Opphavsrett på ville veier?
Bruker du ti sekunder av en annen artist sin låt kan det koste deg dyrt. For dyrt, mener dansk-norske Djuma Soundsystem.
Det har skjedd før, og det vil skje igjen. En artist låner en bit av en låt fra en annen artist – en såkalt sample. Men av og til glemmer artisten noe viktig – å spørre om lov. For eksempel gikk Gatas Parlament i sin tid i fella og «lånte» fra Steely Dan-låta ”Home At Last” til sin egen ”Nå om da’n”, uten å spørre opphavsrettshaveren om lov. Det ble det trøbbel av.
Les også: – Hvor ble pengene av?
Nå har danskene fått sin egen variant og sin aller første rettssak om sampling av musikk og dens opphavsrett, skriver avisa Information.
Og det med en noe egen tvist: Den danske gruppa Djuma Soundsystem bruker i låta ”Les Djinns” samples fra ”Turkish Showbiz” av den tyrkisk-amerikanske gruppa Atilla Engin. ”Showbiz”-låta ble spilt inn i København i 1986 og eies av Per Meistrup som er opphavsmann.
Djuma Soundsystem fikk til og med på et stadium tillatelse, men navnet på låta presterte de av en eller annen merkelig grunn å stave feil, og dermed blei ikke den tillatelsen tillagt noen vekt i rettssaken.
Opprinnelig mente bandet nemlig at de ikke trengte noen godkjenning for bruk av samplingen, fordi de trodde ”Les Djinns” uansett aldri ville bli noe kjent. Men ifølge Gaffa tok de kraftig feil, for mellom 2006 og 2007 kom låta med på over 50 utgivelser verden over.
Da låta var blitt så vidt godt spredt angret Frantz Vilmer Thomasen fra Djuma Soundsystem seg og spurte likevel om lov.
- Vi ønsket at låta skulle bli en hit, og hvis vi hadde samplet James Brown eller The Beatles, ville vi nok vært mer nøye med å få klarert rettighetene. Men når det var snakk om noe tyrkisk jazz, som ingen kjente til, så tenkte vi at det var enklere å ikke spørre. Vi var dumme og naive og kanskje litt vel kreative, sa DJ Disse som tidligere var medlem av bandet til avisa Politiken i 2009.
Dette har nå ført til at Djuma Soundsystem har tapt en sak i forhold til opphavsretten til denne samplen i Københavns Byret og må betale drøyt 747.000 danske kroner, i tillegg til moms og saksomkostninger. Og det er for ti sekunder. Ja – en TI SEKUNDER lang sample, som riktig nok ble repetert sju ganger – i en 69 sekunder lang loop. I realiteten blir de altså dømt for 69 sekunder og ikke ti.
Ifølge Gaffa skal alle de som har interesser i låta i perioden 2003 til 2009 ha tjent 848.000 danske kroner på «Les Djinns». Gruppa sjøl skal ha sittet igjen med litt over 100.000. Men dommeren tok ikke hensyn til at inntektene ble fordelt på flere. Nå må de kanskje betale mer enn dette for å gjøre seg ferdig med opphavsrettstvisten.
Vi snakker med Mikkas Skulstad, en nordmann som har bodd 15 år i danmark, og som er eneste gjenværende medlem av Djuma Soundsystem. Han er helt klart oppgitt over det danske rettssystemet.
- Dommeren synes jeg ikke hadde satt seg inn i hva det handler om å lage musikk idag. For i dag sitter vi jo ikke med noteark og stearinlys, med en lyriker i et annet rom. Det er ikke sånn. Man lager det på en datamaskin og alle sampler. Det å sitere andres verk er jo noe man har gjort til alle tider. Man tar noe og bygger videre på det. Så hvis opphavsretten er for streng blir det hemmende for kreativiteten, mener Skulstad.
Han er mest opptatt av det prinsippielle i saken, og mener det blir en overdimensjonert straff i forhold til hvor langt samplet de hadde stjålet var.
- At summen er mye høyere enn det vi har tjent vil jo si at retten ikke anerkjenner at vi har gitt samplen noen verdi. Omtrent som å stjele en bil og selge den for mye mer enn den er verdt, sier han.
Den opprinnelige avtalen Djuma Soundsystem hadde med opphavsrettshaveren var at han skulle få 20 prosent av inntektene fra låta for samplen. En avtale han seinere gikk tilbake på. Men Skulstad, som helt klart står ved at de har gjort noe ulovlig, mener straffen må stå i stil med dette.
- Hvis vi kanskje hadde betalt det dobbelte av det ville han fått mye mer enn forventa. Alt over 100 prosent er i hvertfall helt urimelig, mener han.
Han syntes også dommeren i saken virket lite profesjonell.
- Og det var delvis fordi vi ikke hadde penger til advokat til den første saken og kjørte saken sjøl. Og det fikk vi ikke så mye sympati for. Dommeren syntes vi var noen klønete amatører. Men vi blei urettferdig behandla; saksøkeren brukte mye lenger tid på sin prosedyre enn vi fikk, fordi dommeren skulle på ferie (!).
Når han sier «den første saken» er det fordi han akkurat har vært i møte med en advokat og fordi det trolig går mot en anke. Noe som vil bli avgjort i neste uke.
Kommunikasjonssjef i den norske opphavsrettsorganisasjonen Tono, Jan Richard Kjelstrup synes det er vanskelig å si noe bestemt om saken uten å kjenne detaljene i den, men kan fortelle at vi aldri har hatt noen liknende dom i Norge.
- Vi kjenner ikke til at en tilsvarende sak er blitt pådømt i norske domstoler, sier Kjelstrup.
