Klart for bransjefest
Tre kalde februardager avgjør hvem som vil dominere norsk musikkhverdag fremover. Hva er egentlig greia med Bylarm? Torsdag 18. februar lyder startskuddet for tre intense dager for norske artister, noen utenlandske kolleger, journalister, musikkbransjen og folk som er over gjennomsnittet interesserte i musikk. Bylarm er et enormt filter som avgjør hva journalister forteller om, konsertarrangører […]
Tre kalde februardager avgjør hvem som vil dominere norsk musikkhverdag fremover. Hva er egentlig greia med Bylarm?
Torsdag 18. februar lyder startskuddet for tre intense dager for norske artister, noen utenlandske kolleger, journalister, musikkbransjen og folk som er over gjennomsnittet interesserte i musikk. Bylarm er et enormt filter som avgjør hva journalister forteller om, konsertarrangører booker og platebransjen signerer. De tre dagene på scenene rundt Youngstorget i Oslo vil være avgjørende for hva som vil bli hypet som “det neste store”. Området rundt spillestedene Rockefeller, Garage, Mono, Blå og Internasjonalen utgjør et slags sentrum for det norske musikkmiljøet. Dersom du vil ha med deg konsertopplevelser som senere vil bli omtalt “legendariske”, er Bylarm riktig sted å være.
Susanne Sundførs konsert fra Bylarm i 2007 er et sånt øyeblikk. Den da 21 år gamle jenta spilte og sang så sårt og vakkert at produsenten hennes begynte å grine. Februarkulda ble glemt – under den halvtime lange konserten var det sarte Susanne og pianoet som sto for folks gåsehud. Opptredenen på Dora i Trondheim ble belønnet med terningkast seks i VG og massiv drahjelp til salget av hennes selvtitulerte debutplate. Noe som igjen førte til Spellemannpris i 2008, og enorme forventninger til albumet “The Brothel”, som slippes i mars i år.
Nevnte Sundfør er et av rundt 150 navn på årets Bylarm-plakat. De aller fleste er norske, men det finnes også innslag av dansk, svensk, finsk og islandsk musikk i årets program. Det er ingen sjangerbegrensninger – artistene er plukket ut fordi arrangørene mener de er såpass bra at de fortjener en mulighet til å vise seg fram. Noen av artistene, som Donkeyboy, Ingrid Olava og Jaga Jazzist, er forsåvidt veletablerte, men har noe nytt å by på.
- Programmet er sammensatt slik at det henvender seg til ulike målgrupper. Helt ferske demoband viser seg for bransjen for første gang, mens de mer etablerte som oftest er i angrepsposisjon mot internasjonal musikkbransje, forklarer Bylarms pressesjef, Behnam Farazollahi.
Lydverkets Asbjørn Slettemark er glad for at Bylarm nå satser mer på artister som er i ferd med å klatre ut av startgropa.
- Oppdage helt nye artister kan man gjøre på Urørt. På Bylarm vil jeg se artister som er i ferd med å etablere seg bredt eller få et slags gjennombrudd.
Bransjebonanza
Synes du ordet “bransje” har blitt nevnt veldig mange ganger hittil i artikkelen? Det er ikke så rart. Det er nemlig bransjen dette først og fremst handler om. Bylarm så dagens lys i Trondheim i 1998, nettopp for å samle norsk og internasjonal musikkbransje til konferanser og konserter. Målet var å få spredd norsk musikk. Siden den gang har mye skjedd. Fra å variere mellom forskjellige norske byer har festivalledelsen bestemt seg for at Bylarm av praktiske og økonomiske årsaker bør arrangeres i hovedstaden. Innholdet har også blitt tydeligere segmentert; Bylarm Live er konsertdelen alle kan kjøpe billett til, mens Bylarm Seminar er konferansedelen som er spesielt rettet mot bransjen.
Bylarm-aktuelle Ingrid Olava og Asbjørn Slettemark under Lydverket-innspilling på Internasjonalen i Oslo. Faren for at du møter dem i samme område neste helg er overhengende. (Foto: Tom Ivar Øverlie, NRK P3)
- Fra å være dustete debatter om bransjeting ingen bryr seg om, har seminardelen utviklet seg til å inneholde interessante samtaler og møter med viktige internasjonale bransjefolk, oppsummerer Asbjørn Slettemark.
