Kasabian - Hovescenen, Hovefestivalen
Klubbrock på lavkarbodiett
Dårlig lyd og slett vokal hindret Kasabian fra å skape magi på en regnfull Hovescene.
Det er få band som blomster med lav og ullen lyd, og britiske Kasabian er kanskje et av de bandene som kler det dårligst. Med fire gjennomproduserte og til dels svært gode album bak seg, var det lov å håpe at deres miks av tunge elektrobeats og tøff-i-trynet-refrenger skulle levere store ting på denne, deres første konsert på norsk jord. Når samspillet mellom beats og band drukner i dårlig lyd, blir dette vanskelig å oppnå; kombinért med det laveste lydnivået på Hovescenen hittil på festivalen er utgangspunktet allerede sabotert.
Fra første låt, deres diskutablelt største hit her til lands, «Clubfoot», hører man at det er noe som mangler. Bassen brummer ikke, Tom Meighans vokal er syltynn og til og med trommeslager Ian Matthews’ Muppet-aktige, beintøffe tromming mister mye av dybden frem til de drøye tredve meterne unna der jeg står. Dette er frustrerende, for låter som på plate er knallharde dansegulvsbangers – som avslutningslåten «Fire», enorme «Underdog» og den nye, tungt elektronikklenende «Switchblade Smiles» mister minst én dimensjon (gad vite hvor rått det hadde blitt med Linkin Park-lydriggen).
Det låter definitivt best når Meighan gir over sangoppgaven til gitarist Sergio Pizzorno. Hans innsats på West Ryder Pauper Lunatic Asylum-høydepunktet «Take Aim» er et lyspunkt, og akkompagnert både med blåser og den beste scenelyden blir dette klart bestenotering for deres del på Hove denne kvelden. Han har en stemme som bærer langt mer enn Meighans – hovedvokalisten synger ofte monotont og spedt. Han har en middels stemme og ustilige posøregenskaper, der han i det ene øyeblikket gjør korsets tegn og forteller hvor mye han elsker publikum, til der han i det neste sitter og slurer på trommerigg-kanten.
Dette, i tillegg til et litt pussig låtutvalg (at de valgte å spille en halvbra versjon av Dick Dales «Miserlou» (fra Pulp Fiction-soundtracket) i stedet for å få inn eksempelvis «Vlad The Impaler» eller «Processed Beats») gjør at Kasabians første Norgesmøte ikke ble av den optimale sorten.
Jørgen Hegstad
Dette spilte Kasabian:
Clubfoot
Where Did All The Love Go?
Underdog
Shoot The Runner
Velociraptor
Take Aim
Empire
Fast Fuse
L.S.F.
Switchblade Smiles
Fire
Tags: anmeldelse, festivalsommer11, hove11, Hovefestivalen, Jørgen Hegstad, Kasabian, konsert
[...] Kasabian – Hovescenen, Hovefestivalen [...]
Det låt fett gjennom mine hörlurar!
Mm.. vil tro det låt bedre der. Liten trøst for de som sto og så på, dog!
Noen som fikk tatt opp denne konserten? Eller vil den publiseres noe sted?
Ville veldig gjerne satt pris på en kopi hvis noen har <3 thordskj [@le@] gmail dawt com.
syns lyden var helt rå, akkuratt som resten av konsert, fullpakket med hits.
Jeg koste meg gjennom hele konserten! Riktignok brukte de litt tid på å komme ordentlig i gang, men på slutten tok det seg virkelig opp, noe man jo også ser på videoen dere har lagt ut. Enig i at lyden ikke var så veldig bra, men det er jo ikke Kasabian sin skyld, og jeg synes bandet kompenserte bra for det med god innsats!
Har bare hørt på dem i noen måneder og ble positivt overrasket! Synes det var en rimelig bra konsert alt i alt.
Og stemningen på Fire alene sender denne konserten over 3eren
[...] Lydverkets anmelder var ikke spesielt fornøyd med Kasabian-konserten. Les anmeldelse: Klubbrock på lavkarbodiett. [...]
[...] Norwegian Online Reviews Lydverket [...]
Totalt Uenig i at dette er en 3′er. Hadde jeg jobba i lydverket hadde jeg skyvd denne 3′ern opp i 2′ern på anmelder. Sær fyr, like sær som han soppen fra bergen som gnir seg utover fjernsynet på Nrk.
?
[...] Kasabian på Hovefestivalen: Klubbrock på lavkarbodiett [...]