Og russetida varer helt til Hove
Hovefestivalen har blitt et av Norges viktigste ungdomstreff. Men ikke kall det en musikkfestival, skriver Marius Asp.
Et hjerteskjærende snapshot fra den største scenen på Hovefestivalens andre dag: Kentucky-kvintetten My Morning Jacket – generelt anerkjent som et av klodens tøffeste liveband – spiller som om det skulle stå om livet. Og publikum? Fraværende. Det er en traurig skjebne bandet deler med flere musikalsk suverene, men grovt malplasserte artister under årets treff på Tromøya.
På Hove driter nemlig en overveldende andel av publikumsmassen i hva som til enhver tid måtte utspille seg på de ulike scenene. Det er campen, handlegaten og de seine, tettpakkede stekekveldene festivalen dreier seg om.
Selve musikkopplevelsen er blitt et sekundært element, på linje med tacoloff, ladestasjoner og juksetatoveringer. Konsertene på Hove fremstår dermed – absurd nok – langt på vei som festens daukjøtt; et antiklimaks arrangørene har satt opp på programmet av gammel vane eller høflighet, som sjefens altfor lange og uinteressante tale på julebordet.
Som fenomen er for så vidt ikke dette noe nytt. Men omfanget av det er det. Og nytt av året er at heller ikke festivalledelsen ser ut til å bry seg nevneverdig om hvilke artister de har hanket inn, eller hvor og når de utfører sine tildelte oppdrag.
Taperne er ikke bare artistene, som i mange tilfeller har reist langt for å spille konserter uten publikum. Alt tyder på at også de musikkinteresserte – som det tross alt finnes en del av, også blant de yngste festivaldeltagerne – for alvor begynner å gi opp. I år var det kun en hard kjerne som gikk igjen på ellers folketomme seanser i teltet og amfiet, og selv Hoves ledelse går langt i å antyde at denne festivalen simpelthen ikke er for dem.
«Festivalen i seg selv er den største superstjernen – ikke artistene», uttalte festivaleier Melvin Benn til Dagbladet tidligere denne uken, mens bookingsjef Toffen Gunnufsen forsikret Dagsavisen om at Hovefestivalen ikke trenger store headlinere. Når han så legger til at ”vi gjør ikke som Øya og bruker masse penger på å booke The Stone Roses”, er det lett å forestille seg et hånlig flir bak ordene. Det bør han i så fall tørke av seg litt brennkvikt.
For nettopp Øyafestivalen er – fra en musikkelskers perspektiv – den eneste essensielle festivalen i Norge denne sommeren. Kall det gjerne lidenskap – Øyas evne og vilje til å kombinere kommersielt bærekraftige bookinger med et sammensatt og relevant utvalg kvalitetsnavn, skiller dem uansett skarpt fra røkla. På Hove mangler begge deler, og det er kun fredagens avslutningsshow med Skrillex – også det en fest mer enn en konsert – som tilsier at festivalens største scene, Hovescenen, har livets rett.
Det er mye godt å si om Hovefestivalen. Tromøya er fra naturen side en praktfull ramme for begivenhetene, infrastrukturen har vokst seg imponerende solid og stemningen på festivalområdet er gjennomgående trygg og god. Bookingmessig har – i rettferdighetens navn – antennene mot den unge, basstunge klubbmusikken vist seg å være fininnstilte. Og et enda klarere miljøfokus under årets festival er også gledelig.
Men festivalen sløser altså med andre ressurser. Hove kan helt sikkert holde det gående lenge uten verken band eller publikum som ønsker å se dem – årets rekordsalg av billetter tyder i det minste på det. Da bør imidlertid festivalen manne seg opp til å stå for det den har blitt: En sommerfest for russ i feriemodus, og ikke en musikkfestival.
Marius Asp
Les også: Alt fra Hovefestivalen!
Tags: Festival, Hove2012, Kommentar, Lydverket, marius asp, P3
«For nettopp Øyafestivalen er – fra en musikkelskers perspektiv – den eneste essensielle festivalen i Norge denne sommeren.»Dette utelukker vel da perspektivene til alle som elsker musikk fra sjangre som jazz, klassisk musikk og samtidsmusikk? Jeg var nylig på Risør kammermusikkfest, og der fantes det i hvert fall ingenting å klage på! Festspillene i Bergen, kammermusikkfestivalene i blant annet Oslo og Stavanger, Ultima og Molde jazzfestival er vel også bare et nokså lite, men veldig representativt utvalg av alle de fantastiske musikkfestivalene Norge byr på i løpet av sommeren
Hove drives nå av en engelskmann. Engelskmenn(the real ones) er (generelt) den mest upålitelige, svindlende og illojale nasjonaliteten man kan komme ut for. Derfor er også Hove mer og mer svindel.
