Rufus vil ha ordene dine
Rufus Wainwright bruker Instagram for å kommunisere med fansen.
Artister benytter seg i stadig økende grad av forskjellige metoder for digital interaksjon med fansen. For en tid tilbake publiserte Bertine Zetlitz en versjon av videoen til «Electric Feet» som kunne kobles mot din Facebook-konto, slik at bilder derfra kom med i videoen. Og tidligere har Jason Mraz hatt en såkalt «Instagramkonkurranse», der folks bidrag blei en del av en privat kunstutstilling i New York.
Nå har Rufus Wainwright gjort en litt annen vri med videoen til låta ”Out of the Game” (se nederst) – som er tittelsporet på hans kommende album, melder Mashable.
Fansen har fått i oppgave å ta bilder med fotodelingstjenesten Instagram som skal passe til teksten i låta, for så å poste dem på Twitter med hashtag #OutOfTheGame og ordet de ønsker å representere. Dermed vil bildet dukke opp i en ordmosaikk i en kommende «lyrics»-versjon av videoen. Rufus Wainwright vil også velge ut de beste bildene, som vil bli med i en egen bok, med begrensa opplag.
- Den repeterende teksten i sangen gjorde den perfekt for denne typen mosaikk. Instagram er en tjeneste som appellerer til Wainwrights sterke fanbase. Dette ville ikke vært fornuftig å gjøre for alle artister, men for ham passer det perfekt, sier Jeff Nicholas, partner i firmaet The Uprising Creative, som står bak videoprosjektet.
I videoen er det forøvrig den kvinnelige skuespilleren Helena Bonham Carter som tilsynelatende synger teksten, og Rufus sjøl dukker bare sporadisk opp i en birolle.
Timingen for kampanjen kunne neppe vært spesielt mye bedre; tjenesten Instagram er på høyden popularitetsmessig og blei nylig kjøpt opp av Facebook.
Se videoen til “Out Of the Game” her:
Tags: Instagram, Out of the Game, Rufus Wainwright