Erik Og Kriss - Tabu
Sataniske Vers
Erik og Kriss får hard medfart av vår anmelder
Erik Og Kriss: Tabu
[MTG/Musikkoperatørene]
Banalitetens voktere er tilbake. Mer forslitte og hjelpesløse enn noengang.
Så, hva er annerledes siden vi sist hørte noe fra gladgutta fra Bærum? Vel. Tabu er hakket mer organisk enn Verden Vil Bedras, og med visse variasjoner og forbedringer hva angår flow og stemmebruk. Muligens har gutta lagt litt arbeid ned i å gjøre rappinga bedre, og det er vel bare rett og rimelig å nevne at det faktisk høres her og der.
Hva har ikke forandret seg siden sist? Det meste annet. Tabu er nemlig, som Verden Vil Bedras, strengt tatt lite annet enn en tilfeldig samlet rekkefølge av fullstendig verdiløse låter.
Det mest slående er guttas fullstendige mangel på egenskaper som teksforfattere, som faktisk er hakket verre enn sist. Om mulig. Flesteparten av albumets tekster er i beste fall håpløst banale (selv til norsk rap å være), i verste fall direkte grusomme. Det florerer i (svært lite poetiske) poetiske omskrivninger, platte tekstlinjer basert på ordtak og klisjeer, elendige punchlines og uinteressante, til tider svært generelle hverdagsbetraktninger. At noen som vil leve av det norske språket skriver så ufattelig dårlig må vel kunne kalles ambisiøse, for å si det pent.
La oss eksempelvis ta for oss fjerdesporet «Borte Bra» – sannsynligvis den kjedeligste og minst velskrevne teksten lagt på en norsk rap-skive noensinne; «Nå med eget sted å bo/har jo leid i fem år snart/nesten ikke til å tro/de sier borte er bra, men hjemme er visst bedre/og med flere hjem lar livet seg lettere leve». Legg til en produksjon drevet av kassegitar og overkommuniserende synth-føleri og du har et musikalsk vakuum i hende.
«Rundt Fingeren» minner mest om en damenes tale hentet fra et juleball i første gym., hvor den oppbrukte «jenter bruker så lang tid på badet, men jaggu er vi ikke glad i dem likevel«-klisjeen brettes ut til det pinlige over nok en leirbål-klimprende, motstandløs gitarproduksjon. Kor-refrenget i «Hverdagshelt» (forøvrig basert på nok en eksepsjonell triviell betraktning om hyggelige folk som hjelper dem å flytte og pusse opp o.l.), er så overkill at dersom dette hadde vært mitt første møte med Erik Og Kriss ville jeg trodd det var en parodi, eller gjort på kødd.
Det er det altså (sannsynligvis) ikke. Låter som «Du Og Jeg» med linjer som «jeg skulle løfta deg som du kunne sveve/svingt deg rundt/tatt deg imot i min neve» gjør ikke ståa bedre, og den teite naturalistiske storytellingteksten om en megler som dør i Slottsparken på (platas beste spor rent produksjonsmessig) «Slår Sprekker», er legendarisk dårlig. Distingverthet, antydningens kunst, fintfølelse? Ikke det, nei. Talende nok blir ikke Tabu engang ufrivillig festlig i slike stunder. Istedet høres det hele bare ut som en tafatt blanding av trist og kynisk, stusselig og utspekulert, og ikke minst kjedelig.
La oss være frekke nok til å kalle tittellåta et nøkkelkutt, og gå i dialog med den. Her påstår Erik Og Kriss at de er like tabu «som en homofil prest» (jaha? Finnes det ikke flust av de?), fordi det er feil for slike som meg «å like det alle liker». De påstår at grunnen til at de får dårlige karakter av anmeldere er et utslag av elitisme, og at Erik og Kriss er som Pizza Grandiosa – hatet av kritikerne, men elsket av folket. Vel. Å være elsket av folket er vel en mild overdrivelse for en gruppe som tross alt ikke er nær MadCon, Alexander Rybak eller Ole Ivars i salgstall og popularitet. Å deretter hevde at denne påståtte folkets elsk er grunnen til at de ikke er godt likt blant anmeldere og det generelle hip-hop-publikummet, er strengt tatt feil vekting av årsaksforhold.
Grunnen til at de ikke likes av folk som liker musikk, bunner ned til et eneste aspekt: – mangelen på egenskapene de besitter: som tekstforfattere, låtskrivere og produsenter. Så enkelt kan det altså være.