Isn’t this a bit racist?
And…..? Things and people are what they are completely independently of hysteric and empty label-usage.
And…..? Things and people are what they are completely independently of hysteric and empty label-usage.
And…..? Things and people are what they are completely independently of hysteric and empty label-usage.
Hove drives nå av en engelskmann. Engelskmenn(the real ones) er (generelt) den mest upålitelige, svindlende og illojale nasjonaliteten man kan komme ut for. Derfor er også Hove mer og mer svindel.
Når det er headlines som Snoop Dogg, Wiz Khalifa, M83, Skrillex, Nero, Flux Pavillion, Ed Sheeran, Knife Party og Lostprophets så ber de om å appellere til ungdommen.
Det som er synd er at fokuset på andre litt mindre artister som Beirut, My Morning Jacket, M Ward, Comback Kid, August Burns Red, Band of Skuls og Lemaitre er helt fraværende. Folk kommenterer at artistene i år er dritt, men da har de ikke satt seg ordentlig inn i programmet…
Når det er headlines som Snoop Dogg, Wiz Khalifa, M83, Skrillex, Nero, Flux Pavillion, Ed Sheeran, Knife Party og Lostprophets så ber de om å appellere til ungdommen.
Det som er synd er at fokuset på andre litt mindre artister som Beirut, My Morning Jacket, M Ward, Comback Kid, August Burns Red, Band of Skuls og Lemaitre er helt fraværende. Folk kommenterer at artistene i år er dritt, men da har de ikke satt seg ordentlig inn i programmet…
Det er mye flott musik å høre på .etter en uke her på Hove må jeg innrømme at det skal bli godt å komme til Notodden Blues festival å få rensa øra ….
Dette som var på Hove nå. varkun scene fyll.. og som overskriften sier en stor avslutning på Russe tia
Nå har jo Hove lenge vært omtalt som fjortisfestival, og problemet med lineup’en er at den er veldig schizofren. Det går utover de «seriøse» (ja, generaliserer litt her) artistene som My Morning Jacket The Shins, Dropkick Murphys, fordi uansett hvor stor fan man er, så orker man ikke tanken på å dra på fylle-Hove for å se dem. Da reiser man heller til en annen festival eller konsert i et annet land og ser dem der, heller enn å se dem her i Norge. Man vet hva man får på Hove, og man unngår det dersom man er over 20. Da mister festivalen plutselig en stor andel publikummere som ville funnet sin plass på nettopp de konsertene hadde festivalen hatt en litt annen profil.
Det er ikke noe galt i å ha en slik «fjortisfestival», men da må lineup-en og profilen være tilsvarende, ikke skjemme ut både Norge og festivalen ovenfor stakkars band og artister som kommer hit for å spille for en tom slette sett bort fra noen stupfulle 16-åringer.
Disaster in the Universe var det eneste som var verdt å se i år. Det var episk.
http://www.facebook.com/disasterintheuniverse
I år er første gangen jeg har vært på Hove, og det er sjeldent at jeg har kost meg så mye. Er sikkert en teit fjortis som synes lineup’en var kjempe bra. Dro for å se band som Lamb Of God, Rise Against, August Burns Red, Devildriver og Dropkick Murphys, men endte faktisk også med å forelske meg i dubstep artister som Antichrist og Flux Pavilion.
Dro på så mange konserter som mulig, og over alt der jeg var, var det også mange folk. Det eneste jeg kan klage på er alt søplet som lå stødd rundt, men bortsett fra det kunne jeg ikke vært mer fornøyd. Gleder meg allerede til neste år! Da har jeg vært russ også, så da passer det vel perfekt med enda litt russefeiring ))
Det er så trist, for dette er faktisk sant. Jeg er ei Tromøygeit og har vært på festivalen hvert år siden den starta… bortsett fra i år. Og de to årene før det har jeg bare vært der en dag i løpet av de fire dagene festivalen har vært.
Jeg er en av ganske få av Arendals innbyggere som faktisk har reist til Hove pga musikken, istedet for å møte kjentfolk som jeg egentlig kan se til vanlig. Men i år har musikkprogrammet rett og slett vært for dårlig, og jeg ville ikke bruke penger på EN dag engang, for de få jeg ville se var spredd utover alle dagene, og da er det bare ikke verdt det for min del.
Jeg håper virkelig at det tar seg litt opp til neste år, men hvis ikke kan de lett glemme å få penger av meg.