Viktig for musikkformidlerne
Den drevne musikkjournalisten har vært på samtlige Bylarm (bortsett fra det første) gjennom sin tid i TV2, Farojournalen og NRK, og mener festivalen har gått fra å hovedsakelig handle om øldrikking til å bli mye mer matnyttig.
- Bylarm har gått fra å være et søkende arrangement for fulle bransjefolk og kjellerband til å bli en ganske viktig arena for norsk musikk. Jeg jobber lite konkret under Bylarm, men bruker tida til å treffe artister, bransjefolk og andre jeg vanligvis bare har mail- og telefonkontakt med, ser konserter og går på de mest interessante foredragene. Alt som skjer i løpet av de dagene gir mye utover i året, understreker Slettemark.
Året da alt gikk galt
Det er en kjensgjerning at februar + Trondheim = kaldt, og både bransjeøl og den idealistiske tanken om at Bylarm skulle arrangeres utenfor Oslo frøs til is denne vinteren. For første gang tok Bylarm ansvar for artisthåndtering uten ekstern hjelp, og det funket omtrent like bra som å slikke på en gammel ubåt i tjue minusgrader.
Datarock gikk hardt ut mot Bylarm i etterkant av festivalen. De rødkledde rockerne var et av banda som gjorde det sterkest på Bylarm i 2007, men sparte ikke på kruttet i ettertid. Kalde og uoversiktlige lokaler, kjip backstage, for dårlig tilgang på mat og drikke, fraværende artistkontakter og elendig overnattingstilbud satte sinnene til Fredrik Saroea og co i kok.
- Av de 300 konsertene Datarock hittil har spilt vil vi påstå at dette var blant det absolutt sletteste vi har opplevd av arrangørteknisk avvikling. Dora er et av de mest uegnede lokalene vi har vært borte i, og artistbehandlingen er noe av det verste vi har vært med på. Vi har rett og slett aldri opplevd noe så elendig og nitrist, for ikke å glemme uprofesjonelt, upraktisk og upassende, kommenterte frontfigur Fredrik Saroea i etterkant.
Han fikk støtte av tidligere Urørt-vinner Matias Tellez. Unggutten kom med sin mest velplasserte kommentar noensinne etter Bylarm 2007:
- Bylarm for meg er som en 7-eleven-kake. Den ser veldig fin ut, men smaker helt jævlig.
Da 2007-Bylarm i tillegg endte i økonomisk underskudd, ble det bestemt at festivalen til og med 2011 skal arrangeres i Oslo.
Springbrett til suksess
Bylarm kan lett tas inn under paraplyen til den velkjente frasen om at “det som ikke dreper deg, styrker deg”. Etter nederlaget for tre år siden, er festivalen i manges øyne viktigere enn noensinne.
Jeg synes det er veldig riktig at de har flyttet blikket opp fra alle de uferdige bandene og gitt mer plass til delvis etablerte artister, sier Lydverkets Asbjørn Slettemark.
Sondre Lerche, Big Bang, 120 Days og Minor Majority. Alle er relativt store norske navn, som har hatt sitt gjennombrudd på Bylarm. I år er det store forventninger knyttet blant annet til Bylarmdebutantene Jesse Jones, Mhoo og Social Suicide.
Tags: Asbjørn Slettemark, by:Larm, dybde, historikk, hva er bylarm?
Jeg skal på by:larm i år, på lørdag. Har tenkt meg rundt på diverse konserter, men har også lyst til å gå på et seminar. Er det i det hele tatt mulig for meg å gå på seminar, når jeg ikke er i bransjen pr dags dato (men ser framtiden min der)?
Da må du vel kjøpe deg en dyrere billett
[...] For knappe ti minutter siden ble bylarm offisielt åpnet av kulturminister Anniken Huitfeldt som parafraserte DeLillos. ” Lille Oslo er en egen planet, alle utsteder er et univers”, sjarmerte hun de frammøtte med, før hun hevdet at hun hadde planlagt hvilke konserter hun ville se under regjeringsmøtene den siste tida. Men Huitfeldt er selvsagt ikke den eneste som har lagt store planer – Lydverket er veldig til stede på og rundt Youngstorget de kommende dagene. Hva som er greia med bylarm? Det finner du ut her! [...]
[...] Morten er jævlig dyktig; vi spilte inn videoen på hotellrommet vårt under Bylarm, og han har stått for all jobben, forteller Datarocks Fredrik [...]