Store i Tyskland
Bergenserne i Kakkmaddafakka spiller til fulle saler på sin europaturné.
Samme dag som flere hundre tusen tyskere feiret nasjonaldag og varmerekord på Brandenburger Tor, åpnet Kakkmaddafakka årets andre europaturné på en av Berlins mer kredible klubbscener, Festsaal Kreuzberg. Konserten var utsolgt allerede dagen i forveien, og 700 fans stemte i allsang på omtrent hver eneste låt.
Er Berlin blitt som hjemmebane å regne for Kakkmaddafakka?
- Jeg vil heller si at scenen er vår hjemmebane, svarer vokalist og gitarist Axel Vindenes i turnébussen på vei mot Bremen.
- Men vi har spilt Berlin fem-seks ganger nå, og de siste tre konsertene har alle vært utsolgt.
Bandet kan melde om godt billettsalg og forhåndsutsolgte konserter i München, Köln, Münster, Dresden og Hamburg.
- Vi har fokusert på Tyskland siden 2008, så det er bra å se at vi får uttelling for dette, sier Vindenes.
I løpet av oktober skal de innom til sammen 17 byer i Tyskland, samt ett stopp i Sveits, før turnéen avsluttes med fire konserter i Spania.
Mye radiospilling
Debutskiven Down To Earth fikk en heller laber mottakelse blant kritikerne da den kom i 2007, men bergenskvintetten hadde allerede da ord på seg for å være et forrykende liveband. Året etter ble de nominert i kategorien Best Norwegian Act på MTV European Music Award.
I februar i år slapp Kakkmaddafakka andreplata Hest. Albumet er produsert av eks-berliner Erlend Øye og gitt ut på Bubbles Records, plateselskapet til Øyes tyske band The Whitest Boy Alive. Med andre ord et godt utgangspunkt for lansering på kontinentet.
Vindenes peker på radiospilling som en viktig årsak til bandets fremgang i Tyskland.
- Førstesingelen «Restless» ble listet på radiostasjoner over hele landet, og flere av låtene dukket opp diverse spillelister etter turnéen i vår.
Flere radiokanaler i Berlin har lagt sin elsk på bandet, og bergensernes smågjøglete og dansbare indierock slår an også hos platekjøperne.
- Til nå har vi solgt over 10 000 album i Tyskland. Noe som må sies å være ganske bra med tanke på at musikkbransjen er i en omstillingsfase.
Først og fremst hardt arbeid
Det er ikke bare platene som selger. Etter Berlin-konserten kunne Mario Urban Mannsåker i merchboden konstatere ny omsetningsrekord. I løpet av kvelden hadde bandet solgt t-skjorter, plakater, bærenett og plater for nesten 14 000 kroner.
- Merchsalget er generelt ganske bra. Tyskerne er veldig dedikerte fans, og de liker å få ting signert. Derfor kjøper de oftere på konsert fremfor å bestille på nett, sier Vindenes.
Hvorfor tror du dere slår an blant tyskerne?
- Det er vanskelig å svare på, men det handler mest om hardt arbeid og mye spilling. Vi har også svært dyktige folk som jobber for oss i Tyskland, sier Vindenes, som ikke har noen tro på at musikken til Kakkmaddafakka appellerer spesielt til tyskere.
Et bedre turnéland
Vindenes trekker frem infrastruktur, økonomi og befolkningstetthet når han skal forklare bandets økte satsing på Europa.
- Autobahn gjør at at du kan reise hvor du vil i Tyskland på under 8 timer. Lave levekostnader spiller også inn.
Så fort man ankommer kontinentet har man nærmere 300 millioner mennesker innenfor bandbussens rekkevidde. Det gjør sitt for å skyve Norge nedover på prioriteringslisten når det gjelder Kakkmaddafakkas turnévirksomhet.
- Vi prøvde å satse i Norge, men etter vi hadde spilt i Namsos to ganger, virket det mer fornuftig å spille i utlandet. En liten tysk by er fortsatt en stor sett med norske øyne.
Tags: Berlin, Eirik Lande, Kakkmaddafakka, Lydverket, Tyskland
Fett!
Kakkmaddafakka er greie gutter! Stå på, dette er kjempebra!