Andreas Øverland
Tags: anmeldelse, Erik og Kriss, tabu
oj oj oj! Griseslakting
HAHAHAHAHA! Fortjente de! musikken suger, og det samme gjør den nye plata. Synd, meen de burde nok få seg ny jobb!
Apropos pinling norsk rap; Hørte nettopp den nye singelen «Glir forbi» av Jaa9 og OnklP på P3….
Hehe, Øverland slow down son, you’re killin em.
Oslolosen sier det vi alle tenker om E&K:
http://www.nrk.no/p3tv/se-oslolosen-disse-erik-kriss/
Hei, slakt.
Dette er ikke slakt. Jeg er overbevist om at godeste Øverland fint kunne skrevet noe enda verre og mer rett fra levra.
@Petter. Er du svimmel, mann? «Glir forbi» er både overraskende og bra. Og, kanskje, overraskende bra. J9&OP kan overhodet ikke sammenlignes med E&K. Annet enn at de rapper og gjør det på norsk. Tull, Petrus.
Er folkekjære E & K de nye DDE?
Det her var kanskje tidenes mest forutsigbare Lydverket-anmeldelse?
Det her var kanskje tidenes mest forutsigbare plate?
@Petter 2: Så anmelderen burde mene det stikk motsatte fordi det er forutsigbart å mene at Erik&Kriss suger kamelpung?
Petter4: Absolutt ikke.
Det her var en forutsigbar anmeldelse fordi;
1) Erik & Kriss har laget en dårlig plate
2) Lydverket velger ut wunderkind Andreas Ø til å anmelde den
3) Andreas Ø hater den.
Underholdningsverdien i anmeldelsen er derimot på topp. Tipper det er langt morsommere å lese den enn å høre på plata.
«rundt fingern» e faktisk ei jævlig bra låt! Å gi plata en ener e nesten patetisk. Gitt med kjærlighet, du har også patetiske argumenta. Merkes her at du like alt anna enn rap,danseband og klassisk rybak! Du skulle ikke fått låv til å vært anmelder, du stille dæ ikke nøytral engang!
Larsen:
Jeg er faktisk veldig glad i rap, og har de siste fire anmeldt sjangeren ganske hyppig. Danseband og Rybak, derimot.. der har du jaggu et poeng!
Nøytralitet har vel heller aldri vært et kriterie for å være anmelder, har det vel? Hvis du er hypp på nøytralitet foreslår jeg at du leser wikipediartikler og diskografier fremfor anmeldelser.
Forøvrig – den dagen det tekstlige mageplasket «Rundt Fingeren» er en bra låt, er den samme dagen Trang Fødsel er et vitalt rockeband.
Gunnar Egil: Jeg ble pinlig berørt da jeg hørte «Glir forbi».
«Du ser dem ha hus, du ser dem ha bil, du ser dem bare (forferdelig koring) GLIIII FOOOORBIII. Du kan se de har jobb og at de aldri har fri, du ser dem bare GLIIII FOOOORBIII»
Ja shit, det må suge å ha en jobb…. Men kids svelger det sikkert rett ned.
Petter:
Thomas Talseth er noe uenig med deg:
http://www.vg.no/musikk/artikkel.php?artid=569692
Andreas; Og jeg er noe uenig med han også.
Haha, det her må være den latterligste anmeldelsn æ nån gång har lest.. muli å ha mykkje vakum mella øyran. finn dæ et ainna yrke enn å anmelde musikk, før det her e du jo rett å slett heilt talentlaus tell!
@Esben
Sorry kamerat, men anmelderen treffer faktisk spikeren på hodet igjen. Andreas Øverland var faktisk veldig bra i Natt og dag, og heldigvis fortsetter han å holde snittet oppe også for lydverket. Hysterisk morsomt og treffende or oss som liker hip hop. Hva er galt med den anmeldelsen her egentlig (bortsett fra at den forrige om erik&kriss var morsommere?).
Anders Øverland:
Lurte bare på om du er enig med anmeldelsen til Thomas Talseth av «Glir forbi»? Hvordan kan du i såfall begrunne å gi Erik og Kriss totalt slakt? Vil vel si at «Glir forbi» er en kjedelig kopi av Karpe Diems «Fireogtyvegods», ihvertfall når det kommer til tekst og innhold/budskap.
