Samme gamle dritten
Ikke-vestlige bands visumtrøbbel snyter oss fortsatt for flere store konsertopplevelser, deriblant det feiende flotte kongolesiske bandet Konono No. 1, som skulle spilt på Øya i dag. Ifølge Ole Reitov i ytringsfrihetsorganisasjonen for musikere, Freemuse, greier ikke europeiske myndigheter å skille mellom asylpolitikk og kulturpolitikk: – Tanken er å unngå illegal innvandring, men man klarer ikke […]
Ikke-vestlige bands visumtrøbbel snyter oss fortsatt for flere store konsertopplevelser, deriblant det feiende flotte kongolesiske bandet Konono No. 1, som skulle spilt på Øya i dag.
Ifølge Ole Reitov i ytringsfrihetsorganisasjonen for musikere, Freemuse, greier ikke europeiske myndigheter å skille mellom asylpolitikk og kulturpolitikk:
– Tanken er å unngå illegal innvandring, men man klarer ikke å skille mellom kulturelt utbytte og innvandring. Resultatet blir at kjente artister, som Konono No.1, som har samarbeidet med blant andre Bjørk og Timbaland, får en ganske dårlig behandling på ambassadene, uttaler han til NRK Kultur, som byr på en tankevekkende artikkel om situasjonen.
Dette er muligens en logisk konsekvens av at partier som ønsker å avvikle både asylpolitikk og kulturpolitikk har vokst seg enorme i mange europeiske land, inkludert Norge. Uansett: Trist for musikkelskere, ræva for bandet, som visstnok holder på å gå konkurs, og forstemmende for den generelle trua på menneskeheten. En forpult skam, kort oppsummert.
Heldigvis har Øya fått hanket inn kenyanske Kenge Kenge som erstattere; deres 2007-utgivelse Introducing Kenge Kenge er en kompromissløs, hypnotisk og ganske enkelt steintøff affære som garantert kommer til å varme et underernært afropop-hjerte i Middelalderparken. Videobevis:
Kenge Kenge – «Otenga»
[youtube OOa4G5XWOug]
Tags: asylpolitikk, Festival, freemuse, kenge kenge, konono no.1, kulturpolitikk, visum, øya08