Rustie. Foto: Promo

Rustie. Foto: Promo

Rustie - Glass Swords

Sylskarp debut

Sliter du med høsten? Da trenger du Rustie på øret.

Skrevet av:
Publisert 14:30 12 oktober, 2011

Forventningene til den Warp-signerte Glasgow-gutten Russell Whyte har steget i takt med diskografien hans, og albumdebuten Glass Swords bekrefter Whytes posisjon som en av de mest spennende produsentene der ute akkurat nå.

Whyte, bedre kjent som Rustie, opererer i et landskap som har utviklet seg til å bli enormt, tidvis generisk og veldig populært – elektronisk dansemusikk som faller innenfor den etter hvert svært vide musikksjangeren dubstep.

Forskjellen på Rustie og røkla er det særegne, drømmende soundet. Han låter intelligent og kreativ, spesielt med tanke på hvordan han bruker godsaker fra fortiden: Sexy 70-tallsgitar og tacky trancesynther, alt pakket inn i et varmt 80-tallsteppe. Som label-kollega og kompis Hudson Mohawke er Rustie tydelig inspirert av hissig hip hop – “City Star” hadde for eksempel vært enda råere med Gucci Mane på vokal.

Det imponerer også hvordan alle disse elementene, kombinert med Rusties minimale behov for å nå mainstreamen, låter friskt, tidvis poppa og ekstremt fengende. Til sammen danner Ruties albumdebut grunnlaget for den perfekte høstfesten – bakteppet til en ekstatisk, men like fullt melankolsk dans.

Rustie – Ultra Thizz (taken from Glass Swords) by Rustie

For Rusties musikk passer virkelig til alt. Han gir deg de låtene du leter febrilsk etter dagen etter fuktig natt på dansegulvet, som gjerne er de samme låtene du vil høre når du kliner med kjæresten, ligger på sofaen med høstdepresjon eller bare vil ta på deg headsetet for en liten timeout. Med rytmelek, perfekt dynamikk og herlig bruk av samples gjør “Ultra Thizz” deg så euforisk det er mulig å bli av en låt alene. Enda bedre blir det når euforien suppleres med ettertanke på “Death Mountain”.

Fra den svevende åpningen til de fantastiske sistesporene “All Nite” og “Crystal Echos” (herregud, for en vokalsampling), leverer Rustie et helhetlig, imponerende førstealbum med flere magiske øyeblikk som mildt sagt lover godt for framtiden. Om skiva helhetlig sett ikke er et mesterverk, finnes det enkeltspor på Glass Swords som får verden til å stanse, og det skjer ikke ofte.

Rustie – All Nite (taken from Glass Swords) by Rustie

Christine Dancke

Platen slippes mandag 17. oktober.

Tags: , , , , , , ,

Del "Sylskarp debut"
 

8 kommentarer på “Sylskarp debut”

  1. Anonym sier:

    Til Christine Dancke

    Min oppfordring til deg er rett og slett å kutte din bruk av E og andre amfetaminliknende stoffer, begynne på skolen og få deg litt kunnskap om musikk. I de to sporene som lå på denne siden fantes det verken «sexy» 70-talls gitarer eller et «varmt 80-talls teppe» (whatever det er for noe). Kaldt og klinisk er en bedre definisjon på virvaret.

    Det som ER klart og tydelig er: kaos og en hjerne som tydelig er påvirket av lang tids misbruk av diverse harde narkotiske stoffer. Rustie havner beklagelig inn i bunken av sequencer-styrte mennesker. Dette har utrolig lite med musikk å gjøre og er ikke bedre enn noe man kunne fått lillebror til å snekre sammen på Playstation 1 sitt sequencer-spill.

    Her er ingenting komponert eller spillt med instrumenter. Dette er helt og holdent «dra og slipp» på et PC-program. Altså et glimrende eksempel på noe som aldri går an å gjøre live. Det eneste som manglet var en rap om solskinnsdager oppå det hele. Så hadde dritten vært komplett.

