Konseptalbumet er tilbake!

Hvorfor velger artister som Susanne Sundfør, Meat Loaf, Coheed and Cambria og Melissa Auf Der Maur å gi ut helstøpte konseptalbum i en tid der Spotify, iTunes og enkeltlåtene regjerer? Les vår sak og se vår TV-reportasje her! I en tid der Spotify, WiMP og iTunes lever av enkeltlåter, og stadig flere mener at albumformatets tid […]

Skrevet av:
Publisert 15:41 14 april, 2010

Bok, to plater, filmer og en omfattende historie i David Byrnes musikal-konsept (foto: Todomundo)

Hvorfor velger artister som Susanne Sundfør, Meat Loaf, Coheed and Cambria og Melissa Auf Der Maur å gi ut helstøpte konseptalbum i en tid der Spotify, iTunes og enkeltlåtene regjerer? Les vår sak og se vår TV-reportasje her!

I en tid der Spotify, WiMP og iTunes lever av enkeltlåter, og stadig flere mener at albumformatets tid er død, er det plutselig dukket opp en rekke konseptalbum. Den siste tida har så forskjellige artister som Susanne Sundfør, Coheed and Cambria og Meat Loaf alle laget album med gjennomgående temaer. Men hvorfor velger de å gå mot strømmen på denne måten?

- Ingen gir de unge noe helhetlig mer i musikkbransjen. Musikkbransjen gir dem kun et pizzastykke, ikke hele måltidet, sier Meat Loaf i en reportasje i kveldens Lydverket-sending.

 - Det verste jeg ser er anmeldere som anbefaler noen spor og ber kjøperen styre unna andre spor. Hadde noen gjort noe slikt med mine album ville jeg kvelt dem. Det er som å be folk hoppe over halve «Gudfaren», fortsetter artisten som i disse dager er ute med et konseptalbumet Hang Cool Teddy Bear.

Elsket og hatet
Konseptalbumet er en elsket og hatet sjanger. Fra det som regnes som det aller første rocke-albumet med et forhåndsbestemt konsept – The Ventures sitt  Colorful Ventures (hvor hver låt hadde en farge i tittelen), via Pink Floyds The Wall frem til American Idiot av punkrockerne i Green Day og David Byrne og Fatboy Slim helt ferske konseptalbum om den tidligere diktatorfruen Imelda Marcos har både fans og kritikere både omfavnet og kritisert album med et overliggende musikalsk, tematisk eller historisk tema.

Mange av verdens mest kritikerroste album er regnet som konseptalbum Nevnte The Wall, Davied Bowies Ziggy Stardust-skive og The Whos massive Tommy er i stor grad rockeoperaer som har konkrete fortellinger i bunn, hvor hver låt er et ledd i historien som fortelles. Både The Whos histoire om døve, blinde og stumme Tommy som ender med å lede en religiøs bevegelse og The Walls historie om rockestjernen Pink og hans isolasjon har alle hatt så sterke historier og at begge har blitt adaptert til teateroppsetninger, operaer og filmer. Samtidig blir ofte albumene kritisert for å være for grandiose og episke, og for lite «rett fra hjertet». En av de som er uenige er Coheed and Cambria-vokalist Claudio Sanchez. Coheed and Cambria har kun gitt ut konseptskiver, og hver eneste skive er en del av en stor fortelling om en fremtidig stjernekrig.

- Enhvert album vi gjør er basert på et kapittel i livet mitt. og hva jeg føler akkurat der og da dikterer hva som skjer med rollefigurene jeg har skapt, sier Sanchez.

- Den første, Good Apollo, er basert på at jeg hadde det vanskelig i et forhold. Nå nå Year Of The Balck Rainbow er ute har jeg giftet meg med den samme kvinnen, så jeg har tatt med meg spørsmålene mine inn i fiksjonen.

(Vår konseptalbum-gjennomgang fortsetter under TV-reportasjen)

 

 

Hvor går grensa?
Men ikke alle konseptalbum følger et rett narrativ med fiktive univers, og dermed blir også grensene rundt hva som er et konseptalbum og hva som ikke er det flyttet. Eksempelvis kan man argumentere for at Marvin Gayes What’s Going On er et konseptalbum, samtidig som man kan mene at det kun er album som kommenterer tidsånden. Eller man kan mene at rapperen Notorious B.I.G lagde et konseptalbum med Ready to Die, all den tid død står i sentrum, samtidig som man kan mene at rapperen muligens tenkte mye på død i denne perioden og at låtene preges av et tema mer enn albumet har en overliggende ide. Hva som er et rent konseptalbum er altså ikke fastlagt. Men det en med sikkerthet kan si er at konseptalbumet ikke hører fortiden til.

Oppblomstring
Susanne Sundførs The Brothel, som for tiden ligger på første plass på VGs albumliste var i utgangspunkte en skive som skulle handle om bordell og ble laget i samarbeid med en kunstutstilling Sundførs venninne Kristin Austreid hadde. Green Day sitt Grammy-vinnende og massivt selgende American Idiot er et konseptalbum etter rockeopera-malen som Pink floyd og David Bowie og The Who fulgte før dem. David Byrne og Fatboy Slim slapp i forrige uke et album som tar utgangspunkt i den tidligere diktatorfruen Imelda Marcos og det britiske bandet The Kittiwakes gav denne uka et konseptalbum som er inspirert av Lofoten. Islandske Sigur Ros må nesten regnes for å være nordiske mestere i konseptalbum med sitt utitulerte album hvor de sunger på et nytt oppfunnet språk kalt Hopelandish. Ideen om at internett kun fostrer enkeltlåter ser altså ikke ut til å holde fullstendig mål. Eller som tidligere Hole og Smashing Pumpkins-meldem Melissa Auf Der Maur, som nettopp har gitt ut albumet Out Of Our Minds med medfølgende tegneserie og film, mener; 

- Jeg tok farvel med alle båser og regler. På et tidspunkt visste jeg ikke en gang hvilket format albumet kom til å komme ut i.

Tags: , , , , , , , , ,

Del "Konseptalbumet er tilbake!"
 

2 kommentarer på “Konseptalbumet er tilbake!”

  1. dans sier:

    Flott artikkel og reportasje! Tema-baserte reportasjer er flott. Savnet det historiske perspektivet, som er i artikkelen, i reportasjen. Men flott flott flott. Ja, til mer kunnskapsforlokkende journalistikk.
    Forresten, jeg savner Behind the music-serien på norsk TV. Kanskje NRK er villige til å vise det, når skandinaviske VH1 ikke viser det en gang.

  2. [...] som kommer før, som er satt til et tidligere tidspunkt, enn historiene på bandets fire andre konseptalbum om samme [...]

Legg igjen en kommentar