The Flaming Lips covrer Madonna
En gang i tiden – for ti år siden, om jeg skal være pinlig nøyaktig – var The Flaming Lips klodens beste band. The Soft Bulletin (1999) var en kjælen knyttneve; et nypsykedelisk mesterverk der den rotete, vakre toppetasjen til Wayne Coyne fikk luftet ut eimen av tjall og syre under oppstigningen mot den stjerneklare […]
En gang i tiden – for ti år siden, om jeg skal være pinlig nøyaktig – var The Flaming Lips klodens beste band. The Soft Bulletin (1999) var en kjælen knyttneve; et nypsykedelisk mesterverk der den rotete, vakre toppetasjen til Wayne Coyne fikk luftet ut eimen av tjall og syre under oppstigningen mot den stjerneklare himmelen. Nittitallets beste plate? Godt mulig.
I 2009 begynner det imidlertid å bli en stund siden bandet var stort annet enn en «gøyal» kuriositet – en kjensgjerning deres ferske versjon av Madonnas «Borderline» ikke rokker en millimeter ved. Låten er hentet fra coverplaten Warner Bros. Covered, A Revolution In Sound der gamle klassikere fra Warner-hvelvene tolkes av nyere navn tilknyttet plateselskapet.
Resten av albumet pendler uanstrengt fra det drittøffe (Mastodon gjør ZZ Tops «Just Got Paid» med assistanse fra Billy Gibbons) via det blodfattige (Disturbed planker Faith No Mores «Midlife Crisis» årring for årring) til det regelrett åndssvake (Adam Sandler spytter på Neil Youngs «Like A Hurricane»). Vel. Du får gjøre deg opp din mening.
Hør hele Covered-albumet på Spotify
Når det gjelder Flaming Lips, jobbes det visstnok med en oppfølger til den høyst ujevne At War With The Mystics. Vokalist Wayne Coyne har beskrevet lyden som «like John Lennon, but if he got together with Miles Davis and they went back in time, but there was a supercomputer that they could figure out how to work!». Alt som før, med andre ord.
Tags: a revolution in sound, Borderline, covered, flaming lips, Madonna, Warner