    Hele din «hype» av noe så elendig møl som dette føyer seg inn i rekken av «glimrende» eksempler på at NRK bør begynne å kreve kompetanse hos dem som havner i deres lydverket-redaksjon.

    • Inko Mental sier:

      du frodeff , du har seriøst inspirert meg til å skrive på internet noe jeg aldri gjør ellers , vet du hva? jeg synes du har den mest ignorante meningen jeg noen gang har faen vært bort i.. hva hører du på ? tror du at det du hører på er bedre på noe som helst måte enn hva andre hører på? dude du er rett og slett WACK og høres ut som en redneck ettersom hvordan du uttaler deg. dude fuck off og by the way dette er Warp records , du kommer deg ikke ditt om du ikke er et jævla geni . gå og spill inn dine guitar spor så legger du på trommer etterpå, også legger på kanskje litt bass og eller? kanskje du kan sende inn en demo til han der’e idol dommer. wack ignorant

    • Inko Mental sier:

      du frodeff , du har seriøst inspirert meg til å skrive på internet noe jeg aldri gjør ellers , vet du hva? jeg synes du har den mest ignorante meningen jeg noen gang har faen vært bort i.. hva hører du på ? tror du at det du hører på er bedre på noe som helst måte enn hva andre hører på? dude du er rett og slett WACK og høres ut som en redneck ettersom hvordan du uttaler deg. dude fuck off og by the way dette er Warp records , du kommer deg ikke ditt om du ikke er et jævla geni . gå og spill inn dine guitar spor så legger du på trommer etterpå, også legger på kanskje litt bass og eller? kanskje du kan sende inn en demo til han der’e idol dommer. wack ignorant

    • Inko Mental sier:

      du frodeff , du har seriøst inspirert meg til å skrive på internet noe jeg aldri gjør ellers , vet du hva? jeg synes du har den mest ignorante meningen jeg noen gang har faen vært bort i.. hva hører du på ? tror du at det du hører på er bedre på noe som helst måte enn hva andre hører på? dude du er rett og slett WACK og høres ut som en redneck ettersom hvordan du uttaler deg. dude fuck off og by the way dette er Warp records , du kommer deg ikke ditt om du ikke er et jævla geni . gå og spill inn dine guitar spor så legger du på trommer etterpå, også legger på kanskje litt bass og eller? kanskje du kan sende inn en demo til han der’e idol dommer. wack ignorant

    • Inko Mental sier:

      du frodeff , du har seriøst inspirert meg til å skrive på internet noe jeg aldri gjør ellers , vet du hva? jeg synes du har den mest ignorante meningen jeg noen gang har faen vært bort i.. hva hører du på ? tror du at det du hører på er bedre på noe som helst måte enn hva andre hører på? dude du er rett og slett WACK og høres ut som en redneck ettersom hvordan du uttaler deg. dude fuck off og by the way dette er Warp records , du kommer deg ikke ditt om du ikke er et jævla geni . gå og spill inn dine guitar spor så legger du på trommer etterpå, også legger på kanskje litt bass og eller? kanskje du kan sende inn en demo til han der’e idol dommer. wack ignorant

    • Anonym sier:

      Til FrodeFF,

      det du skriver taler om en veldig snever forståelse av hva musikk er. Jeg vil gjerne svare på endel av dine påstander.

      Først: Manglende 70- og 80-tallsreferanser. Dette klarer jeg ikke helt å forstå. Det er tykke lag av synther her, og 80-tallet var tiåret hvor det virkelig ble eksperimentert med synther. Jeg hører klare referanser til f.eks. synthpop og electro, og «all nite» minner meg om noe Prince kunne rørt borti. Når det gjelder 70-talls gitarer, så gir jeg deg rett, men det skal sies at jeg ikke har hørt hele albummet enda.