- Hvorvidt erstatningen er rimelig, avhenger jo av sakens nærmere detaljer, som vi ikke er kjent med. Men dersom man uberettiget beriker seg på det andre har skapt, løper man nødvendigvis en risiko for å måtte betale erstatning.
Han tror veldig mange slike saker løser seg før de blir så alvorlige som denne i Danmark.
- Det er vårt inntrykk at veldig mange samples faktisk klareres, men det er klart at det også er mange eksempler fra nyere musikkhistorie på at sampling forekommer uten klarering fra de originale opphavspersonene. Sampling er jo ikke noe nytt fenomen, og det har vært mye fokus på det tidligere. Det at det ikke har vært noen stor sak om dette i Norge betyr ikke nødvendigvis at vi aldri vil få en stor sak om dette, men det tyder på at de fleste slike saker løses i minnelighet mellom sampler og samplet, mener Kjelstrup.
»- Dommeren synes jeg ikke hadde satt seg inn i hva det handler om å lage musikk idag. For i dag sitter vi jo ikke med noteark og stearinlys, med en lyriker i et annet rom. Det er ikke sånn. Man lager det på en datamaskin og alle sampler.»Bullshit! Det går fint an å lage musikk uten å sample – men det krever at du kan bruke instrumenter…
Det der er det dummeste jeg har hørt. Ta U2 vs Aha, eller Joe Satriani vs Indiansk musikk(husker ikke navnet på gruppa) vs Coldplay der alle helt klart «stjal» fra den ene part, men ikke ble dømt på det. Og her er det snakk om grupper som fint behersker instrumenter. Det gjør forsåvidt Djuma Soundsystem også, jeg har sett dem live og sett de blant annet bruke synther i tillegg til et evt dj set. Å argumentere med at du må kunne bruke instrumenter for å lage musikk er bare bullshit. Og alle stjeler. Kirk Hammet i Metallica stjal regelrett fra Jimi Hendrix i starten på sin gitarsolo i Wherever I may roam. Og i klassisk musikk finnes det også tilfeller der store komponister stjeler av hverandre.
Det er begrenset hvor mange sammensetninger man kan legge de 12 tonene i den kromatiske skalaen i og få noe fornuftig ut av det, og at melodilinjer kan minne om hverandre eller være mer eller mindre like er ikke noe ukjent. Likevel er det en lang vei fra dette til sampling. Finner man en kul rytme, så går det an å lære seg den samme rytmen i stedet for å sample.
Det går fint an å lage musikk uten å sample andres verk der de sannsynligvis har brukt lang tid på å finne rett sound! Dersom du mener at alle sampler, foreslår jeg at du tar deg et dypdykk i ordentlig musikk skapt av musikere. Samples og inspirasjon er ikke det samme!
Kun akustisk musikk er ordtentlig musikk?
Det er klart at ikke alle sampler, poenget mitt er at selv storheter i musikkhistorien har stjelt fra enten hverandre eller andre. Og om du faktisk sampler eller spiller samme melodi på et annet instrument har ikke noe å si. Faktum er at du fortsatt hører hvor den orginalt kommer fra, og det er ikke tilført noe nytt annet enn sound. I tillegg skaper sampling muligheten til å gi en sang/melodi en ny stemning, eller en helt ny sjanger og publikumstilhørighet. Som f.eks Eric Prydz gjorde med Another Brick in the Wall(etter tillatelse av Pink Floyd). Jeg ser iallefall ikke problemet med å bruke samples, og skjønner ikke hvorfor Djuma Soundsystem skal bli straffet så hardt når f.eks Coldplay og U2 ikke blir det.
Og de eksemplene jeg ga om stjeling, er ikke situasjoner der melodien «minner» om en annen. Den er regelrett stjelt. Indentisk melodi i ny setting. Kirk Hammet har også innrømmet at han stjal fra Jimi Hendrix.
Det der er det dummeste jeg har hørt. Ta U2 vs Aha, eller Joe Satriani vs Indiansk musikk(husker ikke navnet på gruppa) vs Coldplay der alle helt klart «stjal» fra den ene part, men ikke ble dømt på det. Og her er det snakk om grupper som fint behersker instrumenter. Det gjør forsåvidt Djuma Soundsystem også, jeg har sett dem live og sett de blant annet bruke synther i tillegg til et evt dj set. Å argumentere med at du må kunne bruke instrumenter for å lage musikk er bare bullshit. Og alle stjeler. Kirk Hammet i Metallica stjal regelrett fra Jimi Hendrix i starten på sin gitarsolo i Wherever I may roam. Og i klassisk musikk finnes det også tilfeller der store komponister stjeler av hverandre.
De tenkte at det var «enklere å ikke spørre.» Jeg vil ikke akkurat si at det kvalifiserer til å si at opphavsrett er på «ville veier.» De burde heller hatt kreative evner til å lage alt selv, og ikke få en gratistur takket være andres innsats.
Hvorfor klarere et 15år gammelt tyrkisk jazz-sample for en skive som ble trykket opp på «white label» og gitt bort til et titalls kompiser?
Og du mener videre at sampling ikke er kreativt? Det er så dumt at det faller på sin egen urimelighet
Bor for tiden i København og det er blitt en kjempesak her, ikke bare på grunn av beløpets størrelse, men dommeren viser seg å ha vært særs lite passende til saken og har ikke satt seg inn i noe av det «tekniske» i saken. Bare det at Djuma sin forklaring ble drastisk kortet ned på grunn av dommerens kommende ferie som nevnt i saken, er helt flaut i så viktig sak også for fremtidig lignende saker… Det blir nok en helt annen rettsak når den kommer opp igjen.
[...] Opphavsrett på ville veier? [...]