Dette var mitt 3. år på hove. Jeg har vært metallhode i mange år og nyter lett musikk i alle sjangre. Jeg så omtrent alle metall, hip-hop, rock og dubstepkonsertene i år. Det var nå bra med folk på konsertene jeg var på. Hvis jeg sitter jævla godt i campingstolen når et band jeg ikke har hørt om spiller på amfiscenen, så er det ikke obligatorisk at jeg skal stikke bort der å sjekke det ut.
Jeg driter også i om det unge publikummet utklasserer de litt eldre. Når ble det slik at yngre og eldre ikke kunne ha det fett sammen på festival? Hvis folk har et hat mot klubbmusikk for de det ikke er «ekte musikk», så er det ikke verre enn å finne en annen festival. Når artister som Nero, Skrillex, Knife Party og Flux presenterer en miks med låter av skyhøyt teknisk nivå, som de har brukt uendelige timer på å lage, så anser jeg det som en konsert.. Men så er jo også bassene så feite at det blir jævla festlig. Og bra er det! GOGO Hove
Dette var mitt 3. år på hove. Jeg har vært metallhode i mange år og nyter lett musikk i alle sjangre. Jeg så omtrent alle metall, hip-hop, rock og dubstepkonsertene i år. Det var nå bra med folk på konsertene jeg var på. Hvis jeg sitter jævla godt i campingstolen når et band jeg ikke har hørt om spiller på amfiscenen, så er det ikke obligatorisk at jeg skal stikke bort der å sjekke det ut.
Jeg driter også i om det unge publikummet utklasserer de litt eldre. Når ble det slik at yngre og eldre ikke kunne ha det fett sammen på festival? Hvis folk har et hat mot klubbmusikk for de det ikke er «ekte musikk», så er det ikke verre enn å finne en annen festival. Når artister som Nero, Skrillex, Knife Party og Flux presenterer en miks med låter av skyhøyt teknisk nivå, som de har brukt uendelige timer på å lage, så anser jeg det som en konsert.. Men så er jo også bassene så feite at det blir jævla festlig. Og bra er det! GOGO Hove
Kan ikke si at det bryr meg noe som helst om publikum eller artister ikke synes at Hove er noe kult. Da drar man jo bare ikke tilbake neste år. Hvem gir vel F i en festival utenfor føkkings Arendal?
Kan ikke si at det bryr meg noe som helst om publikum eller artister ikke synes at Hove er noe kult. Da drar man jo bare ikke tilbake neste år. Hvem gir vel F i en festival utenfor føkkings Arendal?
Dette er bare piss… Det var veldig mange fine konserter med stort publikum, som ikke var «fest». The shins, The XX og M83 for å nevne noen. At dubstep er blitt et ungdomsfenomen gjør ikke musikken mindre relevant. Det var de konsertene der stemningen blant publikum var størst, og det var HELT riktig å booke Nero, Skrillex, Flux Pavillion etc.. Jeg sto helt foran i fotopit’en på disse konsertene, og publikum storkoste seg.
Det var veldig trist å se så få folk på My Morning Jacket og Highasakite, men kan man ikke være musikkinteressert om man liker dubstep? Jeg personlig hater dubstep, men denne kommentaren din Marius Asp, tyder mer på at det er du som er utdatert, enn at festivalen er det. Hvis du skal kritisere festivalen for noe, kan du klage over dårlig og dyr mat, og mangelen på en strandscene.
————————————–
http://www.midnattsrocken.no/
At folk orker disse festivalene, det er jo bestandig regnvær og flomtilløp..hva med å bruke pengene på en sydentur i stedet?
Sove i telt med en innsjø under deg, og drikke øl av plastglass..nei det må være for spesiellt intereserte.
Dette er jo bare trist. En musikkfestival nesten uten musikkinteresserte? See and bee seen only? Heldigvis finnes det så mange andre musikkfestivaler for oss som går dit for musikkens skyld!
det er jo jævli synn når de bruker enorme summer for å få store artister til å komme!
Og dette skriver Lydverket, som i sine egne desperate forsøk på å tiltrekke seg samme målgruppe bruker spalteplass på å anmelde Skrillex-»konserter» både November ’11 og Juni’12… LOL
Og dette skriver Lydverket, som i sine egne desperate forsøk på å tiltrekke seg samme målgruppe bruker spalteplass på å anmelde Skrillex-»konserter» både November ’11 og Juni’12… LOL
[...] år siden var vi med på å fyre opp under en debatt om folks intensjoner ved å gå på festival.I sin kommentar skreiv Marius Asp at «en overveldende andel av publikumsmassen driter i hva som til enhver tid måtte utspille seg [...]