Er vel gansk artig å skrive en såpass gjennomsyret totalslakt. Kan si meg enig i at det er mange svake spor på Tabu, men er også en del fengende spor. Vil trekke frem «Det Begynner Nå» som en velskrevet og fengende raplåt. Du synes vel også denne er helt sjanseløs og håpløs? Synes ikke «Glir forbi» engang når denne sangen til anklene engang. Trynetfaktor er vel en ting som hersker ganske greit hos anmeldere.
Vil vel si at “Glir forbi” er en kjedelig kopi av Karpe Diems “Fireogtyvegods” @Hab
Hvordan i helvete kan du si det? Kan ikke sammenlignes sier nå jeg!
Jaa9 & Onkelp gjør et comeback som slår ut det meste av norsk rap, og
ingen tvil om at Glir Forbi er en sekser låt!
Når det kommer til E & K, så kan desverre ikke dette kalles rap engang, det
er rett og slett talentløst! Mer synging og dårlige skrevne møkka tekster! Anders Øverland har faktisk gjort en 100% korekt anmeldelse av denne plata!
Hahahaha for en utrolig DÅRLIG anmeldelse! Det å anmelde har du i hvert fall ikke særlig peiling på, Erik og Kriss er og forblir i Norgestoppen!
@Erdnis
ROFLMFAO.
Jeg slenger meg på Erdnis sin trend og sier følgende:
Jørgen Hegstad er en helt elendig anmelder. Han gav The Fratellis en éner. De er og blir i verdenstoppen.
Verste jeg har hørt. De har vært rævlige fra og med «For The Girl» på Costello Music.
Hab:
Jeg hadde neppe kastet sekseren på Glir Forbi. I utgangspunktet synes jeg det er litt meningsløst å anmelde enkeltlåter, og jeg har ennå ikke gitt toppkarakter til et norsk rap-album.
Uten å ha hørt låta fryktelig mange ganger ville jeg nok endt på en sterk firer, dersom jeg ble tvunget til å anmelde enkeltkuttet. Syns låta er helt streit, pent produsert med det beste refrenget på lenge fra den kanten. Fint vers av Onkl.
Ser ikke helt firogtyvegods-linken, annet enn at tematikken handler om oppvekst, i likhet med et par hundre andre profilerte låter..
Skal man følge logikken din vil jo faktisk firogtyvegods være en kopi av drar tilbake som er en kopi av flashbacks som er en kopi etc. Og da har jeg kun valgt norske rap-låter…
Det jeg ikke skjønner er vel egentlig hvorfor lydverket skal anmelde denne plata?dere vil aldri anmelde en ny plate av postgirobygget.
Lydverket anmelder Erik og Kriss fordi de har en musikkprofil som særlig passer for folk mellom 15-30, som da er målgruppa til P3.
Postgirobygget har en helt annen målgruppe, og blir da heller ikke spilt så ofte på p3 (bortsett fra en og annen sommerslager).
Og målgruppa til Eirik og Kriss er 15-15 år.
Erdnis må man bare le av, jeg har aldri sett ordet «Norgestoppen» blit sterkere misbrukt, partert, spytta på og brent enn i den sammenhengen! Det du sier hører til Norgestoppen Erdnis, eller Sindre, er noe av det flaueste som har skjedd Norge sammen med Tor Endresen i Grand Prix. Warlocks er heftig, Klovner i Kamp er konge. ——————————————————————Eirik og Kriss fortjener ikke en plass på samme linje en gang. Her snakker vi to sterkt inkompetente og farlig uerfarne småbarn som har fått alt for mange penger av pappan sin til å skaffe PR. Robin og Bugge (et sikkert totalt ukjent navn for de fleste av dere her – HITTIL) er et par 100 ganger bedre. Og nå er jeg SNILL. Så vær varsom med hva du sier om du ikke takler kritikk/ren virkelighet.
Å forresten, Andreas Ø., Flashbacks synges på engelsk.
Med mindre du snakket om norske artister, og ikke sanger.
Jeg er enig med deg sebastian. jeg har faktisk hørt om robin og bugge. Som jeg har skjønt og hørt selv ,er de vel sett på som ganske gode og respektable rappere. Det jeg ikke skjønner er hvorfor de er med i musikkvideon til landets mest talentløse og pr kåte rappere, som er strake motsetningen? jeg er bare forundret over hva man gjør for å bli kjent om dagen. det er synd, for jeg tror de ville blitt kjent uten å gjøre noe så billig
[...] Lydverkets anmeldelser av Tabu og Back In [...]
[...] Lydverkets anmeldelser av Tabu og Back In [...]