Krokodilletårer for klubbmusikken
Manglende spillelisting av Todd Terjes nye singel har ført til storm rundt P3s musikksjef Mats Borch Bugge. Her svarer han kritikerne.
Den norske artisten og klubbmusikkprodusenten Todd Terje har med låten “Inspector Norse” fått i overkant av 560.000 visninger på Youtube. Det er svært moro for en artist som på undergrunnsnivå i en årrekke har holdt norsk klubbmusikks fane høyt hevet, både gjennom remiksing, egne låter og DJ-virksomhet langt utenfor landegrensene.
Det faktum at låten ikke er satt i fast rotasjon på NRK P3 har satt sinnene i kok denne uken. Bakgrunnen for oppstandelsen er en lett subjektiv sak i Dagsavisen 4.juli, der journalist Oda Faremo Lindholm poengterer hvor rart det er at låten ikke er spillelistet på NRK P3. Hun fremholder at “Inspector Norse” er satt “på heftig rotasjon” hos BBC Radio 1, noe som er direkte feil. Låten spilles fra tid til annen på kveldstid. Men dét er ikke poenget her.
Poenget er at et knippe mennesker synes å være i stuss over at en klubblåt som opplever suksess i utlandet ikke løftes frem av vårt eget NRK, og at NRK P3 derfor ikke tilbyr nok musikalsk bredde. Den stadig mer fremoverlente Audun Vinger går lengst, og hevder i dagens utgave av Dagens Næringsliv at NRK P3 nå “tilsynelatende henvender seg til barn” og at undertegnede ”har bæsjet på leggen”. Han om dét.
NRK P3 skal være den beste radiokanalen for unge mennesker i alderen 15-30 år. Vi skal speile og definere den unge virkeligheten der ute. Resultatet av et slikt ansvar, er innholdsbredde. Rock, pop, dancehall, dubstep, soul, hiphop og hva-har-du fra alle lag i musikkhierarkiet spilles derfor på kanalen. Klubbmusikken har de siste årene hatt enorm oppsving, DJ-en og produsenten er på mange måter blitt den fremste kulturelle markøren for unge mennesker. Instrumental, progressiv klubbmusikk er likevel ikke hverdagskost på radio, og terskelen er høy for å legge disse låtene i rotasjon.
Mange er blitt flinke til å lage låter som fungerer både på klubb og radio. Derfor ligger Deadmau5, den nye, norske elektronikaduoen Lemaïtre, Sirkus Eliassen, Carl Louis & Martin Danielle og Knife Party i tung rotasjon på NRK P3 i dag. “Inspector Norse” ble vurdert for spillelisting tidligere i år, og vi fant den best egnet for spesialprogrammene våre. Der har den også blitt spilt et høyt antall ganger det siste halve året. Låten er fin, med sitt naivistiske retrosound. Likevel er det, slik jeg ser det, ingen stor radiolåt.
Lite gleder meg mer enn at norske artister får det til i utlandet. All ære til band som Katzenjammer, Donkeyboy, Turbonegro og Röyksopp, for å nevne noen – listen over norske artister som plukkes opp av premissleverandører og musikkelskere i andre deler av verden har vokst seg lang og god. Nå vil kanskje også Todd Terje nå ut til flere enn en smal krets av klubbfantaster i utlandet. Lykke til!
Mats Borch Bugge
Tags: debatt, Inspector Norse, Kommentar, Mats Borch Bugge, P3, Spillelister, Todd Terje
Det er sannelig mange år siden det kunne sies at P3 var synonymt med «ny og god musikk». «Vi spiller det du har hørt før, innenfor popsjangeren, mange ganger til dagen» er et slagprd jeg vurdere å selge til kanalen.
Tror også han med hell kunne ha redefinert sjangrene han skryter på seg til å være: Pop-Rock, Pop-dancehall, Pop-dubstep, Pop-soul, Pop-hiphop.
synd men sant, P3 er ikke hva det engang var.
Helt enig Bukser, etter Sexy ikke er lenger så nesten ikke noe annet en samma pop dritten 10 ganger i løpe av 1 time!
