Klovner i Kamp, Roskilde -

Send inn Klovnene…

Middels comeback for Klovner.

Skrevet av:
Publisert 12:23 5 juli, 2009

Klovner i Kamp, Roskilde

terning3

roskildefestival2009

Det store comebacket blir forhåpentligvis det siste comebacket.

Klovner i Kamps store comeback var åpenbart etterlengtet på Odeon Scene. Allerede tjue minutter før Dansken, Alis, Fingern og Dr.S gikk på sto det et par tusen nordmenn og ropte. Og sang.

Og fra de går på til «Showbiz» til de skrikes inn til ekstranummeret «Nattens Sønner» har de det dedikerte publikum i sin hule hånd, på tross av til tider grusom lyd inne på Odeon. Dansken flekker barisen omtrent før de har gått på, bruker første låtpause på å fortelle at han hadde mareritt om at ingen skulle komme på gig’en natta før, og andre pause på å fortelle at han er så stolt at han blir kåt fordi at det er dukket opp så mange. Skamløst publikumsfrieri, altså. Og skamløst er nøkkelordet her.

Klovner i Kamp var (og er) utvilsomt flinke til å gi publikum en opplevese. De jobber like knallhardt nå som i gamle dager under publikumsvinnere som «Kaninkoker», «Damer»,  «Oslo», og «Valsen» har de fokuset på publikum, uten unntak. Diverse sceneantrekk (Finger’n i kjole blant annet) og generelt høyt energinivå blanda med joviale tekster om alkohol og puling går dessuten sjeldent feil i festivalsetting og pit’en får akkurat den opplevelsen de kom for. De overnevnte låtene, sammen med «Andeby City» og «Syng» får de norske noen-og-tjueåringene til å flippe fullstendig ut i en blandig av fyll, nostalgi og glede.

Dessverre er nostalgidelen hovedproblemet med Klovner i Kamp generelt, og dermed også gig’en. Gjenhøret med rappinga, jovialiteten og tekstene gjør at jeg er fryktelig glad for at dette kun er en enkeltstående konsert og ikke en reunion. For selvom låtene gjøres bra live betyr ikke det nødvendigvis at låtene er gode i utgangspunktet. Fakta er at rappinga til tider er pinlig dårlig, og en låt som «Syng» hadde jeg fortrengt for lengst. Når Apollo hopper ut på scenen etter førti minutters tid, minner det hele om å se en episode av barne-TV i voksen alder («var det såååå dårlig?»). Satt opp mot for eksempel Lars Vaular er Klovner i Kamp anno 2009 håpløst utdatert, teknisk ganske ræva og tekstmessig helt i bakevja.

Men, som sagt, live er de fortsatt hardarbeidende (og langt mer engasjerende enn for eksempel nevnte Vaular). Resultatet er at jeg på vei ut av teltet, mens Klovner gjør andreverset av «Nattens Sønner» priser jeg meg lykkelig for at Klovner-i-Kamp-eraen i norsk rap er over, samtidig som jeg tar av meg hatten for at gladgutta tross alt leverte en solid konsert for menigheten. Hvis det gir noe mening i det hele tatt?

Tags: , , , , , ,

Del "Send inn Klovnene…"
 

5 kommentarer på “Send inn Klovnene…”

  1. [...] ANMELDER Coldplay, Roskilde Peter Doherty, Roskilde Klovner i Kamp, Roskilde Lily Allen, Roskilde Grace Jones, Roskilde Røyksopp, [...]

  2. hold kjeft sier:

    Teit at personen som anmelder syns sangene i utgangspunktet er dårlig. Bra konsert og live er det publikum som skal underholdes. Startlåten var 59 grader nord og ikke showbiz som var sang nummer 2.

  3. Steffen sier:

    Er det seriøst ingen anmeldere som kan skrive riktige fakta i sine anmeldser lenger her på P3? 3-4 gang på 2 uker det er flere faktafeil i en andmeldelse. At dansken gikk i barisen var jo gangske åpenbart, virker som om journalisten her ikke la merke til hvor varmt det var på Roskilde i år. Jeg ville gitt konserten en 4 selv, fordi dette var en konsert som virkelig slo an blant publikumet og ga meg et lite konsertminne i lang tid fremover. Spesielt YogaFire-konserten og hvor jeg måtte drikke en øl på styrten og hvor jeg senere fikk hatten til Apollo av en vennine som fikk tak i den.

  4. Sigurd sier:

    Bare fordi anmelderen kanskje har mer sans for Lars Vaular så betyr det at tekstene suger? De la seg på show mens Vaular kjører en helt annen stil. Alle rappere har hver sin stil, det er jo bare teit å sette dem opp mot hverandre. Det funker ikke! Noen av låtene er jo ikke fantastiske men det er akkurat det samme med Vaular.

  5. Stian sier:

    Å si at kvaliteten til lars vaular er bedre enn de såkalte «utdaterte» tekstene til klovner i kamp er som å si at RnB fremdeles er RnB. Vil referere til Vaulars store hit: Akkurat som en sprettball
    Akkurat som et ett-tall
    Akkurat som et fossefall
    Akkurat som en sett ball

    Hvor kreativt er dette egentlig? Spør deg som anmelder, hvor latterlig lavt nivå må norske tekster ha før de kan godtas av deg?

    Mvh stian

Legg igjen en kommentar