Blonde Redhead (Foto: Promo)

Blonde Redhead (Foto: Promo)

Indiens inntog i TV-seriene

Stadig flere store TV-serier lydlegges av uavhengige og ukjente artister. Vi serverer deg de beste eksemplene i Lydverket P3 i kveld.

Skrevet av:
Publisert 18:02 22 september, 2010

Den årvåkne Lydverket-seer/-lytter/-leser har sikkert fått med seg at indiemusikken har gjort et solid inntog i svære, populære og allmenkjente TV-serier. Vi viste en reportasje om dette fenomenet i forrige ukes TV-sending, og du kunne se hva blant andre gutta i The National, LCD Soundsystem og Lissie (som for øvrig kommer på besøk til oss neste uke) hadde å si om hvordan det var å få sine låter brukt i scener i serier som The O.C. og Grey’s Anatomy.

Tendensen er klar. TV-produsenter velger låter fra uavhengige artister fremfor veletablerte og kjente musikere. De gjør det både fordi det er lettere å forhandle om rettigheter i indie-musikken, men også fordi folk ofte forbinder låter de kjenner fra før med helt andre ting og følelser enn den aktuelle scenen i en serie skal formidle.

Norske Ida Maria fikk æren av å runde av sesong fire av sykehusserien Grey’s Anatomy med sin «You Keep Me Warm». Se scenen omtrent tjue millioner amerikanere ble beveget av da den først ble sendt:

De amerikanske shoegazerne i Blonde Redhead spiller i Oslo i kveld. De har lydlagt scener i seriene Numb3rs, Skins og Grey’s Anatomy, og vi tar en prat med dem om hvordan det har vært å få musikken sin spredt på denne måten før de går på scenen på Rockefeller.

Se forrige ukes Lydverket, med reportasjen om indie i TV-serier, her:

Lydverket på P3, mandag – torsdag klokka 20 – 21.

Tags: ,

Del "Indiens inntog i TV-seriene"
 

5 kommentarer på “Indiens inntog i TV-seriene”

  1. nils sier:

    Merkelig at ikke The Whitest Boy Alive er nevnt i saken.
    De har vært med i entourage, grays anatomi og house.
    Ikke imponerende.

  2. Hei Nils!

    Det var viktig for meg at denne reportasjen ikke skulle handle om norske artister i amerikanske TV-serier, for det er veldig mange og jeg tror at mange føler det er gammelt nytt. Så, derfor valgte jeg bare nevne noen få, nærmest i en bisetning, rett og slett fordi det ville vært rart å ikke nevne det i det hele tatt.
    Istedet ønsket jeg å flytte fokus over på hvorfor det er små, relativt ukjente artister som blir brukt istedet, for store navn. De kreative og økonomiske fordelene det er for TV-seriene ved å gjøre dette, hvordan de «smykker» seg med indiekred, hvordan artistene selv opplever dette o.l.

    Jeg synes det er et stort og interessant tema, og hadde nok råmateriale til en halvtimes dokumentar. Men, jeg hadde ikke en halvtime til rådighet, og da må en velge en vinkel og velge vekk mye. Bl.a. om Entourage, som kanskje er den aller hippeste serien å få musikk med i, rett og slett fordi karakterene der oppleves kulere for mange enn i f.eks. Grey`s, og den nok treffer gutter bedre enn nevnte Grey`s, osv. (Såg selv nylig episoden der Whitest Boy var med, og må innrømme at jeg ble litt stolt…)

    Uansett, engasjement er bra! Og TV-serier blir nok bare viktigere og viktigere som lanseringskanal, så du skal ikke se bort i fra at Lydverket kommer tilbake til dette temaet ved en senere anledning.

  3. [...] av dette er artister som bruker musikken sin til å selge andres produkter. I tillegg til å få musikken sin spilt i tv-serier, har nemlig tv-reklamemarkedet blitt en attraktiv inntektskilde for band som har sett CD-salget i [...]

  4. [...] Les òg: Ida Maria med musikk i Greys Anatomy [...]

Legg igjen en kommentar