      Du skriver videre om bruk av tunge narkotiske stoffer og hvordan dette ligger til grunn for det å kunne like slik musikk. Videre kommer du med injurierende påstander om anmelderen. Jeg vet ikke noe om anmelderens forhold til narkotiske stoffer, men jeg kan informere om at jeg selv liker slik musikk og har aldri rørt noen narkotiske stoffer. Ikke røyker eller drikker jeg heller. Jeg kan likevel forsvinne dypt inn i slik musikk, akkurat som jeg kan kose meg en kveld hjemme i sofaen med Horace Silver eller Ella Fitzgerald, jeg kan danse med en dame jeg liker til Carlos Di Sarli, jeg kan nyte detaljene i en skitten Madlib-produksjon og forundre meg over MF Doom sine merkelige tekster, eller jeg kan groove som besatt til Marva Whitney eller hoppe til en gammel banger av Das EFX.

      Her er vi ved kjernen: Hva er egentlig musikk, og hva er god musikk? Musikk er formidling av følelser. Formidling krever avsendere (utøvere) og mottakere. Hvordan disse opplever musikken er forskjellig: Utøveren finner nytelse i det å skape musikken. Nytelsen ved å spille live er helt klart annerledes enn nytelsen ved å programmere musikk, men det betyr ikke at det ene objektivt sett er bedre (eller har høyere verdi) enn det andre. Likeledes vil musikken treffe lytteren og sette følelser i sving. Lytteren kan selvsagt være forutintatt og mislike programmert musikk, men det er likevel tonene og melodiene, eventuelt også detaljer i lydbildet, som skaper en opplevelse. Ergo må god musikk være noe som effektivt setter (gode?) følelser effektivt i sving. Hva som er god musikk må da være subjektivt (noe som gjør anmeldeser av musikk til en litt håpløs affære – men det er en helt annen diskusjon).

      Du hevder videre at ingen ting her er komponert. Det er, med respekt å melde, bare tull. Selvfølgelig er dette komponert: Det er toner og lyder satt i system for å skape en helhet. Det skiller seg kanskje fra komposisjon av et klassisk verk ved at det ikke er brukt noteark og blyant, men hvilket verktøy man bruker for å komponere har ingen sammenheng med kvaliteten på verket (med mindre verktøyet er svært begrensende, og det er moderne digitale produksjonsverktøy ikke).

      Og sånn apropos bruk av datamaskiner i musikkproduksjon, så er digitale produksjonsmidler i dag tatt i bruk over alt. Også på plater spilt inn av tradisjonelle band. Videre har f.eks. en lang rekke jazzmusikere tatt i bruk elektronikk i sine komposisjoner; se bare på to glimrende norske eksempler som Arve Henriksen og Jan Garbarek.

      At man kan dra og slippe ting på en datamaskin er helt sant, men utsagnet tyder på at du ikke forstår så mye av digital komposisjon og produksjon av musikk. Du gir også et svingslag mot rap; jeg vet ikke om du rakker ned på rap generelt, eller bare på den kommersielle, masseproduserte og utmagrede delen. Hvis det er det siste, forstår jeg det.

      Du hevder til slutt at noe slikt ikke kan spilles live. Du tar feil. Ta en titt på denne: http://www.youtube.com/watch?v=mbHzdG2bR1A (her er orginalen: http://open.spotify.com/track/1ETtuLuu1Eu4QdqpK4fgBW )

      Jeg skal ikke uttale meg om Christine Danke’s kompetanse som musikkanmelder, men jeg synes ikke du framstår som enormt kompetent selv. Det virker som om du har et veldig snevert syn på hva musikk er og skal være. Jeg tror du vil kunne finne mye glede ved å løsne litt på snippen og utforske musikk du ikke er vant til. Det er krevende, men gir belønning. Jeg vet det av erfaring.

  2. Anders Mile sier:

    Slik som dette er det alltid; Med en gang noen kommer over noe de ikke liker på nettet så skal det hetses i det vide og brede og gjerne komme med noen ville personanklager som ikke har noe som helst med virkeligheten å gjøre. Haters gonna hate.

    Til Christine Dancke

    Jeg er fan! Av deg, det du gjør for Lydverket og på P3 og albumet til Rustie. Som jeg forresten hører på mens jeg skriver dette. Fortsett det gode arbeidet!

  3. Vegard Nyeng sier:

    Inside Pikachu’s cunt!!

Legg igjen en kommentar