Deadmau5 og den ufattelig irriterende Sirkus Eliassen må gjerne sendes til evig eksil hos P4. At P3 gradvis har blitt værre og værre å høre på er noe alle vet, med stadig gjentagende sirkulering av søppellåter. Har alltid pleid å like P3-morgen, men det begynner å blir helt ufattelig tynnslitt nå. Men P3 klarer helt sikkert å nå sine uuttalte mål, som for eksempel å kapre P4-lyttere, gjennom å ligne stadig mer på P4. Jeg tviler ikke på at P3 har suksess målt i antall lyttere, men musikk- og kvalitetsmessig er det fullstendig krise. Det er så dårlig at jeg ikke forstår hvordan en sk ‘musikksjef’ har klart å få spalteplass på Lydverkets sider.
Hei Mads,
Problemet er at Todd Terje har blitt oversett – lenge. Jeg sendte dere senest et tips i fjor om at Terje hadde fått to låter inn på topp 5 av årets låter hos Resident Advisor, et av verdens største nettsteder for elektronisk musikk – uansett genre. Dette ble forbigått i den største stillhet. Her er forøvrig linken:
http://www.residentadvisor.net/feature.aspx?1422
Flere jeg har snakket med vil gjerne høre en begrunnelsen for at du mener Inspector Norse trenger en «sterkere låtstruktur og melodi». Hvis det er noe Inspector Norse HAR, så er det en distinkt melodi og en helhetlig struktur, i større grad enn f.eks. LeMaitre. Det er mulig vi to helt forskjellige definisjoner av begrepene struktur og melodi, og det er ikke spesielt heldig for debatten.
Audun Vinger har rett i at det er problematisk når det begynner å bli vanskelig å skille en lisensfinansiert statskanal fra hyperkommersielle pengemaskiner som P4 og Radio Norge. P3 HAR en naturlig oppgave i å pushe «smal» (hvordan du får deg til å si det skjønner jeg ikke helt) musikk med en ungdommelig appell. Din forgjenger begynte å endre på akkurat det, og du fortsetter i samme sporet – det er trist å høre.
Hilsen Jørgen
Hei Mads,
Problemet er at Todd Terje har blitt oversett – lenge. Jeg sendte dere senest et tips i fjor om at Terje hadde fått to låter inn på topp 5 av årets låter hos Resident Advisor, et av verdens største nettsteder for elektronisk musikk – uansett genre. Dette ble forbigått i den største stillhet. Her er forøvrig linken:
http://www.residentadvisor.net/feature.aspx?1422
Flere jeg har snakket med vil gjerne høre en begrunnelsen for at du mener Inspector Norse trenger en «sterkere låtstruktur og melodi». Hvis det er noe Inspector Norse HAR, så er det en distinkt melodi og en helhetlig struktur, i større grad enn f.eks. LeMaitre. Det er mulig vi to helt forskjellige definisjoner av begrepene struktur og melodi, og det er ikke spesielt heldig for debatten.
Audun Vinger har rett i at det er problematisk når det begynner å bli vanskelig å skille en lisensfinansiert statskanal fra hyperkommersielle pengemaskiner som P4 og Radio Norge. P3 HAR en naturlig oppgave i å pushe «smal» (hvordan du får deg til å si det skjønner jeg ikke helt) musikk med en ungdommelig appell. Din forgjenger begynte å endre på akkurat det, og du fortsetter i samme sporet – det er trist å høre.
Hilsen Jørgen
P3 kan jo like gjerne legge ned for musikkprofilen blir bare mer og mer lik mp3. P3 skulle være en kanal som omfavnet mye mer enn vglista materiale og gi folk muligheten til å fange opp mye nytt og spennende. Slik standarden er i dag hører jeg liten forskjell på MP3, Radio NRJ og P3, med unntak av at P3 har bedre innhold rundt programinnslagene sine. Det er heller ikke snakk om kjøre «alternativ» musikk ( som de så pent kaller det ) i rotasjon 24/7 på dagtid, men å åpne for noe annet enn Flo Rida, Guetta og annet lekesyntvocodervræl slik at musikkhorisonten kan utvides. Eple var heller ikke god nok før den ble plukket opp av universal sendt på MTV og spredde seg i utlandet men ble likevel en kjempehit. Eple er heller ikke en «stor radiolåt» i utgangspunket, men ble det pga oppmerksomheten den fikk fra radio og TV. Todd Terje sin låt kan like gjerne havne i samme kategori, men hvordan kan man si at den er stor eller ikke uten at den blir prøvd? Er ikke snakk om å skape Bieberstemning, men en god lytteropplevelse fra tid til annen.
