Riffrapping og kritikk på Lydverket i kveld

Vi har lada mikrofonen og cd-spilleren, Lydverkets anmelder er klar for platekritikk og vi henger ut enda en musikalsk tjuvradd. På Lydverket P3, ja, fra klokka åtte. I serien Melodibøffing & Riffrapping fortsetter vi å henge ut låtskrivere og artister som ikke bare har latt seg inspirere, men regelrett stjålet andres musikk. Gapestokken er smurt. […]

Skrevet av:
Publisert 17:59 25 mai, 2009
Le Corbeaus nye anmeldes i aften. Foto: John Hughes/myspace.com/lecorbeaurecord

Le Corbeaus nye anmeldes i aften. Foto: John Hughes/myspace.com/lecorbeaurecord

Vi har lada mikrofonen og cd-spilleren, Lydverkets anmelder er klar for platekritikk og vi henger ut enda en musikalsk tjuvradd. På Lydverket P3, ja, fra klokka åtte.

I serien Melodibøffing & Riffrapping fortsetter vi å henge ut låtskrivere og artister som ikke bare har latt seg inspirere, men regelrett stjålet andres musikk. Gapestokken er smurt.

Nye plater kommer, veldig mange av dem går bort i glemmeboka. Hvilke er verdt å bruke tiden på? Lydverkets anmelder Jørgen Hegstad vurderer i kveld nytt fra Le Corbeau og Grizzly Bear, så gjenstår det å høre om de er stayere.

I tillegg skal vi selvsagt by på den beste nye musikken, og gammel, men ny musikk, som av dette bandet:

[youtube OwehxN2ipCU]

Tags: , , ,

Del "Riffrapping og kritikk på Lydverket i kveld"
 

9 kommentarer på “Riffrapping og kritikk på Lydverket i kveld”

  1. Morten S sier:

    Jeg tenker først og fremst på Stones sin Brown Sugar når jeg hører Bohemian Like You eller High on the Crime.

  2. Kim von Klev sier:

    De spilte en sang av bandet Chicago på Sexy forleden dag med et riff som var skremmende likt et fra en Led Zeppelin-sang. Men jeg kommer virkelig ikke på hvilken Led Zeppelin-sang.
    Jeg tenker på Chicagos 25 or 9 to 4.
    Noen som vet hva jeg tenker på?

  3. Kim von Klev sier:

    Skrivefeil fra Sexys side, skal visstnok være 25 or 6 to 4.
    Uansett, tok ikke lang tid med å høre gjennom noe Led Zeppelin til jeg fant ut at sangen jeg leter etter er Babe I’m Gonna Leave You. Fisefin sang.
    Men når jeg så tok en nærmere titt på når disse to låtene er fra, så er begge fra det herrens år 1969. Men legendariske Led Zeppelin I er gitt ut i tidlig 1969, mens 25 or 6 to 4 er gitt ut høsten 1969. Spørsmålet som da stiller seg er, hvilken av låtene ble lagd først – hvem har stjålet fra hvem? Med dette skapte jeg meg selv enda større problemer. Babe I’m Gonna Leave You er en cover av folkartisten Joan Baez’ låt med samme navn, fra hennes skive Joan Baez in conert, part 1 fra 1962. Men på denne versjonen har ikke riffet som er på Led Zeppelins versjon, rett og slett fordi Joan Baez’ versjon er ikke hard en plass. Men flott er den.

    Har jeg rotet meg for langt inn i wikipedia, eller er det faktisk slik at Chicago har stjålet et riff fra en herlig singel fra tidligere det året?
    Hjelp søkes av ung mann.

  4. @ Morten S: Brown Sugar er nok alle disse låtenes mor, men riffet er faktisk ikke helt likt. Men så klart, likt nok at til at det minst kan kalles nasking. Dask på fingrene.

  5. Kim von Klev sier:

    Beklager spam, men Chicago gav ut deres «Chicago» som inneholder 25 or 6 to 4 i januar 1970, akkurat et år etter Led Zeppelin I kom.
    Øker min mistenktsomhet for slu riffrapping.

  6. @Kim von Klev: Bra jobba! Kan vi ansette deg som researcher, hehe. Dette er tydeligvis en sak det må forskes ytterligere på.

  7. Kim von Klev sier:

    Takker for megaraskt svar, krysser fingrene for at dere finner ut av dette.
    Hehe. Det er ikke uten grunn at jeg går under følgende tittel: Researcher-Kim. ;)

  8. kjellepelle sier:

    Satt å hørte på Bård Ose’s program Radio Rock da jeg hørte en øåt av Egil Berg, husker ikke tittel men den er mistenklig lik BigBands Long Distance man. Tilfeldighet????

  9. Jacob K sier:

    @Kjellepelle: Godt observert. Men Egil Berg er kreditert som komponist på Long Distance Man. Ryddig.

Legg igjen en kommentar