Dillas bortgang; det meste han har tatt i har hatt en signifikant påvirkningskraft på produsenter og rappere i ettertid.
Se video fra da Lydverket besøkte Madlib i California lenger ned i artikkelen.
Posthumt har Yanceys arv blitt behandlet med respekt. The Shining står som den mest kjente utgivelsen, og mange artister som han har levert produksjoner til, står kreditert som gjester på den tolv spor lange utgivelsen.
Og nå får man mest sannsynlig få høre flere og etterlengtede Dilla-produksjoner – seks år etter hans død.
Fra Champion Sound – «McNasty Filth»:
Lydverket hos Madlib og Stones Throw Records:
Tags: A Tribe Called Quest, Busta Rhymes, Common, Detroit, Erykah Badu, J Dilla, James Dewitt Yancey, Madlib, Maureen Yancey, Raekwon, Slum Village
Så mye fantastisk musikk du kunne brukt som eksempel, også linker du til denne rumpebefengte videoen av elendig kvalitet. Blir litt flau, jeg. Hvis du vil vise hva han fram for uinnvidde, hva med å vise til denne istedenfor?
http://www.youtube.com/watch?v=0bFEVeqdSTM
Hei Henning.
NRK er pålagt å bruke offisielle videoer. Siden Dilla ikke har en egen VEVO-kanal på Youtube, ble det denne. Skal ikke kimse av McNasty, heller da.
Alt godt,
Ali
Det som er litt mer interessant er at beaten til McNasty Filth er produsert av Madlib.
Har vel ikke påstått at det er kun Dilla som står bak sporet – både Yancey og Jackson står kreditert.
Mvh,
Ali
Dette lukter av en journalist i selvforsvar…
Jackson har laget beaten, helt alene. Yancey rapper (sammen med Frank-N-Dank).
Om du ser nærmere på den plata vil du se at Jackson har laget beaten til de låtene Yancey rapper på, og Yancey har laget beaten til de låtene Jackson rapper på. Og det er annenhver låt, cirka, gjennom hele plata.
Det var bare interessant, fordi artikkelen handler først og fremst om «beatmakeren» JayDee, og da var det altså interessant at låta som er vedlagt ikke er produsert av han. OK?
Åja, visste ikke at det var tilfelle. Som du sikkert vet er det jo nettopp sånne videoer vi som nærer varme følelser for sjangeren er mild sagt drittlei av å forsvare, derfor skulle jeg helst sett at du kunne vist fram noe med litt mer substans enn denne. Og der har jo Dilla nok å ta av. Men regler er regler, så da håper jeg folk tar en titt på videoen jeg la ut i tillegg. Helst i stedenfor, for du har rett i at låta er bra nok, men videoen er et makkverk som overskygger låta. Og det hjelper jo ikke at alle fy-ordene er sensurert og føkker opp flyten totalt og at lyd- og bildekvalitet er helt på tur… (eller at den, som LuciferRising523 påpeker, er produsert av MadLib…)
Alt er godt,Henning