Dere sier i tillegg dere skal være den beste kanalen for dem mellom 15 og 30, eller er det for dem mellom 15 og 18??
Legg inn noen godbiter innimellom istedet for å hamre de samme jalla låtene ihjel 30 ganger om dag, så skal dere se at lyttermassen blir mer variert og økende.
Og kjære Bugge; Når det kommer til BBC1 har låten fått luftetid både gjennom Pete Tong sin sending og andre program, i BESTE sendetid! Poenget er ikke heftig rotasjon, men faktisk luftetid NÅR lyttermassen er som best.
«Ingen stor radiolåt». Du har ikke ansvaret for P4 Mads. Du skal ikke tjene penger på dette sist jeg sjekket.
Store radiolåter har de komersielle kanalene ansvar for; ditt ansvar er å løfte norsk musikk frem, og da er bredden absolutt viktigst.
Jeg kan godt skjønne hvorfor denne ikke har blitt sendt på radio … Er jo bare den samme rytmen og melodien spillt 100 ganger.. Dette er noe man blir lei av etter 2 dager.
Enig med noen av dere, at P3 burde satse mer på Pop og Rock istedet for House og Tecno..
Man blir fort lei av musikk som det ikke er en vokalist i, har bare den samme rytmen og melodien 3000 ganger..
Få litt Svensk og Norsk Pop Og Rock så blir det bedre skal du se
Da alle åpenbart har samme oppfatning som deg når det kommer til hva som er, eller ikke er god musikk?
Krokodilletårer for P3.
Total skivebom Mats. Dette handler overhodet ikke om Inspector Norse. Eller i hvor stor grad Todd Terje er i ferd med å bli stor i utlandet. Snarere om at P3 ikke lenger oppfyller det mange av oss ser på som det viktigste kriteriet for lisensfinansiering. Det er ikke bare elektronisk musikk hvor kanalen konsekvent går for laveste felles multiplum. Dette kan nemmelig en kommersiel aktør fint ta seg av. I en sendeflate på 168 timer i uka er det per dags dato ikke et eneste spesialist program for house, techno og disco. Sjangre som internasjonalt er allt annet en ‘smale’, og som har betydelig lytterskare også i Norge. (Det samme kan sies om andre sjangre også).
Skrillex, Guetta, Deadmau5, Knife Party, eller de norske du nevner, er i sammenhengen som å selge Ole Ivars for indie; ‘fordi begge stort sett handler om trommer, bass og guitar’. Ikke noe galt med disse artister nødvendigvis, men de kan fint dekkes av den kommersielt annlagte delen av sendeflaten. Likeledes heller ikke noe galt med dj flatene dere har i dag, som sikkert blander inn Todd Terje med andre ting i det kommersielle grenseland, men de dekker ikke dette behovet.
Det P3 kunne ha gjort var å erstatte Strangefruit, Olle Abstract eller Eiln Vister med noen som vet hvem disse folka er: Mungolian Jet Set, Ost & Kjex, Of Norway, Prins Thomas, Magnus International, Dance Disorder, Finnebassen, Nils Noa, Christian Sol, No Dial Tone, Bjørn Torske, Mental Overdrive, Lindstrøm, Todd Terje, DiskJokke, Djuma Soundsystem, Blackbelt Anderson, Meanderthals, Terje Bakke, alle dj’en, og en haug med folk jeg har glemt. Og internasjonalt denne gjengen her (som for tiden topper plakatene på haugevis av store festivaler sør for svinesund):
http://www.residentadvisor.net/feature.aspx?1252
http://www.residentadvisor.net/feature.aspx?1420
http://www.factmag.com/2011/12/05/50-best-tracks-of-2011-50-41/
Det er sløvt Mats, at du i den posisjonen du er i, virker såpass på bringebærtur når det gjelder klubb og elektronisk musikk. Det på tross av at jeg vet det finnes folk rundt deg med kunnskap du kan konsultere. Jeg vedder f.eks gjerne en god flaske sjampagne på at det du kan om techno, kan skrives ned med spiss blyant på fem flak bløtt dasspapir.
