Ny billettrekord for Hove
Den britiske arrangøren av Hovefestivalen trekker seg ut av sin største festival i Storbritannia. I Norge får de imidlertid igjen ny billettrekord.
I 2009 gjenoppsto Hovefestivalen etter å ha blitt slått konkurs i 2008. Det var britiske Melvin Benn og Festival Republic som gikk inn på eiersida og reddet det som var igjen av den sør-norske giganten.
Festival Republik eier og driver en rekke festivaler som gigantene Reading og Leeds i England, Orlando Calling i USA og Berlin Festival i den tyske hovedstaden, for å nevne noen. I tillegg har de siden 2002 vært ansvarlige for den største festivalen på de britiske øyer – Glastonbury.
Den siste tiden har imidlertid finanskrisa gjort seg gjeldende, også for britiske festivalarrangører. Så langt i år er over 12 festivaler blitt avlyst, blant annet på grunn av sviktende billettinntekter.
Denne uka er det blitt kjent at Melvin Benn & Co trekker seg ut av Glastonbury, noe pressesjef Gaute Drevdal avviser mener kun er positivt for Hovefestivalen.
– Det betyr at Festival Republic rent organisatorisk får konsentrere seg om sine egne festivaler, noe som kan være heldig for oss, sier han til Lydverket.
Når den første dagen av årets Hovefestival er avslutta kan han og resten av arrangørene på Sørlandet fornøyd konstatere at de allerede har solgt flere billetter enn til fjorårets arrangement. Da også satte de ny billettrekord.
– I dag passerte vi fjorårets salg av festivalpass, noe som er veldig hyggelig med tanke på at vi hadde ny billettrekord i fjor. Vi har fremdeles tre dager igjen av festivalen og venter flere folk både i dag og i morgen, før vi har planer om brakavslutning med Big Bang og Skrillex på fredag, forteller Drevdal.
Selv om Festival Republic trekker seg fra Glastonbury mener Drevdal det ikke er noen fare for at Hove nå kun blir en feit melkeku for den britiske eieren.
– Jeg ville generelt vært forsiktig med å trekke kjappe konklusjoner angående festivaler og finanskrisa. Festivalmarkedet er i forandring, og ikke alt skyldes økonomiske faktorer. Det er programmeringen og markedsføringen som avgjør om en festival er liv laga, og på begge områdene må festivaler tenke nytt for å lykkes, mener han.
- Mange av de festivalene som sliter er uavhengige og forholdsvis unge festivaler uten mye erfaring. Ingen av Festival Republics britiske festivaler har økonomiske problemer, og Melvin og folka hans er veldig opptatt av å drive festivaler med trygge, økonomiske rammer. Det innebærer også å holde billettprisene så lave som mulig, og bruke så mye ressurser på så godt innhold som mulig.
Tags: billettrekord, billettsalg, Festival Republic, Gaute Drevdal, Hove2012, Hovefestivalen, Melvin Benn
[...] The Rolling Stones er langt fra klare for pensjon. Neste år kommer det kanskje et nytt album, produsert av Jack White. Ny billettrekord for Hove [...]
Legg merke til «festivalungdommer»: øvre middelklasse (festivaler er dyrt), flokkdyr som bare «må være med» der de andre for dem signifikante er med, hører rituelt på en bedrøvelig grøt av lik bråke-»muzak» og tungrodde viser i hundrevis av nesten like versjoner, vil helst lage egne låter i samme genrer, drikker mye alkohol, knuller i fylla, husker lite, synes det er kult, lager jobbnettverk med andre fulle og knullende øvre middelklasse-ungdommer fra festivalene. Er derfor sosialt «med» og jobber så i «kreative» bransjer til de får grå hestehaler.
Lurer på hvor de som har kjøpt billettene gjemmer seg? Når man leser om et tilskuertall på 6000 på headlineren The Shins som forøvrig er det høyeste tilskuertallet jeg har lest på årets skoleavslutning på Hove