Musikalsk revolusjonær?
Meningene vil være delte om hvor bra nylig avdøde Steve Jobs har vært for forbrukere av musikk.
Steve Jobs, Apple-gründeren som døde i går, blir hyllet av selveste president Barack Obama for å ha endret livene våre. At han har vært med på å revolusjonere vår digitale hverdag og endre måten vi hører på og kjøper musikk er det heller ingen tvil om.
Men til det bedre? Meningene vil være delte.
– Apple har mistet et visjonært geni, og verden har mistet et utrolig menneske, sa Tim Cook. Han er mannen som overtok stillinga som IT-gigantens toppsjef da Jobs måtte trekke seg tilbake tidligere i år.
Les også:
Folk står i kø for å hylle den avdøde Apple-sjefen, og med god grunn. Som Barack Obama sier det: «Han forandret livene våre, redefinerte hele bransjer og oppnådde en av de sjeldneste bragdene i menneskets historie: Han forandret måten hver og en av oss ser verden på».
Men når det gjelder musikken? Var han og Apples oppfinnelser og teknologiske nyvinninger kun til det beste for musikere og forbrukere av musikk?
- Les også: Steve Jobs 1955 – 2011
På den ene sida kan man argumentere for at langt flere mye lenger ville gått rundt med discman om Jobs og Apple ikke hadde funnet opp iPoden. Ok, det var ikke de som fant opp mp3-spilleren, men mange vil argumentere for at de laget den beste, og for at de skapte et kommersielt gjennombrudd for teknologien.
iTunes er fortsatt verdens største musikkbutikk på nettet og passerte tidligere i år ti milliarder solgte og lovlig nedlasta låter. Nettbutikken har vært med på å skape et godt alternativ til nettpiratenes ulovlige nedlasting av musikk. Dermed har de også vært med på, på en lovlig måte, å spre musikk ut over verden som ellers kanskje kun hadde nådd et nasjonalt eller enda mindre marked.
- Les også: - Han er personlig ansvarlig
Apples posisjon trues imidlertid stadig av de nye streamingtjenestene, som er i ferd med å ta over mye av markedet. En trend Apple fortsatt ikke har kasta seg på, selv om mange trodde de ville gjøre det da de lanserte iCloud.
Men samtidig som Jobs og Apple har vært visjonære i å skape et teknisk grensesnitt og en god design som gjør det enklere få tak i musikken og høre på den, har medaljen en helt klar bakside.
For, samtidig som Apple har vært en stor premissleverandør for både musikk- og it-bransjen, har de laget seg et eget system som er låst for omverdenen. Kjøper du en låt i iTunes er det fortsatt sånn at man ikke kan laste din nye digitale «eiendel» over på andre produsenters mp3-spillere.
Apples proprietære programvare har irritert teknologientusiaster over hele verden. Akkurat som med deres nyeste «oppfinnelse» – iPoden, er det Apple som til enhver tid legger premissene og bestemmer hva du kan bruke av programvare – hva du kan spille av, og hvordan, innafor deres rammer.
De tok for så vidt et skritt i mer åpen retning da de i sin nye iCloud gjorde det mulig å laste opp musikk som ikke er kjøpt i iTunes, ved hjelp av deres iTunes Match.
Har du kjøpt en låt på iTunes er det imidlertid begrensa hvor mange enheter du kan spille den av fra og du kan få problemer med å dele den med en kompis, fordi den er i et format som ikke støttes av hans avspiller. Det er klart man kan konvertere filene fra iTunes om til for eksempel mp3, men for den jevne bruker er dette alt for teknisk vanskelig.
Men kanskje er det akkurat det som må til, for å ta knekken på ulovlig fildeling og tyveri av andres ånsdsverk; å låse det fast til den leverandøren du har kjøpt det gjennom?
Tags: apple, død, iphone, Ipod, Steve Jobs
Var det ikke sånn at Apple/iTunes fjernet DRM allerede i 2009?
http://www.dagensit.no/article1577081.ece
Spotify, derimot, har DRM i aller høgste grad. Nei, eg kjøper heller MP3-filer og lager min eigen «private spotify» med Subsonic.
YouTube har også DRM. Lolz.
[...] tilbake i 2008 og Fortune analyserte selskapet og Steve Jobs i august i år. Lydverket har saken Musikalsk revolusjonær? om endringene iPod og iTunes forårsaket i [...]
Det er vel strengt tatt slik at det er over to år siden du «…ikke kan laste din nye digitale «eiendel» over på andre produsenters mp3-spillere.»
Låtene i iTunes er vannmerket med bruker-IDen din og kan da spilles andre steder uten DRM.
Bra det ikke var i mine drømmer at Forbrukerombudet hadde fått vilja si! Og ikke for å være noen moralvokter eller gledesdreper, men er ikke det å dele ei fil med en kompis – slik det beskrives i saken – over grensa for hva man kan påberope seg innenfor norsk sedvane om kopiering til egen bruk?
Det er vel strengt tatt slik at det er over to år siden du «…ikke kan laste din nye digitale «eiendel» over på andre produsenters mp3-spillere.»
Låtene i iTunes er vannmerket med bruker-IDen din og kan da spilles andre steder uten DRM.
Dette er fullstendig feil. Som flere sier her, sluttet Apple med DRM i 2009, noe som vil si at du idag fritt kan bruke og dele sangene du laster ned fra iTunes. Apple ønsket heller aldri DRM, men måtte ta det i bruk som et kompromiss med musikkbransjen.
Når det gjelder filformat bruker Apple m4a-filer kodet med AAC-kodeken, som har vært en åpen ISO-standard siden 1999. AAC ble utviklet av Dolby som en oppfølger til MP3, og har mye bedre lyd og komprimeringsgrad enn mp3, og støttes av de fleste avspillere.
Artikkelen trenger dermed en alvorlig omskriving!
Som folk med rette påpeker her kan enhver ny .mp3 fil kjøpt på iTunes Store spilles av på hvilken som helst mp3 spiller. Det eneste er at det ikke nødvendigvis er like lett å synce en sony mp3-spiller med iTunes-biblioteket som det er å synce en iPod/iPhone/iPad.