Vant juleslaget mot X Factor

Opprørerne vant, X Factor tapte. En gammel Rage Against the Machine-låt solgte over en halv million i dette britiske juleeventyret fra virkeligheten. Rage Against the Machine toppa årets britiske julesalg med sin «Killing in the Name»  fra 1992. Dette som resultat av en kampanje mot talentshowet X-Factor, slik Lydverket skreiv om tidligere . Jon Morter starta kampanjen for å […]

Skrevet av:
Publisert 18:27 28 desember, 2009

Føkk deg, vi vil ikke kjøpe av deg (fotomontasje: Facebook-gruppa mot "The Climb")

Opprørerne vant, X Factor tapte. En gammel Rage Against the Machine-låt solgte over en halv million i dette britiske juleeventyret fra virkeligheten.

Rage Against the Machine toppa årets britiske julesalg med sin «Killing in the Name»  fra 1992. Dette som resultat av en kampanje mot talentshowet X-Factor, slik Lydverket skreiv om tidligere . Jon Morter starta kampanjen for å holde årets vinner, Joe McElderry, borte fra listetoppen, slik NME skriver.

I det jula er over, og britene teller opp nyttårssalget, er det igjen McElderry som topper salgslista. Men la dét ligge ei stund. La oss dvele litt ved dette vakre faktum at rockekreftene som slo seg sammen mot den forhatte Idol-dommer Simon Cowell vant det første slaget:

For eller i mot Rage Against the Machine, det er det store temaet over julekalkunen, skreiv NME-kommentator Luke Lewis. Han hadde aldri trodd at «Facebook-David» Morter ville vinne mot X-Factor-Goliat. Men med en stadig stigende Facebook-gruppe mennesker som kjøpte den digitale singelen «Killing in the Name», solgte RATMs gamle hit over 500 000 versjoner fram mot 20. desember.

Lille julaften skreiv Rage Against the Machine-gitarist Tom Morello i en beveget hilsen til britiske X-factor-motstandere om det «historiske øyeblikket» kampanjen ledet opp mot:
- I checked (the campaign) out online and as it began to gain momentum I realised what a potentially historic moment it could be – and the band knew that we needed to throw our weight behind it.

«Frihetskjempere» mot X Factor
Videre forteller Morello om hvordan bandet snudde seg rundt for å øke interessen rundt sangen. Og at han ser kampanjen som en politisk handling der en «hel nasjon leverer en sviende avvisning mot ferdigfabrikert listepop»:
- Jeg var faktisk på flyplassen for å fly til Chicago for juleferien og måtte snu bilen for å i siste minutt spille på BBC-showet som starta vår intense deltakelse i prosessen.

«It was when I heard the numbers of fans and freedom fighters who had signed up on the Facebook page, it felt like it wasn’t just a lark. Make no mistake about it, this was a political act. This was an entire nation delivering a stinging slap of rejection to the whole notion of pre-fabricated pop ruling the charts.» Slik formulerer Morello seg i en gjesteblogg på NME.com

Flere kapitler
I følge NME skal X Factor-dommer og -gründer Simon Cowell ha tilbudt opprørslederen Jon Morter jobb etter det vellykka stuntet.

Og nå toppes altså Storbritannias salgsliste igjen av X Factor-vinneren: mellom 20. desember og i dag skal Simon Elderry ha solgt nesten 200 000 av sin X Factor-låt «The Climb» (som han, av alle ting, covrer av Myley Cyrus), skriver NME. Og dermed tuppet «Killing in the Name» ned på andreplass.

Britiske musikkjøpere venter nå på at Elderry skal toppe salgslista for hele året totalt – og kanskje også på et nytt kapittel i historien om det rasende sinnet versus TV-idol-makta.

Tags: , , , , , ,

Del "Vant juleslaget mot X Factor"

Legg igjen en kommentar