Ut med Madonna, inn med Miss Jones!
Verdens lengste bein og en stemme som ikke viker for noe: Grace Jones er den råeste dama. Og ambivalensen før Madonna-konsertene i sommer bare vokser hos meg. Lydverket oppsummerer Sonarfestivalen 09: Til å være verdens viktigste festival for å spotte ny elektronisk musikk, er årets Sonar merkelig sterkt preget av godt voksne comebackartister. Som mye […]
Verdens lengste bein og en stemme som ikke viker for noe: Grace Jones er den råeste dama. Og ambivalensen før Madonna-konsertene i sommer bare vokser hos meg.
Lydverket oppsummerer Sonarfestivalen 09: Til å være verdens viktigste festival for å spotte ny elektronisk musikk, er årets Sonar merkelig sterkt preget av godt voksne comebackartister. Som mye ellers i musikkverdenen nå. Og Grace Jones er den sterkeste liveartisten av alle på årets festival, med technogudene Orbital som god nummer to.
Mens Grace, med unormalt sterk kontroll på sin 61årige kropp, løper ut bak scena og skifter hatter og korsettbaserte plagg mellom hver låt, lar hun skravla gå. Vill, og antakelig dopa. Men hele veien like varm og stødig i sin jamaicanske styrke som når hun synger gamle og nye hits. Villest blir det når hun gjennom en hel låt på 8 minutter holder en rockering i gangrundt midjen – med stålkontroll i stemmen hele veien.
Og mens Graces kontroll har base i en naturgitt, unik stemme, er snakkisen her nede å sammenligne henne med enn annen lett aldrende dame. Som aldri har hatt noe i nærheten. Kostymene og produksjonen ligner sikkert, og begge hadde sin første storhetstid på 80-tallet. Dessuten har både Madonna og Grace kjørt unike løp. Men der jeg frykter jerngrepet om dansetrinn og hele konsertopplegget hos Madonna, er Grace bare trygg – og mer fascinerende og naturlig.
Tida vil vise, men Madonna ville aldri nedlatt seg å spille på en festival der undergrunns-Berlin, kred-New York og elektro-Barcelona viser fram sine fineste stjerneskudd – for Grace Jones stemmer det perfekt.
Britiske trender og nedturer
To av britenes mest «happening» artister nå, La Roux og Little Boots starta lanseringene sine her i Barcelona for alvor – med stort hell for den første, med krampetrekkende mindre hell for den siste. La oss håpe Little Boots har finni sceneformen bedre innen hun opptrer på Hove denne uka!
Som nevnt, var giga-ravefesten med Orbital natt til i dag også en høydare. De gamle er altså eldst, men også Dan le Sac med rapperen Scroobius Pip redda natta med sin twist på britisk ny-rave/hiphop («You lissen to british hiphop? Stop dat! Is rubbish!»). Og til alle som trodde dubstep var en blindvei i klubbmusikken: sjekk ut Bass Clef og hans ekko og tromboner (se litt av det spesielle settet hans her)! Et herlig møte mellom balkan-messing, brasiliansk funk og engelsk broken beats.
Tags: bass clef, dan le sac, dubstep, Grace Jones, la roux, little boots, Madonna, orbital, scroobius pip, Sonarfestivalen