Tjall vi danse?
Bylarm: Fjorden Baby!, Rockefeller Massivt oppsig fra Loddefjordens mest fargesterke frekkaser. Etter intens rykteflom og bakvaskelser i forbindelse med «episoden» (hva skjedde egentlig?) under Urørt-finalen på Samfundet i Trondheim tidligere i år, er Bylarm tiden og stedet for å sjekke ut hva fanebærerne for Norges Offisielt Tristeste Drabantby står for rent musikalsk. Fjorden Baby! har […]
Bylarm: Fjorden Baby!, Rockefeller
Massivt oppsig fra Loddefjordens mest fargesterke frekkaser.
Etter intens rykteflom og bakvaskelser i forbindelse med «episoden» (hva skjedde egentlig?) under Urørt-finalen på Samfundet i Trondheim tidligere i år, er Bylarm tiden og stedet for å sjekke ut hva fanebærerne for Norges Offisielt Tristeste Drabantby står for rent musikalsk.
Fjorden Baby! har riktignok skarret seg inn i folks bevisshet med den P3-listede popkaramellen «Karoline» og det selvtitulerte albumet de slapp tidligere denne måneden, men deres ry som liveband har vært alt annet enn solid, mye takket en sjuskete forestilling på det nevnte evenementet i Trondheim. På Rockefeller er det et helt annet band som pumper ut sin særegne mikstur av jamaicansk mørke, hakkete nyveiv, dansbar rock og skakk, loddefjordsk livsvisdom.
Fremtidige semi-klassikere som «Pes», «Step Ut», «Anorektisk Utopi» og «Radio» røsker mye hardere i levende live enn på skive, ikke minst takket være en oppsiktsvekkende frekk trommis, og Fjorden Baby! minner mest av alt om et kulere og mindre krampaktig Datarock, med en bisarr humor som hele tiden skinner gjennom det innrøykte, truende soundet.
Arrogant nok spiller de «Karoline» den eneste låten et samlet publikum kjenner på ordentlig, først etter endt konsert, over høyttaleranlegget. En skuffelse for mange, og det eneste som virkelig trekker ned dette gledesutbruddet av en konsert.
Marius Asp
Tags: Anmeldelser, by:Larm, Bylarm09, fjorden baby, konsert