Så blir vel krokodille tårene til slutt for P3. En kanal som på sitt verste fremstår som en litt slesk 30 åring som leder fokusgrupper for tenåringer. Dilting etter maks lytterantall har over det meste av fjøla erstattet nysjerrighet og evnent til å informere og lede.
Når Finnebassen regjerer i toppen av Beatport listene, Robin C og Omar V topper What People Play, Sven Vath sender 10 000 pers på D-Edge i Sao Paolo bananas med Ragysh, eller Inspector Norse gjentar bragden til Mandarine Girl på Ibiza, så kan det forsåvidt være det samme med P3. Men kan vi bare væresåsnill å slippe å betale for dere!
«En kanal som på sitt verste fremstår som en litt slesk 30 åring som leder fokusgrupper for tenåringer. Dilting etter maks lytterantall har over det meste av fjøla erstattet nysjerrighet og evnent til å informere og lede.»
Oppsummerer hvordan de fleste av oss i øvre målgruppe føler det.
«En kanal som på sitt verste fremstår som en litt slesk 30 åring som leder fokusgrupper for tenåringer. Dilting etter maks lytterantall har over det meste av fjøla erstattet nysjerrighet og evnent til å informere og lede.»
Oppsummerer hvordan de fleste av oss i øvre målgruppe føler det.
«En kanal som på sitt verste fremstår som en litt slesk 30 åring som leder fokusgrupper for tenåringer. Dilting etter maks lytterantall har over det meste av fjøla erstattet nysjerrighet og evnent til å informere og lede.»
Oppsummerer hvordan de fleste av oss i øvre målgruppe føler det.
Hei Ola! Takk for hjertesukket – og beklager at du ikke oppfatter at P3 dekker norsk klubbmusikk. Jeg registrerer at du ønsker deg et bedre tilbud, og at du etterlyser en mer ydmyk linje fra min side. Jeg påberoper meg ikke å være ekspert på norsk klubbmusikk, men jeg har i det minste hørt en hel del. Jeg tar mer enn gjerne imot tips på låter som kan egne seg enten i dagrotasjon eller i spesialprogrammene våre fra deg og andre ambassadører for den norske klubbmusikkscenen. Mvh, Mats
NRK P3, målgruppe, 15-18 år.
Savner P3 som det var før, bare et års tid siden og før det. Vet ikke helt hva det var, men på meg virker det P3 var opptatt av ukjent musikk og ukjente band (også vist gjennom Urørt) – med populær musikk også, MEN det var i stor grad populær musikk som var utenfor de store hitlistene.
Når det gjelder det siste, opplever jeg Muse passer som eksempel. Store og kjente for mange, men ikke akkurat smørt opp og ned på VG-lista – og fikk en enda større fanskare gjennom P3 (garantert subjektiv erfaring). På denne tida oppdaget jeg mye av min nåværende favorittmusikk gjennom kanalen.
Før hørte jeg på P3 på grunn av musikken og mislikte hver gang noen snakket. Nå priser jeg Märthas engler for at Radioresepsjonen klipper ut musikken på podkasten (nå pga. IFPI-uenigheter), og har sluttet å høre på radio mens jeg kjører bil (med mindre det er RR…). Jeg trodde at jeg en dag ville synes «dagens musikk» var dårlig, som de fleste ender opp en gang i livet, men jeg trodde aldri det vil skje mens jeg fortsatt var i tenårene.
Jeg sier ikke at P3 skal holde seg unna Justin Bieber, Rihanna, Skrillex eller hva nå enn ungdommen (er vel egentlig med i denne gruppa) hører på om dagen. Det jeg ønsker, er at de tar et mer musikkmessig ansvar, og spiller den musikken ikke «alle» har hørt, ikke «alle» hører på ellers og ikke «alle» synes er bra. Og sammen med det blande inn sanger fra hitlistene.
Kall det gjerne hipsteraktig. Vi trenger virkelig ikke P3 til å spille i hjel musikk som allerede blir spilt i hjel av andre kanaler. Vi trenger ikke «enda en» slik kanal. Musikken var for meg en STOR grunn til å høre P3 tidligere. Hvorfor skal folk høre på P3, hvis de kan få det samme andre steder?
