Håkan Hellström - Enga, Øyafestivalen
Rusten romantiker
Håkan Hellström høres mett ut på Øyafestivalens avslutningskonsert.
Lørdag er tradisjonelt den Øya-dagen det er greit å hoppe over om man trenger en fridag. De største toppene på programmet er som regel tilbakelagt, og særlig den siste konserten på festivalkonsertens største scene pleier å være booket med basis i folkelig appell fremfor kunstnerisk relevans.
Om noen skulle kunne kombinere disse to og skape folkefest ut av gylne låter, må det vel være Håkan Hellström. Men idet jeg ankommer Enga, til en presumptivt overveldende avslutningskonsert, er allerede Håkan Hellström i gang med en blek og uinspirert versjon av «Dom där jag kommer ifrån». Hovedpersonen sliter med vokalen, mens bandet flyter avgårde på giddalaus rutine.
Skuffelsen fortsetter med klassikeren «Ramlar», og dermed fordufter mistanken om at dette først og fremst handler om det ujevne låtmaterialet fra fjorårets 2 Steg Från Paradise. Selv den mest medrivende melodi trenger en fremføring med muskler og tilstedeværelse bak seg, og puslete svenskesoul er et lite egnet bakteppe for dels dramatiske snapshots av ungdommelig overmot og urban bittersødme.
Med «Tro och tvivel», «Nu kan du få mig så lätt» og typisk nydelig titulerte «Man måste dö några gånger innan man kan leva» starter en liten opptur. Lyden er fortsatt lav og underveldende flere steder på Enga, og det samme gjelder intensiteten, men Hellströms tilstedeværelse i låtene vokser gradvis. Og med uimotståelig popkonfekt som «Kom igen Lena!», «Det är så jag säger det» og «Känn ingen sorg för mig, Göteborg» vinner han over den siste resten av skeptikere i publikum.
Men det tok sin tid. Og for de av oss som har sett Håkan Hellström live mange ganger tidligere, blir avslutningen av årets Øya et gedigent antiklimaks. Minnene om suverent formidlet ungdomsdesperasjon vil vi alltid ha, men det kan virke som om Håkan selv har beveget seg videre for godt nå. Og føler han det ikke selv, blir det vanskelig for resten av oss andre også.
Marius Asp
Tags: anmeldelse, festivalsommer11, Håkan Hellström, konsert, Lydverket, marius asp, øya festivalen, Øya11, øyafestivalen
Håkan er en av de beste liveartistene i Skandinavia for tiden. Synd han ikke fikk vist seg fra sin beste side under Øya, men det kan kanskje ha hatt noe med den ujevne lyden på Enga-scenen?
Ujevnt er i alle fall ikke låtmaterialet på «2 steg från paradise» – kanskje hans beste album (av mange sterke), som også har høstet strålende kritikker.
Håkan har gitt en rekke svært bra konserter i år, så antydningene om at det er noe i veien med hans vitalitet faller på steingrunn. Kanskje bør også publikum gi litt av seg selv for å få noe tilbake. Håkan fortjener et mer dedikert publikum enn folk som kommer ruslende litt etter at konserten har startet. Kanskje det var Øya-publikumet som var litt for mette ved denne anledning. Håkan kommer garantert tilbake og beviser at gammel kjærlighet på ingen måte er i ferd med å rustne.
[...] Håkan Hellström – Enga, Øyafestivalen Håkan Hellström på Øya '11. (Foto: Kim Erlandsen, NRK P3) [...]
«det ujevne låtmaterialet fra fjorårets 2 Steg Från Paradise.»
Dette et jeg helt uenig i. Håkans siste plate er fantastisk.
«2 steg…» er jo en av de sterkeste platene hans siden debuten!
Likevel, enig i at konserten var tam.
FOR LITE GITAR! For mye blåsehelvete og perk.
Jes.