Spellemann lite å si for platesalg

Dagen før dagen: Norske plateselskap selger lite Spellemannplater. I morra er det Spellemannutdeling. Men prisen spiller liten rolle for platesalget til de artistene som vinner. Først og fremst er Spellemann en fest for bransjen, mener flere plateselskap NRK Kulturnytt har snakket med: – Det er veldig ,veldig vanskelig å si om det har noe å si, […]

Skrevet av:
Publisert 10:17 5 mars, 2010

Ida Maria med sin pris under Spellemann08 (foto: Arne Kristian Gansmo, NRK)

Dagen før dagen: Norske plateselskap selger lite Spellemannplater.

I morra er det Spellemannutdeling. Men prisen spiller liten rolle for platesalget til de artistene som vinner. Først og fremst er Spellemann en fest for bransjen, mener flere plateselskap NRK Kulturnytt har snakket med:

- Det er veldig ,veldig vanskelig å si om det har noe å si, om det har noe å si i det hele tatt, mener Frank Bakke i Bonnier Amigo. Han har blant annet nominerte artister i hiphop-kategorien og blant Årets Låt-nominerte.
- I tidligere år har vi sett et lite blaff, men ikke noen langtidseffekt, ifølge Bakke.

I andre lands prisutdelinger opptrer artistene gjerne med «ferskere varer» og viser fram nye singler – noe som kan gi høyere salgseffekt.

Likevel finnes det tidligere eksempler på at en Spellemann har gitt salg også i ettertid. Ifølge Smalltown Supersound, kan artister som Thom Hell få noe ut av reklameeffekten gjennom Spellemann, sjøl om plata ikke er ny når prisutdelinga skjer. Og Platekompaniet tror John Olav Nilsen og Gjengen kan

Gode anmeldelser og medieomtale er det som først og fremst selger plater i Norge:
- Inkludert opptreden på Skavlan, sier Frank Bakke til NRK Kulturnytt.

SPELLEMANN K

Del "Spellemann lite å si for platesalg"

Legg igjen en kommentar