Det er min ekstremt subjektive mening. Det tror jeg det er mange som har.
De får mest sansynlig betalt for å spille det som skal bli årets hits. Mitt inntrykk er at det hele er bestemt på forhånd, og at det er utrolig forutsigbart hva som skal spilles år etter år. Dårlig ordlegging skylder jeg på alkoholinntaket, det være berettiget eller ikke.
Ikke noe særlig paranoid? En kooperativ makt sier du? Er det djevelen som sprer sitt nett over jorden? Det er Illuminati som styrer spillelistene fra Vaticanet, og instruerer og informerer P3. Nå senest at Dub-Step ble spilt ihjel og aldri vil bli retro igjen… Ikke hetero heller..
Det er lettere og lettere å programmere og recorde låter som pga bra presets og ferdiglagde samples (drag&drop) lagt på en mal fra en annen tilsvarende låt nesten legger seg selv.
Jobber man og står på hardt og lenge går det til slutt!!!
Jeg jobber som produsent i Gamlebyen Fredrikstad og har fulgt trender og stilarter i alle ender av kommersialitetsskalaen. Jeg har også fra tid til annen hørt på P3 og til og med hentet ny musikk derfra. Og som det står skrevet over… Jeg er enig med musikksjefen i at P3 er så variert som det er mulig å være i ett så lite land hvor sub-culturer med de som faktisk skal like og etterspørre musikken blir så ubetydelige i størelse at man innsnevrer kommersialiteten til å gjelde nesten utelukkende musikk som funker litt for alle. Som appellerer i en grad til de aller fleste. P3 bestemmer ikke en eneste trend. Løft blikket mot London så får du se hva som blir trendy her om en stund. Eller en annen bysom får Oslo til å virke som en vel-forening i sammenlikning.
Jon Martens
SVT sender tekno direkte fra sunburstfestivalen.. men her i Norge spiller man kun artister på radion som sjefen har sett på Hove.. Nrk ser for lite til England og Europa.. Der spiller de kul musikk.. Det blir for dumt å bare spille anonym pop og rock hele dagen.. det er så jævla Lame.. Det går alt for mye P1 musikk på P3.. og det er alt for mye P3 musikk på Mpetre. Ser du ikke det Mats ?
klokka er bare 11.04, men dere har allerede rukket å spille Swedish House Mafia, Lana Del Rey, Rihanna, Kent, Loreen, Justin Bieber, Martin Solveig, Childish Gambino, Deadmau5, Edwyn Collins, Donkeyboy, Nelly Furtado, Red Hot Chili Peppers, Foo Fighters…the list goes on.
Dette er artister som stadig spilles på alle andre norske radiokanaler. Jeg kan ikke fatte og forstå at det skal være nødvendig å lisensfinansiere en radiokanal som likevel bare outcrowder et allerede eksisterende tilbud.
Så til deg herr Bugge. Det jeg egentlig ble mest sur over var hvordan du ikke klarte å la være å slenge litt ufortjent og ikke minst ubegrunnet dritt til Terje. Som musikksjef i en statsfinansiert kanal bør du holde deg for god for å disse ting du ikke har peiling på – Et ganske enkelt «Todd Terje er en av mange spennende artister vi vurderer fortløpende. Dessverre slapp ikke denne låta igjennom nåløyet, men Todd Terje kommer nok tilbake på P3 i fremtiden»-svar hadde antageligvis vært mer taktisk, men når du først har sluppet katta ut av sekken så kan du kanskje svare f.eks. Ola Smith-Simonsens mer eller mindre knusende kritikk nedenfor, i stedet for å stappe brokkoli i ørene og bruke redaksjonell plass og skrive et nytt lavmålsskrift til ditt eget forsvar. Jeg syntes det er spesielt av P3 å bruke artikkelplass på denne måten, spesielt fordi det ikke går frem at dette er en meningssak og ikke en nyhetssak, med de krav til objektivitet og tilsvar det stiller.
Som musikksjef i P3 har du ufortjent mye makt – bruk den litt lurere neste gang..
Samme kjedelige rytmen hele tiden.
Ingen sang.
Høres ut som om det er laget av en 12-åring.
