Tjuveri og kritikk i kveld
The XX må i gapestokken og Geir Zahl under luper, på Lydverket P3 klokka åtte. Også denne mandagen skal noen henges ut til offentlig spott og spe for å ha forsynt seg av andres musikk. I kveldens Melodibøffing & Riffrapping skal det vise seg at (spandable) The XXs kritikerroste musikk har ett og annet å […]
The XX må i gapestokken og Geir Zahl under luper, på Lydverket P3 klokka åtte.
Også denne mandagen skal noen henges ut til offentlig spott og spe for å ha forsynt seg av andres musikk. I kveldens Melodibøffing & Riffrapping skal det vise seg at (spandable) The XXs kritikerroste musikk har ett og annet å takke Glasvegas for.
Vet du om noen som har tusket til seg riff, melodier, slinger eller lyder fra andres musikk uten å spørre først, er det selvsagt bare å tipse oss under.
Du leser anmeldelser her på nettsidene våre hele tiden, på mandager hører du anmeldelser og musikk fra de aktuelle platene også. I kveld tar Peter Vollset for seg engelske Hot Chips fjerdealbum, samt Geir Zahls Uncle Deadly.
Tags: Geir Zahl, glasvegas, Hot Chip, melodibøffing & riffrapping, Peter Vollset, the xx, uncle deadly
Yo!
Nå hørte ikke jeg programmet mandag, men jeg regner med du har tatt opp gjennomgangsriffet til «Geraldine» vs åpningen i «VCR» av The XX. Jeg synes selv det er så likt at jeg faktisk spurte Oliver Sim om dette da The XX nylig var i Oslo og jeg fikk intervjuet dem. Han lo og sa at han også hadde hørt det, men at dette var en ren tilfeldighet. Og at slikt kunne skje med et såpass enkelt komp som det tross alt er snakk om. «VCR» var den første låten de lagde i sin tid, da de var 16 år gamle for fire år siden. Derfor er den, ifølge Romy Madley Croft i samme intervju, enda mer spartansk utrustet enn de andre sangene, siden de ikke var «trained musicians». The XX lagde altså sin sang uten å ha hørt Glasvegas, og vice versa, siden «VCR» ble lagd i 2006 og kom ut i 2009, mens «Geraldine» kom i 2008.