Rise Against om suksess og hvordan lure Wal-Mart
Rise Against norgesdebuterte på Øya i går, men først traff vokalist Tim McIlrath Lydverket og fortalte om suksessen i hjemlandet USA. Bonus: et lynkurs i hvordan lure gigantkjeden Wal-Mart. Tim McIlrath og resten av Rise Against kom rett fra USA til turnéstart i Oslo, og gjennom jetlag-tåken fortalte han om bandets suksess siden de ga […]
Rise Against norgesdebuterte på Øya i går, men først traff vokalist Tim McIlrath Lydverket og fortalte om suksessen i hjemlandet USA. Bonus: et lynkurs i hvordan lure gigantkjeden Wal-Mart.
Tim McIlrath og resten av Rise Against kom rett fra USA til turnéstart i Oslo, og gjennom jetlag-tåken fortalte han om bandets suksess siden de ga ut sitt første album The Unraveling i 2001. Rise Against begynte som et lokalt punkfenomen i Chicago, men det foreløpig kommersielle høydepunktet kom da fjorårets Appeal To Reason gikk hele veien til 3. plass på den amerikanske Billboard-listen.
Ikke verst for et band som laget en video som viser så groteske overgrep mot dyr at PETA fikk premieren, mens P3-hiten ”Re-Education (Through Labour)” har en video hvor kids plasserer bomber rundt i Chicago og sprenger hele byen i fillebiter. Politisk punk, altså. Tim McIlrath forklarer hvorfor han tror et band som Rise Against gjør så stor suksess i hjemlandet USA: En av butikkene som hjalp Rise Against til toppen av listene er gigantkjeden Wal-Mart. Kjeden er kjent for å tvinge artister til å lage clean-versjoner av album med fy-ord i tekstene, samtidig som de er USAs største plateforhandler.
Rise Against kom gjennom sensuren til Wal-Mart, men den konservative kjeden har nok ikke lest i coveret til Appeal To Reason, for der anbefaler bandet et stykke film som neppe står på menyen når Wal-Marts butikksjefer koser seg med filmkveld.
Tags: appeal to reason, rise against, Tim McIlrath, Wal-Mart, Øya, Øyafestival, Øyafestivalen
Da venter vi bare på at Propagandhi kommer øverst på listene også.