Perfekt for P3 med andre ord
Ikke helt enig med deg Mats. Petre har fra ca 2001 vært flinke med å fronte ny norsk musikk. På tidlig 2000-tall ble jeg ble kjent med nye norske band/artister. Mange av de hadde ikke platekontrakt ennå, bare nye gode låter, som f.eks Corvine, Delaware, Magnet, Lanoplaces, The Margarets, Poor Rich Ones etc. I tillegg var dere flinke på god internasjonal fengende indie.
Hadde dagens linje blitt fulgt på 2000-tallet, hadde jeg neppe hatt Grandaddy, The Crash (2001) eller Badly Drawn Boy i platehyllen.
Nå er det mye kid-pop ala Niki Minaj og Bieber. Tidligere hadde dere god teft, men ikke i dag (Mikael Paskalev etc).
Petre kan absolutt bli bedre, og ja, dere var faktisk bedre før.
p3 har vært død for meg i mange år allerede.
Jeg hører aldri på radio. Men jeg følger lidenskaplig med på det som skjer rundt omkring i verden på musikkfronten og oppdager mange klassikere og døgnfluer, og av og til sjekker jeg P3.no for å se hva de spiller for tiden. Sannheten er at P3 stort sett holder en høy standard når det gjelder musikk i tiden. Jeg synes faktisk de vier norsk musikk for mye tid da norsk musikkbransje stort sett er utdatert og bakstrebersk og støtter for mye opp om det kommersielt folkelige. At Todd Terje (Idiotisk navn når man har houselegenden Todd Terry) ikke har nådd gjennom nåløyet er kanskje feil, men at trendene innen musikk ikke passer deg er ikke P3 sin feil. Stå på Mats! Du gjør en fab jobb!
Sukk..
Oslo bassradio, helt fersk, sjekk den ut!
http://www.facebook.com/OsloBassRadio
Mimmer meg om R&B debatten mellom Moslet og Jaywalkers for noen år sida.
Samme argument fra P3 da: «Klubbmusikk passer ikke på radio.» vel….
Om mastereier ikke liker en av de mange streamingtjenestene. Så kan de ta bort master. Det betyr vel også at mastereiere kan boikotte NRK. Hvis man ikke liker profilen til en radiostasjon. Er det vel ingen grunn til å ønske seg spilling der. Kanskje penger blir tapt. Men det får faen være. Streamingen vil ta over uansett.
Som en 34 år gammel musikkelsker (jeg vet jeg er utenfor målgruppen men jeg følger fortsatt med på ny, moderne musikk) klarer jeg ikke lenger høre på radio. Den eneste måten det skal gå an på er om jeg leter litt og finner spesialprogrammer som kanskje kan appellere til meg men som et moderne menneske i dagens samfunn så er jeg ikke interessert i å binde meg til noe tidspunkt bare for å høre et program på radioen. Jeg vil heller velge selv hvilken musikk jeg hører på.
Dessuten, om jeg husker profilen til P3 riktig skulle det vel være en kanal som skulle spille nyskapende, interessant og frisk musikk, så da er det en falitterklæring av gigantiske proporsjoner at dere i det hele tatt spiller ett sekund av en justin bieber låt. Da er det mer kommersielt rettet enn jeg klarer å takle. Dette tror jeg dere egentlig er enig med meg i også men dere har kanskje ikke noe valg. Legg heller ned hele bedriften siden dere har solgt ut for lenge siden allikevel.
Og hva er egentlig klubb? ALL musikk kan vel spilles på klubb så lenge folk får lyst til å danse av det? Hva er poenget med å plassere ting i en bås? Hvorfor har folk alltid en trang til det?
Alle dere, inkludert deg, din atypiske arrogante musikksjef for P3, som mener noe om hva som er rett og galt når det kommer til musikk kan bare gå å vogge. Musikk handler om individuelle smaker og følelser og derfor er pdd radio ubrukelig. I min bil spilles ikke noe annet enn CD’er eller NRK nyhetskanalen.
Hilsen en DJ, musikkelsker og vinylsamler siden 1996.
[...] Songz – 2 Reasons feat. T.I. CCTV – Love And The Death Todd Terje – Eurodans Krokodilletårer Process – Layers of Deception Best Coast – How They Want Me To Be Gallows – [...]
Å ja, så dere nominerte den til årets norske låt..javel?