Utfordrer rockens hegemoni i Oslo

Norges internasjonale discoambassadør, Prins Thomas, vil åpne ørene våre for de elektroniske skattene. Thomas Moen Hermansen har fått i oppdrag av Oslo Live Festival å lage en egen festival-i-festivalen. Et oppgjør med kjedelige musikkjournalister? Et oppgjør med rocke-Oslo? Tullebegrepet «elektronisk musikk» – Jeg vil aller helst kalle det en kontemporær diskofestival, ler Prins Thomas. Fokus for konseptet […]

Skrevet av:
Publisert 10:56 8 mai, 2010

Prins Thomas (foto: Backroom Entertainment)

Norges internasjonale discoambassadør, Prins Thomas, vil åpne ørene våre for de elektroniske skattene.

Thomas Moen Hermansen har fått i oppdrag av Oslo Live Festival å lage en egen festival-i-festivalen. Et oppgjør med kjedelige musikkjournalister? Et oppgjør med rocke-Oslo?

Tullebegrepet «elektronisk musikk»
- Jeg vil aller helst kalle det en kontemporær diskofestival, ler Prins Thomas. Fokus for konseptet er elektronisk musikk, et begrep artisten selv ikke liker så godt:
- Det er rart å bruke begrepet «elektronisk musikk» når det meste av dagens»rock»og «pop»er langt mer elektronisk enn mye av dansemusikken.

Når Oslo Live går av stabelen i sommer, er det med Prins Thomas som kurator for en ny festival i festivalen: Full Pupp. Full Pupp er også navnet på Prins Thomas’ plateselskap og dessuten navnet på klubbkonseptet han har arrangert på Blå i Oslo de siste åra. Nå tar han navnet med seg inn i festivalsommeren og til et utendørs klubbkonsept på Kontraskjæret.

Til NRK Lydverket beskriver Prins Thomas svett musikk laget for mørke danseklubber som nå skal ut til folket i sommernatta. Artistene som spiller 14. – 17. juli, som omfatter kritikeryndlingen Pantha Du Prince, hjemlige Ytre Rymden Dansskola og den stigende partystjerna Matias Aguayo, har alle vært en inspirasjon for han og bærer «en idealisme og en kvalitet i seg som han vil være med å vise frem», som han beskriver (se nydelig video til Aguayos like nydelige «Rollerskate» under).

- Jeg vil vise frem de litt mer perifere artistene, de som er mellom undergrunnen og hypen, og de mellom hypen og en ameldelse i Dagbladet. Artistene jeg har valgt ut er først og fremst bra musikk som bør gjøres mer tilgjengelig. Det finnes allerede flere kule kvelder i Oslo som langt flere enn spesielt interesserte burde få øynene opp for. Fordelen med dette er at det ikke en rendyrka klubbkonsept nede i en kjeller, men på et stort festivalområde med et vidt spekter av musikk og dermed lettere tilgjengelig for folk.

Om det er slik at Oslo trenger en oppfrisket og større elektronisk scene, går ikke Prins Thomas nærmere inn på. Men han nevner at Oslo er mer sjangerdelt enn andre byer, og at publikum gjerne høre på én type musikk av gangen.
- Det vil jo alltid være slik at rocken ruler Oslo, sier Thomas.
- Blant annet er det slik fordi det er så mange kjedelige musikkjournalister. Og housekulturen døde jo ut på midten av nitti-tallet. Men midt i mellom dette er det så mye annet som er interessant for folk flest men som ikke har oppdaga det enda.

- Det viktigste for meg er ikke den hundre prosent rendyrka elektroniske profilen, men det å gjøre en bra sammensatt kveld på en scene. Og å lage en god fest.

Artistene som på Full Pupps plakat er blant andre: DJ Harvey, Chateau Flight, Matias Aguayo, Kalabrese og Pantha du Prince.

Tags: , , , , , ,

Del "Utfordrer rockens hegemoni i Oslo"
 

1 kommentar på “Utfordrer rockens hegemoni i Oslo”

  1. Mongo i fra Kongo sier:

    Hva skal man med Kongehuset når man har Prins Thomas?

Legg igjen en kommentar