Ny norsk Spotify-konkurrent lansert
Norsk musikkbransje positivt innstilt til WiMP.
Aspiro, Platekompaniet og Telenor tar opp kampen med Spotify. Men den nye streamingtjensten WiMP blir ikke gratis for brukerne.
Fredag lanserte Aspiro, Platekompaniet og Telenor sin streamingtjeneste for musikk, WiMP, med brask og bram og Casiokids på anlegget. Etter nesten ett års testing av beta-versjonen, er tjenesten endelig klar for norske brukere. Konseptet bak WiMP minner om den svenske konkurrenten Spotify, men der Spotify har en egen gratis tjenste i tillegg til abonnement, kommer WiMP kun til å basere seg på abonnement til 99,-. Det blir altså ikke mulighet til å streame musikk gratis.
- WiMP tilbyr noe ekstra som vil føre til at viljen til å betale blir større. Vi har ingen tro på gratisløsninger over tid, sier Sveinung Rindal, leder for Platekompaniets butikk på nett.
6,5 millioner sanger
Så langt har WiMP inngått avtaler med over 20 plateselskap (inkludert de fire store), og brukerne har dermed tilgang til over 6,5 millioner sanger. I tillegg skal WiMP ha en egen redaksjon som kategoriserer musikken, publiserer topplister og anbefaler nye og gamle utgivelser. Alle låter blir også linket opp mot Platekompaniets nettbutikk.
- Vi ønsker å skape et større marked ved å nå ut til folk som tidligere har hørt på musikk på radio, fremfor nett, sier Rindal.
Hver avspilling genererer penger
I går lanserte Spotify et eget Oslo-kontor og det brygger opp til krig de to imellom. Cathrine Solheim ved Spotifys Oslo-kontor vil ikke uttale seg om den nye konkurrenten, og henviser til hovedkontoret i Sverige som hittil ikke har besvart våre henvendelser.
Selv om brukerne har omfavnet Spotify, har tjenesten vært langt mer omstridt blant artister og plateselskaper. I fjor ble Spotify beskyldt for å betale med «knapper og glansbilder» for musikken av norske artister og managerne deres. Blant annet ble det kjent at plateselskapet Racing Junior kun tjente 19 kroner på 55 100 avspillinger. Artistorganisasjonen GramArt er imidlertid svært positive til WiMP, på tross av de dårlige erfaringene med andre streamingtjenester.
- Hver avspilling i WiMP generer penger til artistene. WiMP baserer seg kun på betaling, og dermed vil den samlede potten bli større. Forhåpentligvis unngår man derfor problemer, sier Elin Aamodt, daglig leder i GramArt.
Selvom brukerne har omfavnet Spotify, har tjenesten vært langt mer omstridt blant artister og plateselskaper. I fjor ble Spotify beskyldt for å betale med «knapper og glansbilder» for musikken hav norske artister og managerne deres. Blant annet ble det kjent at plateselskapet Racing Junior kun tjente 19 kroner på 55 100 avspillinger. Men Wimp tror…..
Tags: by:Larm, bylarm2010, GramArt, Rindal, spotify, streaming, streamingtjeneste, wimp
Påstand: Sålenge vi har Spotify som er gratis, kommer WIMP til å bli en fiasko.
Påstand? Dette er fakta. Selv jeg som elsker å bruke Wimp kommer permanent til å gå tilbake til Spotify, nå som min tid som betatester sannsyneligvis er omme.
De mangler offline modus såvidt jeg har skjønt, og kun Android støtte. Det er for dårlig sammenliknet med Spotify. WiMP må nok prøve hardere! Ja jeg forsvinner straks dem skal ha penger fra meg…
Prøv Spotify utenfor Norge og du kommer til å bli overraska over hvor fort den slutter å virke og du må betale for at den skal virke utenfor det landet du registrerte det i. Ingen av de streamingtjenestene imponerer meg for øyeblikket men er et steg på veien til noe brukbart. Jeg er ikke villig til å betale mye for å streame musikk i dårlig kvalitet og reklamefinansiert avspilling (spotify) suger.
Wimp kommer både i offline-modus og iPhone (og flere). Ikke bare Android.
@Steinmb
Hvis du er i et land der Spotify er lansert (Sverige, Danmark, Frankrike med flere) så er det bare å endre adressen din, og så fortsetter gratisversjonen å virke.
For meg er Wimp et alternativ til Spotify om det har like bra eller bedre funksjonalitet og kvalitet, og artistene (ikke plateselskapene) får bedre betalt.
En equlizer hadde ikke vært dum, for d fins vel ikke i spoty?
Platebransjen syter fordi de får lite…? Slik de har utnyttet artister i alle år, så jubler jeg over hvordan Spotify behandler dem! Spotify har nettopp gjentjent litt av respekten min som all den reklamen tok vekk.
@Ketil
Du synes det er greit at artistene tjener praktisk talt ingenting på Spotify? Gratisversjonen til Spotify funker tydeligvis ikke som en inntektskilde, og den må gjerne bli for min egen del, men for alle andre enn brukernes del så må den bort.
@Kim
Poenget er vel at det var veldig få artister som tjente gode penger før folk begynte å laste ned musikk fordi plateselskapene stakk av med alt.
Vil anta at det finnes flere som lever av musikken sin nå enn da, fordi de lettere får distribuert musikken, sitter selv på rettighetene (noe som generer masse TONO-penger når de spiller live) og slipper å susidiere A&R-mannens penisforlenger av en Porsche.
Poenget er at de tradisjonelle plateselskapene har utspillt sin rolle og derfor ikke har livets rett som næring på lik linje med trykkbokstavsstøpere.
Jeg kommer ikke til å bytte til WiMP, om ikke annet fordi jeg ikke vil bidra til å holde bransjen i livet.
Som utøver av musikk gir Spotifys gratisløsning meg to positive ting.
For det første er plutselig bandet mitt tilgjengelig på alle vorspiel i hele skandinavia, uten at noen må dra med seg plater eller mp3spillere på fest. For det andre gir det meg mulighet til å få et par øre på konto uten at det koster lytteren ei krone, kontra ingenting som følge av fildeling.
Som konsument gir det meg mulighet til å sjekke ut nye skiver fra godstolen, og feier med det beinet under det beste argumentet jeg har for fildeling av opphavsrettsbeskyttet materiale.
Hvis du ikke er villig til å bruke 100 kr per måned på en slik tjeneste vil jeg påstå at du ikke er interessert i musikk. – Dette er jo en fantastisk mulighet til å sjekke ut både nye ting og backlog for artister man ikke kjenner bra nok. Må jo gjerne høre på et album noen runder for å oppdage om det har potensiale.
Jeg abonnerer for øyeblikket både på eMusic og Spotify, og de utfyller hverandre relativt bra. eMusic har av og til litt for dårlig kodet MP3, mens jeg er overrasket over den gode lydkvalitetet som streames fra Spotify når man betaler.
Lastet ned Wimp i går og sitter og sjekker ut tjensten nå. Førsteinntrykket er bra, men regner med at det blir uaktuelt å betale for to streaming-abonnementer. Jeg kommer til å fortsette å betale, men velger den tjenesten som har best kombinasjon av følgende:
- Best utvalg av musikk jeg liker (både Spotify og Wimp har litt å jobbe med her)
- Kvalitet på lyden
- Best brukergrensesnitt (både Spotify og Wimp har litt å jobbe med her)
- Bra muligheter til å utforske musikk. Grunnlaget er bra koding av artist og genre.
Men man trenger også gode anbefalinger, gjerne kombinasjon a la amazon og
sosiale nettsteder der folk har mulighet til å dele lister og anbefalinger.
Her er det mye ugjort.
Tror at f.eks. http://www.gubemusic.com/ er en vel så fremtidsrettet vei. Her har Bugge Wesseltoft åpnet nettbutikk og selger ukomprimert FLAC, – minst like bra som CD kvalitet for nedlasting. Her legges bl.a. spesielle konsertopptak ut, som ikke gis ut på CD.
Gubemusic er kanskje ment å vere litt mer som en spesialbutikk – som den gamle, lille platesjappa, der man visste at det stod en kunnskapsrik person som man stolte på, som hadde tid til å komme med anbefalingar.
Jeg er litt overrasket over at det er flere kjiipe gratispassasjerer over, som sier rett ut at de driter langt i om artistene tjener penger eller ikke. Håper i det minste at dere drar på konserter og bidrar til at den gode musikken overlever.
Det er rimelig standard å si at man hater «plateselskapene», men gjør litt research selv på i hvilken grad de mindre uavhengige plateselskapene bidrar til å dyrke frem bra musikk. Det er definitivt folk her som man burde ha opprettet en egen pris for.
Kan man scrobble til last.fm med Wimp? Hvis ikke, er i alle fall ikke jeg interessert i å betale.
@jalla
Man kan det.
Det er bere en ting å si, de som ikke kan betale 100 kr i mnd for en brukbar streamingtjeneste er losers! Det er jo faktisk som man nesten ønsker at Telenor skal gå med på å pull the plug for disse stakkarene. For ekte musikkfans og musikere kan man jo håpe at det kommer en tjeneste som tilbyr kvalitetsstreaming, et informativt interface og som har høyt kompatibilitetsnivå og en enkel betalingsmodell. Venter fortsatt…..
[...] Nå er det ett år siden Spotify-konkurrenten Wimp ble lansert. Jonathan Forster og sjef for det norske markedet, Öjje Holt, Spotify, by:Larm 2011. Foto: Tom [...]